• 143.190 films
  • 7.044 series
  • 21.368 seizoenen
  • 481.080 acteurs
  • 286.414 gebruikers
  • 8.227.281 stemmen
Avatar
 
banner banner

Too Late for Tears (1949)

Film noir / Misdaad | 99 minuten
3,46 39 stemmen

Genre: Film noir / Misdaad

Speelduur: 99 minuten

Alternatieve titel: Killer Bait

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Byron Haskin

Met onder meer: Lizabeth Scott, Don DeFore en Dan Duryea

IMDb beoordeling: 7,3 (4.156)

Oorspronkelijke taal: Engels

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play

Over Too Late for Tears

Op een nacht op een verlaten snelweg gooit een voorbijrijdende auto een koffer met een bundel geld in de auto van Jane en Alan Palmer, terwijl dit niet voor hen bedoeld was. Alan wil het geld afgeven aan de politie, maar Jane overtuigt hem ervan om het "voorlopig" te bewaren. Niet lang daarna worden de Palmers achtervolgd door ene Danny Fuller, die beweert dat het zijn geld is.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Don Blake

Danny Fuller

Kathy Palmer

Lt. Breach

Policeman (onvermeld)

Fuller's Girl (onvermeld)

Detective Parker (onvermeld)

Dr. Adams (onvermeld)

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van boerenpummel

boerenpummel

  • 1012 berichten
  • 3429 stemmen

Hele aardige noir. Echt bijzonder is het niet, we hebben dit allemaal al wel eens eerder en ook beter gezien. Veel deert dit echter niet, ik krijg nooit genoeg van dit genre...

Lizabeth Scott, Dan Duryea en Arthur Kennedy zijn bekende namen voor de noirliefhebber. Het is bij het zien van de cast uiteraard meteen bekend wie welke rol speelt en hoe het af gaat lopen. De voor mij onbekende Kristine Miller (als de zus van Alan Palmer) steelt echter de show. Werkelijk een prachtige vrouw.

3,5*

PS: dvd transfer is zeer matig


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13350 berichten
  • 786 stemmen

boerenpummel schreef:

PS: dvd transfer is zeer matig

Jammer.


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13350 berichten
  • 786 stemmen

Ondanks de zeer matige film-transfer is de DVD interessant, met name door de docu's over Dan Duraye (eindelijk) en Lizabeth Scott, Hal Wallis' antwoord op Lauren Bacall.

De "slam-in-the-face"- poster was toen ook al controversioneel.

Maar het wordt nu wel tijd dat Criterion deze prima Noir gaat restaureren.

Prima Noir, en Lizabeth Scott zet weer geweldig een femme-fatale neer! De Argentijnse Kristine Miller was een aangename verrassing. (Ze zit ook in I WALK ALONE, 1948).

3,5*


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13350 berichten
  • 786 stemmen

Mbt het bewuste meer in de film (aka 'Westlake'), quote:

...well I have to mention the lake used in TOO LATE FOR TEARS. I grew up in the area, and have some very good memories. This lake is very nostalgic for me. When i was about 5 years old I would go with my mother to the lake, and she brought along old stale bread crumbs and we would throw them in the lake to "feed the ducks", (as if they would have starved without us), lol. The lake is located in "Macarthur park" (formerly "Westlake park", re-named after general Douglas Macarthur, sometime after WW2). I forget what they called it in this movie, "Westlake" (?) anyway, the park and lake are still pretty much the same today. It was a drug hangout for years, but it has been pretty much cleaned up, the park is in two sections, separated by Wilshire Blvd, which runs east-west. On the south side of Wilshire are the lake and little boats and walkways that you see in the movie. On the north of Wilshire is a large playing field and a bandshell.

The area is now completely latino / spanish speaking. It's a nice park, esp the south secton with the lake, the walkways, boats and those ducks are still there...

Check it out if you ever come to Los Angeles (L.A) and there is a station for L.A.'s new "red line" subway across the street at the east end of the park, which connects downtown L.A. to Hollywood.

PS

Just about 3 miles north of Macarthur park is "Echo park" lake, where the boating scene with Jack Nicholson in "Chinatown" was filmed.


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13350 berichten
  • 786 stemmen

DVDreview: 16 mm. print.

Mooi artikel over Liz Scott (pdf)


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13350 berichten
  • 786 stemmen

De film staat nu integraal op Youtube.

