Trail Street (1947)

Western

geregisseerd door Ray Enright
met Randolph Scott, Robert Ryan en Anne Jeffreys

Wanhopige burgers van het stadje Liberal roepen de hulp in van de legendarische revolverheld Bat Masterson. De stadbewoners gaan gebukt onder een gevaarlijk conflict tussen gokkers, veehouders en boeren.

avatar van Jan met de pet
Matige western, had veel meer in gezeten, het verhaal is zeker niet slecht:2,5

Degelijke western waarbij de finale ook het hoogtepunt is, al heb ik me onderweg niet verveeld. Zelfs niet tijdens de twee liedjes die Anne Jeffreys ten gehore brengt. Gabby Hayes in zijn lolbroekenrol was ook niet storend. Scott is beter te pruimen met een sterk karakter naast zich en dat is in dit geval Robert Ryan. Scott komt pas na 20 minuten in beeld en ik miste hem niet.
Het verhaal is traditioneel (landbouwers vs. veehouders) uitgevoerd. Geen verrassingen, maar als je die verwachting hebt, kijk je naar mijn idee ook met een verkeerde instelling naar dit soort westerns. De film blijft aangenaam door het goede acteerwerk.
Een "vandaag gekeken, overmorgen vergeten" western. Voordeel daarvan is dat je de film volgend jaar zo weer uit de kast kan pakken en wederom een prettige 84 minuten kan beleven.

avatar van Brix
Krijg dat bij je ontbijt !
"Musical" staat er achter de vermelding van de film in mijn TV gids, verder niets, geen vermelding van acteurs etc..
Welke onbenul zou die betiteling bedacht hebben?
Er zit nauwelijks iets van liedjes in de film.

Tegen mijn gewoonte in (op dit vroege uur) toch de TV maar eens aangezet, en ziedaar, een western, met mijn favoriete acteurs Randolph Scott en Gabby Hayes!
En wat voor een...

Ik herkende 'm wel meteen, want ergens staat die op een videocassette, in een van de dozen waarin ik die bewaar.
Wel werd ik mij er tot mijn eigen schande van bewust dat ik de DVD nog niet in bezit heb.
(Meteen gecorrigeerd uiteraard, en besteld)
Niet alleen omdat ik iedere western met Scott moet hebben (en liefst die met Hayes ook nog) maar gewoon omdat dit een uitstekende town-western is.

Veel dialogen, maar nooit vervelend, en met de meest vermakelijke komende van Hayes, die hier op zijn best is.
De actie is ook in ruime mate aanwezig.

De combinatie Scott, Ryan en Hayes is een gelukkige.

Wanneer Marshal Bat Masterson, in de gedaante van Randolph Scott, na zo'n twintig minuten de stad binnenkomt, doen meteen ook klasse en autoriteit hun intrede.
Die eigenschappen, samen met de nooit ver weg zijnde twinkeling in zijn ogen, en tongue-in-cheek humor, zijn kenmerkend voor vele van Scott's filmpersonages.
Een laconieke en joviale kerel, maar met wie het slecht kersen eten is wanneer men slechte bedoelingen heeft.

De zeer grote cast heeft nog wel meer te bieden dan de drie genoemde acteurs.
Iedere rol is goed bezet, met als uitschieter Anne Jeffreys, die ik verrassend goed vond.

Terloops krijgen we ook nog een stukje geschiedenis van Kansas mee, betreffende de voor die staat en de US zo belangrijke graanproductie.
Zo had de film ook nog een link met mijn ontbijt

Een heel goed verteerbare western, zelfs op dit vroege uur.

avatar van mr rumson
Degelijke western maar toch is het niet mijn western .
Dit komt vooral door Gabby Hayes deze vind ik meer vervelend overkomen dan grappig.
Gelukkig is daar nog Robert Ryan die een goede rol neerzet.
Ook Randolph Scott doet het aardig .
Het stadje ziet er sfeervol uit maar de twee liedjes die hadden voor mij dan weer niet gehoeven.
Kortom hadden ze hier een een serieuze western van gemaakt zonder Hayes dan had ik hier een voldoende voor kunnen geven .
Helaas stoor ik mij nu te veel aan Hayes waardoor het bij 2.5 ster blijft.