Bare Skyer Beveger Stjernene (1998)

Alternatieve titels: Only Clouds Move the Stars | Sterren Bewegen

Noorwegen

geregisseerd door Torun Lian
met Thea Sofie Rusten, Jan Tore Kristoffersen en Anneke von der Lippe

Als de broer van de elfjarige Maria aan kanker overlijdt, geraakt haar moeder in een soort van isolement waarbij ze geen woord meer zegt. Haar vader heeft alle aandacht nodig voor zijn vrouw, waardoor er niemand is om Maria te helpen bij het verwerken van het drama. Voor de zomer wordt ze naar haar grootouders gestuurd in Bergen, maar daar zakt ze alleen maar verder weg in haar depressie. Dan ontmoet ze de levenslustige Jakob, even oud als zij, maar met een heel andere kijk op leven. De vriendschap die tussen hen ontstaat helpt haar om haar leven weer op de rails te krijgen.

avatar van 606
Hele krachtige ontroerende film dat je mee neemt in het verhaal.
Heftig begin van de film mooie chemie tussen Maria en Jakob.

3,5 ster

avatar van BlueJudaskiss
Bizarre lage score hier. Prachtige film waarbij ik een tweetal keren een traan heb moeten wegpinken. Wel jammer is het wat afgeraffelde einde tussen Maria en Jakob: was hij nou echt, of had zij hem 'gemaakt'?

avatar van 606
BlueJudaskiss schreef:

Zover ik kon denken was hij echt, want die vader van Maria zag hem ook.