• 8.524.475 stemmen

Kholodnoe Leto Pyatdesyat Tretego (1987)

Actie / Drama | 96 minuten

Genre: Actie / Drama

Alternatieve titels: The Cold Summer of 1953 / De Koude Zomer van 1953 / Холодное Лето Пятьдесят Третьего...

Oorsprong: Sovjet-Unie

Geregisseerd door: Aleksandr Proshkin

Met onder meer: Anatoli Papanov en Viktor Stepanov

Oorspronkelijke taal: Russisch

Plot Kholodnoe Leto Pyatdesyat Tretego

In 1953, het jaar dat Stalin stierf, werden veel gevangenen (politieke maar vooral criminelen) vrijgelaten uit de Sovjet Goelags. Een aantal van deze criminelen terroriseert een afgelegen dorp, en de dorpsmensen proberen samen met twee politieke ex-gevangenen dit te verweren.

imageimage

«Luzga», Sergey Basargin, former military intelligence captain

«Kopalych», Nikolai Pavlovich Starobogatov, former engineer

Policeman Mankov

Lydia Matveevna

Lydia Matveevna's daughter

Ivan Zotov, director of trading post

«Baklan», criminal

Nikolai Starobogatov's son

Fadeich, chief of landing place

Starobogatov's Wife

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Herziening bevalt beter dan verwacht, al blijft ik bij dezelfde puntwaardering.

Hele mooie scenes en opnames botsen af en toe iets met wat te veel grote gebaren spel en een af en toe wat haperende spanningsboog.

Beetje te veel acteurs ook om echt mee te kunnen leven met de personages (of misschien is de speelduur daar wat te kort voor).

Bij vlagen echter zeer mooie Russen-cinema met een voor 1987 behoorlijk kritisch beeld van de Sovjet-Unie vlak na de dood van Stalin en de in ieder dorp aanwezige partij-mannetjes.

avatar van HK Senator

HK Senator

Vrij saaie trage bedoeling waarin weinig gebeurd. Wellicht is dit onterechte kritiek want vermoedelijk is deze film een uniek geschiedkundig document. Echter heb ik daar als Nederlander weinig aan. Een knappe productie is het wel voor die tijd, in een land als Rusland. Goed acteer werk ook maar wel te veel personages en een echte hoofdrol is er niet. Al met al te weinig verhaal om echt te boeien.