Blue Sunshine (1976)

Thriller / Horror

geregisseerd door Jeff Lieberman
met Zalman King, Deborah Winters en Mark Goddard

Een aantal studenten van Stanford University hebben ooit getript op de experimentele LSD 'Blue Sunshine'. Tien jaar later krijgen ze last van de bij-effecten, hun haar valt plotseling uit en ze vervallen in moorddadige psychoses. Een voormalige student van Stanford gaat op onderzoek uit en probeert de waarheid achter de gebeurtenissen te achterhalen.

avatar van Sergio
Een behoorlijk tijdje geleden dat ik deze film zag. Behoorlijk (voor die tijd) heftig.

avatar van Halcyon
Blue Sunshine ligt tegenwoordig zomaar voor het grijpen dankzij de release op het nieuwe label van Jan Doense: Mr. Horror Presents. De eerste keer trouwens dat ie in de Lage Landen beschikbaar is. Wie de kans krijgt dit filmpje nader onder de loep te nemen: doen!
Zelf heb ik al een tijdje de 2 disc special edition R1 met onder andere de kortfilm The Ringer en een soundtrack-cd, een absolute aanrader voor de liefhebbers van Lieberman.
Blue Sunshine zelf is een intelligente horrorfilm, volledig in seventies stijl met bijhorend thema. De term "bad trip" krijgt hier wel een erg nare invulling. Lieberman mixt psychologie met lichamelijk verval en komt hierdoor erg dicht bij Cronenbergs werk. Wat mij betreft z'n beste film (van degene die ik gezien heb weliswaar) en nog een klasse beter dan Just Before Dawn en Squirm, zijn bekendste film.
Hoe dan ook een interessante keuze van Mr. Horror en het wordt uitkijken naar wat hij nog zoal van juweeltjes uit de oude doos zal halen.

avatar van Mac Hammer Fan
Een goed initiatief van Mr. Horror. "Blue Sunshine" lijkt mij één van de beste DVDs die hij tot nog toe heeft uitgebracht.
Ikzelf heb echter al enkele jaren de Synapse R1 DVD (zoals Halycon) en die biedt inderdaad nog wat meer extra's.
"Blue Sunshine" is een originele psychologische horrorthriller over de vertragende, gewelddadige reacties van een drug-experiment dat 10 jaar voordien door een aantal studenten werd uitgevoerd. Van de drie door Halycon bovenvermelde films van Jeff Liebermann vond ik deze ook de beste, maar de andere twee mogen er ook best zijn.

avatar van Drs. DAJA
Erg goede horrorfilm. De kale moordenaars zijn behoorlijk angstaanjagend en roepen creepy referenties op. Het is deze naargeestige dreiging met de sterke spanningsopbouw die zorgt voor een goede horrorsfeer. Al vanaf het begin straalt de film eigenheid uit en met enkele confronterende en mooi vormgegeven scenes mogen we gerust spreken van een bescheiden meesterwerk. In mijn ogen Lieberman's beste film.

Meneer Bungel
Ben er niet zo kapot van. Ongeveer evenveel mindere als betere stukken wisselen elkaar af, wat het uiteindelijke cijfer zo'n beetje in het midden doet belanden. Zeker nog eens weer zien, misschien dat er dan een kwartje gaat vallen...

kappeuter (moderator)
Belabberd slechte horror. Lachwekkend gewoon.
Beroerd geacteerd en erg no-budget.

avatar van wendyvortex
Eigenlijk voornamelijk een matige thriller met wat aardige horror-elementen. Spanning ontbreekt een beetje. En dat vermeende heftige geweld vond ik nogal mee/tegenvallen. Zelfs voor 1976.
Wederom een teleurstellende cult-film. En wat betreft regisseur Jeff Lieberman's beste film blijf ik toch bij het echt geweldige "Squirm".
Wel grappig: de hoofdrol wordt gespeeld door Zalman King. Die later succesvol werd als regisseur met soft-erotische films als Two Moon Junction en Wild Orchid.

avatar van mayhemblik
Heerlijke film, wat word er lekker slecht geacteerd zeg, fantastisch gewoon.Dat laatste deel in dat winkelcentrum, echt super!!!
Die kale gooit wat mensen omver en het héle winkel centrum/kroeg stroomde leeg.
Wat was alles toen nog veilig zeg, tegenwoordig is dit gedrag schering en inslag en blijven de mensen verlekkerd staan kijken

Al met al héél erg genoten en op naar de volgende Mr. Horror maar weer.

avatar van Woolf
Oh, wat is het slecht en knullig. Maar wat heerlijk om naar te kijken.

Meneer Bungel
Meneer Bungel schreef:
Tweede kijkbeurt, het kwartje is toch gevallen. Niet heel hard, misschien, maar toch is dit een prima thriller met wat horrortrekjes. Zalman King is af en toe erg over-the-top aan het acteren, maar soms valt het ook gewoon op z'n plaats. Dit keer een speciale vermelding voor de finish: Mooi in beeld gebracht, maar vreemd genoeg, geen cliché soundtrack met een spannend muziekje. Vreemd, maar toch intrigerend. En 'Squirm' moet ik ook eens gaan zoeken. Halfje erbij.

avatar van perceived
Originele thriller die qua uitvoering helaas nogal wisselend is. Voor een deel zat ik geboeid te kijken en anderzijds waren er momenten dat ik de neiging had eens even op de forward-knop v/d afstandsbediening te drukken. 6*

avatar van Perry Meer
goed dat de mogelijkheid er is om dit soort films te kunnen bekijken dankzij mr Horror dat is zeker, maarrrr

deze film is natuurlijk nu een draak, wellicht was dat 30 jaar geleden anders
(of niet) nu is het in ieder geval een hopeloos ouderwets, geen enkel moment spannend of
verrassend, grappig of puntje op de stoel film.

maar dat kan ook haast niet anders want ik leef op een andere planeet vergeleken met 1976

het hoesje van de dvd vind ik wel mooi

2 x kale kop

avatar van the prowler
Een subtiele 70's horrorfilm die sterk begint maar halverwege toch een beetje een terugval kent.
Naar het einde komt de spanning terug maar de finale is een beetje een domper.

