De Kassière (1989)

Nederland
Drama / Thriller

geregisseerd door Ben Verbong
met Marion van Thijn, Thom Hoffman en Coen van Vrijberghe de Coningh

Lily is kassière en zwanger van een Amerikaanse soldaat die in Nederland gelegerd is. Ze zijn van plan om samen naar Amerika te gaan, maar hij komt om in een gevecht met een motorbende. Lily vlucht naar de grote stad waar zij al snel in het criminele circuit terechtkomt.

kappeuter (moderator)
De soundtrack is denk ik bekender dan de film. Mooi instrumentaal nummer van Candy Dulfer en Dave Stewart met de titel Lily was Here. Geinig trouwens dat de dochter van Ed van Thijn de hoofdrol speelt...

Minder geinig voor de film.....

Waarom moet zoiets nou ? Marion doet wel haar best en zo... maar waarom kiest de regisseur een amateur ? Is voor de film spelen geen serieus vak ? Zijn er niet actrices in dezelfde leeftijds- en prijsklasse die beter zijn ? Is mij een raadsel.

Zeer matig, totaal geen spanning en vrij voorspelbaar. Ik heb het gevoel dat er veel meer in zat. 2*

Dvd-release op 2004-09-16
Bron: www.lapis.tp

Zeker geen slechte nederlandse film.
De kassiere heeft een goede en geloofwaardige rolbezetting.
Eendagsvlieg Marion van Thijn speelt eveneens een prima rol als jonge moeder die terecht komt in de wereld van prostitutie en misdaad.

....

avatar van Mug
Mug

Inderdaad! De kassière van de supermarkt mag ook mijn pincode niet weten! [of bedoel je iets geheel anders?]

FisherKing
Misschien heeft W. een Kassière gehoord tijdens zijn verhuizing ? Eentje met naaldhakken, denk ik dan

neo (crew)
Nee ik denk dat ie wil dat iedereen die ooit een bioscoopkaartje heeft gekocht voor deze juist zijn geld terugkrijgt van de Kassière

Mug schreef:

Ik was met stomheid geslagen.

hinie
Wat een ramp deze film.
Lang geleden gezien, maar weet nog dat ik hem zeer slecht geacteerd vond.

avatar van raymon
Lijkt me wel een leuke film heb al wat dingen gezien. Trouwens was de film zeker geen flop de film had 235.000 bezoekers dat vind ik niet slecht voor een film die hier zo een laag cijfer krijgt!

avatar van raymon
De Kassiere van Ben Verbong:

Het plot is niet erg orgineel maar verveelt niet toch knap.
Marion van Thijn speelt het totaal niet slecht, alleen wat mij soms irriteerde was haar hoge piep stem. Thom Hoffman en Monique van Der Ven spelen het voor de rest goed. Dat er in deze film geen spanning zit is niet waar vind ik er zit in sommige scene's wel degelijk spanning.
tja ik vond het best een goeie film, allen mist er iets net zoals in Angie.

toch vermakelijk 3,5 ***en een half

robertus65
Heel lang geleden eens gezien en ik kon me totaal niets van herinneren en weet u waarom? De film valt ronduit tegen en waarschijnlijk zal ik hem ook weer snel vergeten.

avatar van Quentin
Van Thijn is matig, toch een vermakelijk en goedgemaakt pubersprookje.

avatar van trebor
Eenvoudig plot, hier en daar wat kinderlijk van opzet. Marion van Thijn speelt leuk, van de Ven en Hoffman maken het compleet.
Leuk voor de zondagmiddag.

2 *

avatar van niethie
Pas nog na jaren niet meer gezien te hebben weer eens herzien, een aardig maar niet al te bijzonder filmpje met een simpel verhaaltje een prettig sfeertje en leuke rollen van de cast.

3 sterren

avatar van Quentin
Videoclip van de bekende titelsong, met filmbeelden;

speranza
Deze film ademt een leuke sfeer uit. Zowel ééndagsvlieg Marion van Thijn als Thom Hoffman spelen goed. De sountrack is geweldig.

avatar van sinterklaas
Mwaa beetje oubollige Nederlandse film met weinig vaart en hele trage stukken. Het acteerwerk was wel redelijk maar verder is dit niet echt een film om warm van te lopen.

avatar van dutchtuga
Slecht acteerwerk en vreselijke dialogen, zoals wel vaker in Nederlandse producties, maar De Kassière wist mij te verrassen op visueel vlak. Mooi kleurgebruik, veelal donkere settings en een algehele sobere sfeer. Daarnaast werkt de soundtrack van Dave Stewart ook behoorlijk sfeerversterkend. Jammer dat er wel erg opzichtig op de Amerikaanse markt is ingespeeld met het gebruik van bijvoorbeeld Amerikaanse auto's, het Amerikaanse vriendje en settings die vaak uit menig Amerikaanse stad lijken te komen, maar desalniettemin is De Kassière een van de betere Nederlandse films die ik al gezien heb. En dan zo'n idioot lage score hier .

avatar van Phantasm
Niet echt geweldig, maar ook niet slecht, aardig om een keertje te bekijken.

movie-edje
Ik kan mij deze film totaal niet meer herinneren!

Matige film. Het had potentie maar het komt er niet uit. Die Lily wordt nogal ongeloofwaardig neergezet en echt spannend wordt het ook nergens.

De filmleader is wel legendarisch mooi natuurlijk.

Er gebeurt vrijwel geen reet en de vechtscènes zijn echt heel erg slecht. Ook het einde is een beetje raar en abrupt, terwijl de film toch behoorlijk lang duurt.

kappeuter schreef:

Na 25 jaar eindelijk gezien .
bekende spelers ! Dokter Tinus , dokter Deen ha ha !
Ook zij zijn eens moeten beginnen toch ?

avatar van BlueJudaskiss
Zo traag als poppenstront en daarmee een soms niet door te komen verhaal, maar camera + production design zijn prachtig. Met Marion van Thijn had ik weinig moeite. Niet eens echt slecht, maar te veel scènes waar ik de neiging had om door te spoelen want echt saai. Slotscène was even raar als leuk trouwens.

2,5,*

Was zeer onder de indruk van deze film, inclusief van het spel van Marion van Thijn. Inderdaad, wat onbeholpen, maar naturel en geloofwaardig. Prima gecast en geregisseerd door Ben Verbong. Oké, het is heel erg jaren tachtig en traag. Duurt lang eer de film op gang komt, maar het beeld van wat dat meisje doormaakt en door moet maken, dat is wel authentiek en behoorlijk confronterend. Ook al zijn er honderden films van: naïef meisje komt naar de grote stad, wordt opgepikt door een lover boy en belandt in de prostitutie. Maar dan begint deze film pas.

Mooie beelden van Rotterdam en het Van Nelle-gebouw. En veel regen. Thom Hoffman en Monique van de Ven zorgen voor het vakwerk. Snap bij god niet waarom deze film hier zo laag gewaardeerd wordt. Maar ja, ik denk dat de meeste kijkers hier niet zozeer te kritisch zijn, maar gewoon te jong, en weinig hebben meegemaakt in het leven.