Le Colonel Chabert (1994)

Alternatieve titel: Colonel Chabert

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Yves Angelo
met Gérard Depardieu, Fanny Ardant en Fabrice Luchini

Kolonel Chabert (Gérard Depardieu) is tijdens de Napoleontische oorlog van de Fransen tegen de Russen zo ernstig verwond geraakt dat de medisch onderzoeker zijn doodverklaring heeft getekend. Als hij zijn verwondingen echter toch overleefd, keert hij terug naar Parijs. Daar komt hij tot de ontdekking dat zijn echtgenote Anne is hertrouwd met graaf Ferraud. Zij gebruikt Chaberts geld om de macht van de graaf te vergroten. Met de hulp van advocaat Derville probeert Chabert zijn geld en zijn eer terug te winnen.

avatar van frolunda
Vond het destijds wel een goede film vooral dankzij een sterk acterende Depardieu zover ik me herinner.Mooi kostuum drama dat wat aan de lange kant is.

(Gezien op 6 juni 2017)
Blijkbaar heeft deze film niet zo'n grote impact. Ik heb hem pas gezien door het lezen van een boek van de Spaanse schrijver Marias: 'De verliefden'. In die roman brengt de auteur dit merkwaardige verhaal van kolonel Chabert uitvoeirig ter sprake.
Wat gebeurt er wanner iemand die dood werd gewaand na vele jaren toch weer te voorschijn komt?
Wordt hij dan aanvaard? Welke toekomst is er dan nog voor hem?
Toch wel iets dat te denken geeft!
Gérard Depardieu speelt de rol van kolonel Chabert.