Needful Things (1993)

Horror / Thriller

geregisseerd door Fraser Clarke Heston
met Ed Harris, Max Von Sydow en Bonnie Bedelia

Leland Gaunt is een duivels antiquair, die zijn klanten precies die dingen uit hun jeugd bezorgt, die ze al jarenlang zoeken. Hij vraagt ogenschijnlijk kleine wederdiensten die echter uitgroeien tot de grootste gruwelijkheden. Zo smeert Brian Rusk kalkoenpoep op de schone was van Wilma Jerzyk en vervolgens wordt de hond van Netty Cobb gevild. Het toeval wil dat beide dames een gloeiende hekel aan elkaar hebben, met alle gevolgen vandien... De enige die tevreden is en niets nodig heeft van Gaunt is sheriff Alan Pangborn. Maar na een aantal moorden, een poging tot zelfmoord en een afgebrande kerk, besluit hij noodgedwongen in actie te komen...

Het uiterlijk van deze film vond ik fantastisch mooi qua decors, camerawerk en belichting. De acteurs zijn goed en de sfeer wordt prima neergezet, de dreiging volgehouden. Het geluid ondersteunt alles goed.

Ik heb het verhaal voor mijzelf uitgebreid. Het gaat niet uitsluitend over een man die de hel meebrengt en op een dorp loslaat. Voor mij betreft het tevens de getergde agent die zijn eigen hel meebrengt naar dat dorp en in zichzelf dient te strijden tegen zijn eigen demon(en) tot hij weet dat hij sterk genoeg is om die hel te boven te komen en uit te bannen. Ik zie deze film dus als een zwart sprookje.
Typisch Stephen King

Heel fijn om eens in onder te duiken en te genieten van de sfeer en beeldenpracht.

Vermakelijk.

Leuke rol van Max Von Sydow en een typische 90s King sfeer. Het resulteert in een aardig filmpje dat iets te lang duurt, maar verder wel voorbij vliegt.

De opzet van de film is erg leuk. Het winkeltje dat op slinkse wijze een heel dorp tegen elkaar opzet. Ik geloofde er echter niet zo in. De film springt nogal snel van klein kattekwaad naar moorden, wat meer nuance tussendoor was aardig geweest. Nu komt het geforceerd over en wordt het concept eigenljik niet naar behoren uitgewerkt. Geen idee of dit in het boek beter is.

Maar los daarvan vermaakt het allemaal wel. Visueel beetje karig en de soundtrack wat overdreven, maar het 90s sfeertje kan ik nog wel waarderen. Nog 10 jaar wachten en iedereen loopt daar waarschijnlijk weer mee te dwepen.

Één van de betere King verfilmingen.

avatar van Boenga
Onderhond schreef:
een aardig filmpje dat iets te lang duurt, maar verder wel voorbij vliegt.

Is dat niet hét voorbeeld bij uitstek van een contradictio in terminis...?

Niet echt. Op zich zijn de twee uur zo voorbij, maar de film zelf is niet interessant/uniek genoeg om twee uur op te eisen.

congo
Het is al een tijdje terug dat ik Needful Things heb gezien, maar de film is me erg bijgebleven. Het bevat alle elementen van sfeer die te zoeken zijn in een boek verfilming van Stephen King: een rustige plek, een mysterieuze "entiteit" en soms zelfs erg bizarre personages.

Ik kan begrijpen op het begin dat mensen partij gaan kiezen voor 1 van de vrouwelijke personages, maar persoonlijk vond ik dat bijna onmogelijk aangezien ze beiden net zo hysterisch tegen elkaar doen. Dit wordt dan ook deprimerend tegen elkaar uit gespeeld (op een positieve manier). Over het acteerwerk kan ik niet helemaal eerlijk zijn, het is al een tijd terug dat ik Needful Things gezien heb maar met name de prestaties van Ed Harris en Max Von Syndow vond ik erg sterk, in mijn herinnering dan. Hun gestalte aan hun nogal vreemde personages was bijna bizar. Ook vond ik de film erg sfeervol. Het erg rustige dorpje werd bijna verlaten in beeld gebracht, had ik het idee en dat maakte de film alleen maar spannender. Dit is dan ook erg sterk in elkaar gezet. Ik ben dan ook erg geschokt dat dit filmpje ondergewaardeerd is.