De kaalkoppen zorgen wel voor enkele sfeervolle horrormomenten en ze zien er voor die tijd best wel angstaanjagend uit. Vooral de scene met die open haard is wel heftig. Maar toch had Liebermann wat meer van die scene's in deze film moeten stoppen. De zoektocht naar wat Blue Sunshine eigenlijk is neemt een veel te groot deel van de film in beslag. Af en toe werden er wel wat leuke scenes tussengeflatst maar het bleef toch wat saai.

Spijtig vind ik dat er heel wat vragen over die Blue sunshine (LSD) onbeantwoord bleven.Ook was het op z'n minst raar te noemen dat de politie een klopjacht op die Zippy opent (wegens moord) maar toch gaat en staat hij de hele film waar hij wil zonder dat een iemand hem lastigvalt.
Maar ja je moet deze films nu eenmaal met een korreltje zout nemen. Het was zeker geen slechte film maar khad toch iets meer van deze Mr. horror-release verwacht. Voor mij een krappe 3*

avatar van jeroentjuhhhhh
Halcyon schreef:
Voor een groot gedeelte wel, maar vind dit uiteindelijk lang niet zo intelligent als David's Body horror werk.

Vooral qua sfeer is dit een mooie. Het mist echter aan stootkracht, zeker richting het einde wil het allemaal niet echt werken. Misschien had Lieberman wat meer tijd moeten nemen. Ik vond het (ondanks z'n weinig sensatiebeluste karakter, veel ruimte voor plot) toch wat te snel en kortaf allemaal. Zoals the prowler al aangeeft, lijken er vaak té veel van de (rand)zaken weg te vallen. Fraaie rol van Zalman King, btw!

avatar van RuudC
Missers en voltreffers. Ik denk dat Mr. Horror ook wel goed beseft dat er niemand is die niet altijd zijn smaak kan waarderen. Daar is niets mis mee uiteraard. Ik hoopte met Blue Sunshine een pareltje in huis gehaald te hebben, maar voor mij pakte het anders uit. Al vind ik het wel goed dat ook dit soort films een degelijke release krijgen. Let wel: ‘dit soort’. Blue Sunshine had van mij vergeten mogen worden, al gun ik het uiteraard wel de mensen die wél van deze film kunnen genieten.

Wat mij betreft is Blue Sunshine een misser van formaat. Lieberman werkt hier wel een geinig idee uit, maar het resultaat is niet om over naar huis te schrijven. Vergelijkingen met body horror en Cronenberg in het bijzonder zijn een belediging aan de laatstgenoemde. Blue Sunshine is een vrij lege film waar te weinig in gebeurt en de ‘spannende’ scenes eigenlijk niks te bieden hebben. Leuk om een film te maken over een gevaarlijke soort LSD. Een tripfilm is het niet en wie uiteindelijk ten onder gaat aan Blue Sunshine is nimmer een verrassing. In deze slecht geacteerde prent is hooguit de kaalhoofdigheid nog geinig, maar angst voor kaalkoppen krijg je er niet van.

avatar van joolstein
Aardige maar wel een gedateerde film. Vaak wordt gedateerd met Cheesy in verband gebracht maar in dit geval is thema sterk verouderd. 1976 is zo'n beetje het post-hippietijdperk en vele experimenteerde met de drugs LSD. Laat die drugs nu samen met de politiek de boosdoener zijn van alle problemen En ondertussen laten we dan wel een discotheek zien(partydrugs kwamen later denk ik)? Zalman King die sommige misschien kennen van de licht erotische films als bv. ‘Wild Orchid’ (1990) Het is geen briljant acteur maar wel een bijzondere verschijning. Direct aan het begin speelt hij in een scene die elk logica tart en die daarnaast ook nog bar slecht was. De reactie op een verschrikking was echt tenenkrommend. Gelukkig is dat het enige minpunt in een charmant aardig tijdwerkje met hier en daar wat zeer leuke scenes van regisseur Lieberman. saillant detail: Er komt een omgeving/buurt in voor die later ook in ‘A Nightmare on Elm Street’ (1984) zal te zien zijn.

Trailer werk niet kappeuter

kappeuter (moderator)
stinissen schreef:
Trailer werk niet kappeuter

Thanks!
Ik heb een werkende link geplaatst.

Toppie kappeuter

lezertje
Je hebt cult en cult. Echte cult is leuk. Het soort cult waar ‘Blue sunshine’ toe behoort is bagger. Zo afgrijselijk slecht geschreven en zo afgrijselijk slecht geacteerd en vooral zo afgrijselijk slecht geregisseerd.
Min drie nul sterren, kan dat ook?