Beat the Drum (2003)

Zuid-Afrika / Verenigde Staten

geregisseerd door David Hickson
met Clive Scott, Owen Sejake en Junior Singo

De jonge Musa is wees geworden nadat een mysterieuze ziekte heeft toegeslagen in het dorpje KwaZulu Natal. Om zijn oma te helpen gaat Musa naar Johannesburg met het laatste cadeau van zijn vader, een trommel. Hij hoopt daar geld te verdienen en zijn oom te vinden. Al spoedig wordt hij geconfronteerd met de realtiteit van het leven in de grote stad. Door zijn positieve houding weet hij te overleven en tevens het geheim van de mysterieuze ziekte te ontrafelen.

Deze film is al van 2003, maar ik verbaas me erover dat ik de eerste ben die er op stemt. Helaas ook nog niet op dvd gezien. Wanneer hier meer over bekend is hoop ik dat graag te vernemen. Ook een erg mooie filmposter.
Deze film heb ik gezien in een bioscoop in Nairobi. En ik geloof dat dit de beste film is die ik ooit gezien heb wanneer het de boodschap en film kwaliteit betreft. Goede soundtrack, sterk acteerwerk en goede shots. Ook een aanrader als je meer van Zuid-Afrika wil zien, en haar natuur.
De film heeft al veel awards en nominaties in ontvangst mogen nemen. Absoluut een must see. De film is absoluut waar (ik ben zelf nog niet in zuid-afrika geweest, maar voor Tanzania geld het in iedergeval). Ook vind ik 'm vrij emotioneel, misschien ook meer wanneer je er meer mee te maken hebt gehad. Graag zou ik 'm nog een keer zien.

avatar van DwarreI
Ik wil deze ook wel eens zien, maar nergens een dvd-versie te bekennen..

Je kan hem nu wel bestellen via play-asia.com. Niet heel duur, maar er komen natuurlijk wel verzendkosten bij. De Kwaliteit is geen rip oid, maar super goede dvd kwaliteit. Persoonlijk vind ik het de moeite waard in iedergeval.

Fotografisch is deze film adembenemend mooi. Het schrijnende verhaal is aangrijpend en wordt sober, maar goed verteld. Daarbij is de score werkelijk schitterend. Een film die boeit van begin tot eind, met een krachtige boodschap die het doel niet voorbijschiet.

Hele mooie en ontroerende film, prachtig gefilmd. Goed verhaal, soms net even wat te makkelijk, maar op momenten briljant.

Emotioneel einde.

Een fikse tegenvaller.

Laat ik beginnen bij de positieve punten. Het al opgevoerde camerawerk, m.n. het eerste half uur (buiten Johannesburg) is werkelijk prachtig met wijde shots van landschappen en een overstekende giraffe.

De natuurlijke performances van de kleine Junior Singo als de goedhartige Musa en z'n vriendinnetje Lettie in Jo'burg. De twee jongelingen spelen de volwassen hoofdcast compleet weg. Hela hola, een bruggetje naar de negatieve punten!

De volwassen karakters zijn eerder karikaturen. Je voelt al vanaf het begin hoe deze karakters zich gaan ontwikkelen. Voornamelijk de schuld van het script. Goed versus kwaad, en wat kunnen we doen om het kwaad te stoppen...?... inderdaad, de postbus 51 achtige leuzen en ideeen zullen de kijker niet ontgaan. De persoonlijke vraag die bij me opkwam was, voor welk publiek is deze (tv-)film nu gemaakt. De Afrikaanse of toch de westerse Amerikaan of Europeaan? Hela hola, nog een bruggetje!

De voorgangers spraken van een indrukwekkende prachtige (muziek)score. De gebruikelijke westerse tranentrekkende jankende violen en die oervervelende Titanic-fluit zijn opmerkelijk aanwezig. Afrikaanse muziekinvloeden, die beter hoorden in deze produktie mijns inziens, horen we slechts 2 keer. Een keer wat getrommel als Musa op weg gaat naar Jo'burg, en op het einde horen we opeens een Afrikaans koor...als goedmakertje wellicht. De muziek is verreweg het meest storende van deze produktie, ik vond het zeer onpasselijk.

De thematiek komt goed naar voren, met hier en daar wat steekjes, maar of het Afrikaanse publiek nu echt bereikt wordt, I don't think so.

Tevens, ik kan het mis hebben, speelt de film zich af tijdens de beginperiode van het HIV/AIDS tijdperk in Afrika. Zelfs in 2003 (zeker in Zuid-Afrika, alhoewel president Mbeki nog steeds hard roept dat het een blanke ziekte is) is het onderwerp minder taboe en wordt men aldaar als het ware doodgegooid met 'juiste propaganda' over veilig vrijen etc.

avatar van Keutul
Gisteren was deze op tv. Ik vond het een heel mooie ontroerende film. Geeft goed de problemen weer over aids en de onwetendheid van mensen over deze ziekte (en het belang hier iets aan te doen). Mooi verhaal.

avatar van nightbreed
Mooie film die me deed denken aan 'Central do Brazil'.
Ik vond wel een minpunt dat er aan het einde overduidelijk een boodschap werd verkondigd, dat was me te moralistisch.
Wat dat betreft vond ik 'Central do Brazil' beter.

nightbreed schreef:
Mooie film die me deed denken aan 'Central do Brazil'.