Het einde vind ik misschien net iets lichtjes overdreven en hyper. Eerlijk gezegd, vond ik het zelfs een beetje geforceerd. Maar elke film heeft wel eens zijn nadelen. Deze Needful Things dan ook.

avatar van T-man
Ik heb het boek lang geleden gelezen. Kwam nu de film tegen en aangezien ik het boek heel goed vond dacht ik de film ook wel te kunnen waarderen. Goh, wat kun je je soms vergissen.......

avatar van s0njaa
Welke film je ook kijkt.. Lochlyn Munro komt altijd ALTIJD langs als police officer. Het staat zelfs op z'n IMDB 'profiel' dat hij zo goed als altijd de cop speelt. EN ja... hier weer.. geweldig...!!!

Ohja, de film.. Het boek was beter
Maar al met al vermakelijk

avatar van knusse stoel
Prachtige film!
Misschien ben ik bevooroordeeld omdat Stephen King mijn favoriete schrijver is en dit ook een verhaal afkomstig is van de master of horror (griezel).
Ook nu en dan humoristischhelaas het einde had ik liever anders gezienmaar dat zal wel smaak zijn en daarover valt niet te twisten.

En inderdaad, het boek vond ik ook beter.

Loepsaal
Max Von Sydow kan het dunne verhaaltje net redden, leuk voor een keer.

avatar van Ohnna
De boeken van Stephen King zijn in principe zo goed, dat er een slechte film van maken in feite niet echt mogelijk is. Misschien had er meer in deze verfilming gezeten, het boek was in ieder geval beter, maar al bij al toch een redelijke film. Max von Sydow steelt uiteraard de show als de kwaadaardige Leland Gaunt.

avatar van wendyvortex
Matige Stephen King-verfilming die ondanks Ed Harris en Max von Sydow nergens boven het televisiefilm-niveau uitstijgt. De mistmachine draait weer overuren en de microfoons bungelen met enige regelmaat het beeld in. Het verhaal zelf is ook enigszins voorspelbaar.
Er zijn slechtere King-verfilmingen gemaakt, maar heel veel meer dan een mager tussendoortje is het niet.

avatar van John Barry
Needful Things is een spannende film.

In deze film staat een dorp centraal. Er zijn wat vetes in het dorp, maar verder is het een vredig dorp. Dan komt er een nieuwe antiek zaak in het dorp. De eigenaar is de aardige man Leland Gaunt. Wonderbaarlijk heeft hij precies de dingen die zijn klanten verlangen. Maar is Leland wel eigenlijk zo aardige man ?

De op het oog aardige Leland weet al snel iedereen in het dorp tegen elkaar op te stoken. De vetes die er al waren in het dorp worden verergert. Het begint in de film allemaal heel klein, maar het word uiteindelijk een complete chaos. Het is heel eg boeiend om te zien hoe de chaos in het dorp steeds groter word. Deze film verveelt dan ook geen moment en weet op een sublieme manier de spanning op te bouwen.

Het acteerwerk is erg goed in deze film. De show word in deze film gestolen door Max Von Sydow. Hij acteert briljant als Leland Gaunt. Von Sydow zet een mysterieuze en enge man neer. Erg goed werk van Von Sydow. Ook goed bezig is Ed Harris als Alan Pangborn en ook de rest van de cast acteert goed. De muzikale begeleiding bij deze film is ook goed, al vond ik wel dat de muziek soms een beetje te nadrukkelijk aanwezig was.