Het beeld van de DVD is ook niet super.


avatar van kos

kos

  • 45086 berichten
  • 7853 stemmen

Geniale poster.


avatar van gauke

gauke

  • 9815 berichten
  • 12883 stemmen

Deze gestileerde, maar warrige klassieke film noir had een spannend verloop met de nodige intriges en manipulaties, maar er was sprake van een teveel aan toevalligheden. De cast speelde sterk met vooral een weergaloze Lizabeth Scott als femme fatale zonder mededogen.


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13350 berichten
  • 786 stemmen

Blu-ray release: 19 april 2016!



avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13350 berichten
  • 786 stemmen

De Blu-ray transfer is uitstekend geslaagd. Wat een geweldige Film-Noir is dit toch!

Op de DVD niet opgevallen: de mooie Kristine Miller.

Wist niet, dat onder de Hays Code censuur zelfs toiletpotten niet gefilmd mochten worden.


avatar van Brix

Brix

  • 18508 berichten
  • 4245 stemmen

Dogie Hogan schreef:

Wist niet, dat onder de Hays Code censuur zelfs toiletpotten niet gefilmd mochten worden.

Desondanks een diaree-opwekkende code.


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13350 berichten
  • 786 stemmen

@Brix. Ergens onvoorstelbaar dat die censuur zeker 3 decennia heeft bestaan en dat elk script van elke filmmij voor verfilming en vertoning beoordeeld moest worden, en laat staan wat er al niet in vertoond mocht worden... Geweld daarentegen was geen enkel probleem. Deels functioneert de Amerikaanse maatschappij nog zo.

Gisteren een koopster voor de DVD van deze thriller, straks maar op de bus doen.


avatar van Brix

Brix

  • 18508 berichten
  • 4245 stemmen

Dogie Hogan schreef:

Geweld daarentegen was geen enkel probleem. Deels functioneert de Amerikaanse maatschappij nog zo.

Diep geworteld onkruid blijkbaar


avatar van Movsin

Movsin

  • 6083 berichten
  • 7374 stemmen

Boeiende en spannende film noir, klaar en duidelijk gebracht en zonder een pak bijrollen, die niet altijd nuttig zijn in de plot.

Markante, pittige punten in het intrige zijn bijvoorbeeld het feit dat Alan zijn vrouw Jane absoluut niet vertrouwt, getuige de truc met het bewaarbewijs van de koffer en ook de figuur van boosdoener Danny Fuller die, ongebruikelijk, toch geen sterke, harde gangster blijkt te zijn maar eerder een aan drank verslaafde loser.. Minder gelukkig vind ik dan de romantic smile op het gezicht van zus Kathy in de slotscène wanneer ze toch zo juist verneemt dat haar broer in het meer werd verdronken.

In ieder geval een uitstekende Lizabeth Scott is meer dan een femme fatale. Zag haar reeds bezig in "Dead Reckoning" en "Pitfall", allebei uit dezelfde periode en allebei aanraders voor liefhebbers van het genre.

Van regisseur Byron Haskin zag ik voorheen nog geen enkele film, maar voortgaande op de kwoteringen van zijn films , hier, bij Moviemeter, is deze "Too late for Tears" toch zijn beste werk.


avatar van otherfool

otherfool

  • 18264 berichten
  • 3380 stemmen

Stupid will do... if you don't bruise easily

Een geweldige noir met een uitblinkende Scott die letterlijk over lijken gaat om de geldsom die haar en haar man in de schoot wordt geworpen te behouden. Zonder pardon schiet deze tante haar eigen man omver, en iedereen die verder haar pad dreigt te doorkruisen loopt het risico eveneens een kopje kleiner te worden gemaakt; wat een powerhouse!

De intriges lopen verder op als de altijd fijne Duryea zijn geld komt opeisen, de schoonzus/buurvrouw iets begint te vermoeden en een mysterieuze vreemdeling zijn neus in het stinkende zaakje steekt. Veel spannende momenten, met precisie en op tempo uitgevoerd waardoor de 100 minuten in een vloek en een zucht voorbij zijn.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6135 berichten
  • 3801 stemmen