Verder dan een vriendschap tussen een kind en een volwassene (hier een vader zonder zoon, Central do Brasil een (over)grootmoeder) kom ik niet. En een zoektocht naar een familielid. Verder zie ik geen gelijkenissen...al helemaal niet w.b. thematiek.

avatar van nightbreed
Mug schreef:

Nogmaals, de film deed MIJ denken aan 'Central do Brazil'.
Wat jij er van vindt vind ik niet belangrijk zoals al jou posts.

Mug
Wat een vriendelijkheid weer... Ik zie amper een link tussen die twee films, dus wellicht kun je je stelling toelichten.

garlic senior
Mooie film, maar de boodschap die de filmmaker wil overbrengen is iets te duidelijk weergegeven, verder wel mooie muziek en opzich goede acteerprestaties. Toch wist de film bij mij geen emotionele snaar te raken, wat wel jammer is. Het begin is zeer sfeervol, maar het overige gedeelte van de film is wat minder, vanwege de ontbrekende sfeer. Toch 4 sterren want het is een mooie film, die me niet heeft teleurgesteld.

avatar van Co Jackso
Eén van de slechtste films die ik in tijden heb mogen zien. Van begin tot einde is deze film een constante stroom van clichés en boodschappen die in je gezicht worden gesmeten. Daarbij zijn de dialogen van zo'n beginnersniveau engels, dat ik het bij wijze van spreken zelf had kunnen schrijven (dat is geen compliment). Wat dat betreft kan ik het saaie acteerwerk van met name de ouderen niet kwalijk nemen, want echt iets om mee te werken hadden ze niet. Daar bovenop kwamen ook nog alle toevalligheden in het script, en het zwakke zijverhaaltje met Stefan. Al met al weet ik nu zeker dat aids een dodelijke ziekte is, en dat het er hard aan toe kan gaan in de grote stad.

Toch geef ik de film 1,5 sterren, omdat ik de muziek en het camerawerk best kan waarderen. Maar de inhoud van de film is echt ondermaats en kinderachtig. En als er toch een vergelijking moet worden gemaakt met een Afrikaanse film met een boodschap, dan stel ik Moolaadé voor.

Hele aardige film met prachtige beeldenvan de Zuid-Afrikaanse natuur. Een film met een boodschap en juist die boodschap was voor mij iets te nadrukkelijk aanwezig. Maar aan de andere kant heel toepasselijk denk ik als voorlichtingsfilm in Afrika.

DwarreI schreef:
Ik wil deze ook wel eens zien, maar nergens een dvd-versie te bekennen..

Vandaag gekocht voor € 1,50 nieuw in boekenwinkel.....

Mug schreef:

Vanwaar de naam mug: Steken en zuigen?

Een helemooi film om naar te kijken!
Een beetje langdradig / langzaam verloop.
Voor de rest geen op of aanmerkingen.
Zeker een aanrader om een stuk cultuur
van zuid-afrika te mogen zien / mee mogen te maken

avatar van Phantasm
Goed in elkaar gezet drama dat lekker wegkijkt, mooie plaatjes.

avatar van Boenga
Veel van verwacht, maar niet zo heel veel gekregen. In grote lijnen herhaal ik hier wat Mug schreef...

Bijzonder mooie beelden, zowel de landschappen als de manier waarop Johannesburg getoond wordt; indrukwekkend.

En inderdaad, de jongeren in de cast, Singo en Maleke, leveren prima werk. De naam Junior Singo blijkt ook na Beat The Drum in films opduiken, meestal in bijrollen. Over Nolatandu Maleke, die 8 jaar eerder even te zien was in een of andere serie, is niks meer terug te vinden.
MovieKids Nolatandu Maleke

Welke richting de film uit wil, is me nooit echt duidelijk. Is het de levensloop van Musa ? Draait alles om de AIDS-problematiek ? Of is het gewoon de zoektocht naar z'n oom (want daar eindigt de film uiteindelijk mee) ? Het ene moment kijk je naar een jeugdfilm, en even later dan toch naar een drama.

Zo ernstig als de toestand in Johannesburg is - AIDS, criminaliteit, prostitutie, armoede,... - zo sentimenteel, over the top en onwaarschijnlijk zijn de personages en situaties. Een simpel voorbeeld: op ruim 600 km van Johannesburg krijgt Musa een lift, en die chauffeur werkt toch zeker wel op hetzelfde bedrijfje als de oom waar Musa naar op zoek gaat ? Sjongejonge...

'Beat the Drum'. 'Carry the Drum' was correcter geweest. De lokale muziek krijgen we nauwelijks of niet te horen.
Mug schreef:

Uiteraard voor de Hollywood-fan.

Toch 3*, want ondanks de ergernissen die regelmatig naar boven kwamen, heb ik me niet verveeld, daar hebben vooral de twee jonge acteurs voor gezorgd.

avatar van Rodger
Beetje ingerold vandaag bij deze film, ten eerste omdat de beelden van Afrika zo mooi gebracht werden.
Maar naarmate de film volgde begon het ook een goed verhaal te worden.
Het was wel op de Duitser, maar ook perfect te volgen.

Een 3.5 *** dik verdiend

avatar van Marvinleeaday
Voor mij toch wel een tegenvaller, met name de acteerprestaties van de volwassenen. Moest op het einde toch wel een traantje wegpinken.