Ondanks dat de film erg spannend en boeiend is. Moet ik zeggen dat helaas niet alles aan deze film perfect is. Het gaat allemaal een beetje te makkelijk. De inwoners van het dorp doen wel heel snel dingen die ze anders niet zouden doen.Leland Gaunt weet iedereen toch net iets te makkelijk tegen elkaar op te stoken. Aan het eind van de film weet Alan Pangborn de inwoners van het dorp wel weer heel makkelijk naar het goede pad te brengen. Dit gaat ook te makkelijk.

Maar ondanks dat het allemaal net wat te makkelijk gaat in deze film vond ik dit toch een spannende en boeiende film met een briljant acterende Max Von Sydow.

3,5 ster voor deze film

avatar van Richard_Voorhees
Een beetje een film met twee gezichten. De personages zijn over het algemeen best leuk met een eruit springende Max Von Sydow. Ook visueel ziet de film er best goed uit met sfeervolle sets.
Helaas duurt de film wel erg lang en beginnen de gebeurtenissen soms erg repetitief te worden.
Verder springt de soundtrack er ook niet echt uit, maar het bovengenoemde doet de film het meeste de das om. Daarnaast is het einde ook niet echt bijzonder en daardoor had ik een beetje zoiets van: "heb ik hier nou voor gewacht?"
Over het algemeen kijkt de film wel redelijk makkelijk, maar ik heb al eens beter gezien.

avatar van sinterklaas
In het begin dacht ik; Jezus, wat oubollig, langdradig en saai.

Maar dat veranderd op lange termijn wel en wordt dit toch nog wel een fijne King-film. Van de man heb ik tot nu toe nog steeds geen boeken gelezen maar het blijft wel interessant om te zien hoe hij de dagelijkse en maatschappelijke thema's verwikkeld met bovennatuurlijke elementen. Hier is er een antiekhandelaar (leuk gespeeld door Syndow) de inzet. Hij verkoopt oude originele spullen en zo weet hij dingen aan bepaalde dorpsbewoners te pappen. Dan gebeuren er vreemde dingen onder de bewoners, en worden de gebeurtenissen steeds bizarder.

De rol van Ed Harris was een uitschieter als de Sherrif en de chaos die er uiteindelijk ontstaat wordt steeds interessanter. Iedereen verdenkt de verkeerde persoon en de daden zijn onherroepelijk. Ook die burgemeester was een erg grappige heethoofd.

En zo wist Needful Things toch nog een sterke film te worden.

een goeie stephen king verfilming.vermaak me altijd prima.

avatar van umbra
Niet echt spannend, maar desondanks toch vermakelijk, na het eerste halfuur. Hou ook wel van dit sfeertje.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Needful Things, zo'n film waar eigenlijk geen genre op te plakken is. De film is niet spannend, laat staan eng en is eveneens niet grappig of gevuld met actie. En toch werkt het allemaal wel.

Needful Things lijkt te willen vertellen dat de duivel het slechtste in mensen naar boven kan halen en ze dingen laat doen die ze anders nooit hadden gedaan. Desondanks zit het plaatsje in Needful Things zo vol met idiote stereotypes en maffe figuren, dat zonder de komst van Max van Sydow de pleuris ook wel was uitgebroken. Van overdreven pissige rednecks tot de gierige ondernemers met een kort lontje (een geinige over de top rol van JT Walsh). Ed Harris is de 'normale man' in dit gekkenhuis en alles wordt alleen maar erger als de uiterst charismatische Max von Sydow zijn gezicht laat zien. Von Sydow als Leland Gaunt is trouwens fantastisch, een heerlijke rol als de antiquair uit de hel. Needful Things is lekker lawaaierig en werkt prima als hap-slik-weg vermaak, maar verwacht geen hoogstaande cinema met diepgaande personages of dialogen. Gewoon een charmante Max Von Sydow die een typisch Stephen King- dorpje vol idiote dorpsgekken nog iets meer op z'n kop zet.

3 sterren.