Omwille van de poster, de tagline en de geweldige titel was ik al jaren gefascineerd door Too Late for Tears! Dan Duryea overtuigt immer als zielig onderkruipsel en Scott is een fenomenale ijskoningin. Het clair obscur spel met haar scherpe gelaat is van een impressionistische klasse. Dit is tenminste een echte film noir, een begrip waar spraakverwarring over bestaat: neen, niet elke Amerikaanse film van de tijdspanne 1930-1958 waar mannen hoeden dragen en iemand eens een misdaad pleegt, is automatisch een noir. Wat een noir dan wel is, vertel ik jullie later. Deze film vinkt in elk geval mooi de vakjes van het genre af, maar doet dat zo plichtmatig en met zo weinig enthousiasme, dat het eerder als een administratieve aanvraag dan als een film aanvoelt. Neen, een echt goede film is het niet. Daarvoor mist Too Late for Tears een zekere ingebeelde ruimte, de suggestie van een droomwereld, een rijk van fantasie en contemplatie waardoor het aura rond enigmatische, gekwelde personages nog lang blijft nazinderen. Deze film is heel sec, komt meteen terzake, vermijdt zinloze speculaties en is daarom lang niet zo explosief of verbluffend als een dergelijk absurd plotje had kunnen zijn. Had die mesjogge Egdar G Ulmer met z'n voorliefde voor sombere transgressies dit werkje maar ingeblikt ipv nobele onbekende Haskin. Toch wil ik niet ontkennen dat Too Late for Tears een zekere schoonheid bezit, namelijk door zijn, inherent aan de noir esthetiek, spel met ruimtes. Het valt me steeds op dat noirs die zich afspelen in NYC veel saaier zijn dan deze die zich in LA afspelen. LA biedt omwille van zijn unieke landschap met lange kronkelige banen, heuvels, afgelegen villa's en entertainment resorts (zoals het amusementsmeertje in de film, wat een iconische, betoverende plek!) een soort surrealistisch-existientiële afstand, bijna een grenzeloze hors champ die bevreemdend werkt. Mooi contrast met het verstikkende universum van de personages, die dezelfde kamers en dezelfde gangen frequenteren, niet aan elkaar kunnen ontsnappen, net zo min aan hun eigen lot.


avatar van Brix

Brix

  • 18508 berichten
  • 4245 stemmen

yeyo schreef:

nobele onbekende Haskin.

Dat meen je niet echt toch?

Haskin onbekend?

Over de kwaliteit van zijn werk valt wellicht te discussiëren, maar op het gebied van camerawerk en regie was de man m.i. verre van onbekend.

Ik heb in ieder geval aardig wat van zijn films gezien, en bij het horen van de ene- of de andere helft van zijn naam komt bij mij het ontbrekende gedeelte automatisch bovendrijven

( Overigens compliment voor de recensie van de film )


avatar van yeyo

yeyo

  • 6135 berichten
  • 3801 stemmen

Brix schreef:

Haskin onbekend?

Over de kwaliteit van zijn werk valt wellicht te discussiëren, maar op het gebied van camerawerk en regie was de man m.i. verre van onbekend.

Ik heb in ieder geval aardig wat van zijn films gezien, en bij het horen van de ene- of de andere helft van zijn naam komt bij mij het ontbrekende gedeelte automatisch bovendrijven

Bij nader inzien heeft de man een prima palmares! Ik moet bekennen dat ik nog nooit van hem gehoord had...


avatar van Brix

Brix

  • 18508 berichten
  • 4245 stemmen

yeyo

Mijn "belegenheid" en voorliefde voor oude films kan er een rol in spelen


avatar van scorsese

scorsese

  • 9096 berichten
  • 8963 stemmen

Aardige film waarin een koppel verschillende ideeën hebben over een tas met geld die ze in het bezit krijgen. Een onderhoudend plot met behoorlijk wat wendingen. Echter draait het geheel iets teveel om het plot zelf. Zo had het hoofdpersonage (een opportunistische femme fatale) wat beter uitgewerkt mogen worden (ondanks een prima rol van Lizabeth Scott).


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13350 berichten
  • 786 stemmen

Opvallend: dit is nu de 2e Film-Noir die ik gezien heb waarbij een betrokkene lopende het onderzoek mag optrekken met de rechercheurs. In Laura (1944) gebeurde dit ook al. In Laura tot vervelens toe gedurende de gehele film, hier tegen het einde, maar dan toch 2x.

Desondanks Lizabeth Scott en Dan Duryea op hun best.

Lizabeth Scott zat trouwens met Christine Miller 2 jaar voor deze film ook al in een Film-Noir.


avatar van clubsport

clubsport

  • 2163 berichten
  • 5827 stemmen

Prima film noir maar geen absolute topper in het genre , het verhaal greep me gewoonweg niet genoeg naar de strot om het een topper te laten zijn .Toch is er nog genoeg te genieten , zoals het spel van Lizabeth scott die zichzelf volledig verliest in haar hebzucht .

Kristine miller speelt the good girl , ik kende haar niet maar ze is een prachtige verschijning .

Verder kent het verhaal nogal wat wendingen , ( de ene wat minder geloofwaardig dan de andere ) .

De identiteit onthulling van de vreemdeling aan het eind is wel een prima afsluiter .