• 8.227.990 stemmen

Alternatieve titel: The Anonymous Venetian

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Enrico Maria Salerno

Met onder meer: Tony Musante, Florinda Bolkan en Toti Dal Monte

IMDb beoordeling: 7,0 (624)

Oorspronkelijke taal: Italiaans

• Netflix Bekijk via Netflix

Over Anonimo Veneziano

"There is a love that can tear you apart... and hold you together."

Een muzikant nodigt zijn vrouw uit voor een ontmoeting in Venetië. Hoewel niet gescheiden hebben ze elkaar al jaren niet gesproken, en de vrouw woont, met hun zoontje, met een ander samen in Ferrara. Terwijl ze door Venetië slenteren halen ze herinneringen op. Maar de man heeft zijn vrouw niet zonder reden uitgenodigd, hij moet haar iets vertellen.

avatar van Fransman

Fransman

Opgenomen in hetzelfde jaar als 'Dood in Venetië' van Visconti. Venetië had dat jaar dus niet te klagen over belangstelling. Het was de tijd toen de stad nog van de Italianen was, je gewoon een hotelletje kon zoeken en op een terrasje lekker kon eten, al waren de pizza's wel erg duur. In deze film wordt Venetië in al z'n schoonheid getoond. Vond het een prachtige film, over een tragische liefde en twee tragische levens. Gestalte gegeven door twee fantastische acteurs: Tony Musante en de mooie Florinda Bolkan. Met ook nog prachtige muziek. Wat wil je nog meer. Naar Venetië natuurlijk. De titel verwijst naar een hoboconcert van een onbekende Venetiaan

avatar van 93.9

93.9

Prachtige melancholische film.

Je moet er van houden, maar ben een sucker voor dit soort kitch in positieve zin.

avatar van stefan dias

stefan dias

Lekkere nostalgietrip met het immer mooie, mysterieuze Venetië. Het begin in het eindstation is geweldig en verder is het dan een hele dag flaneren door een herfstig Venetië. Dat wat mistroostige weer is natuurlijk met opzet zo gekozen… 'Ho il sentimento di morire insieme.'

Het is wel een praatfilm, voor stiltes is er niet zo veel ruimte voorzien. Je moet soms moeite doen om de ondertitels te kunnen volgen. Echt groots of onvergetlijk vind ik de film niet, maar wel lekker ouderwets (die scène in de winkel waar ze 'jurk' gaat passen) maar de muziek van Stelvio Cipriani maakt deze portie fernweh wel helemaal af.

Van mij mogen ze nog veel meer van die oude curiosa op Netflix aanbieden…

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Een Italiaanse vertelling vol drama, met het in het moeras wegzakkende Venetië als decor. Venetië was nog een echte stad, geen openluchtmuseum, en je zou wensen dat het weer zo kon worden. De film wordt vooral bevolkt door Venetianen, slechts een enkele keer loopt een cultuurminnende toerist langs, ingetogen, nauwelijks zichtbaar. Het spreekt vanzelf dat ikzelf in een dergelijk toekomstbeeld die ene welkome, ingetogen toerist ben

De beelden van Venetië vormen de hoofdmoot, het verhaal boeide in eerste instantie maar half, misschien omdat de hoofdpersoon toch ook wel een beetje een eikel was. Maar op het eind, als hij het titelstuk dirigeert en zijn vrouw vermaant te gaan was dat toch wel mooi, en blijkt de film naast een ode aan de stad toch ook een ode aan de ziel. De ziel die, zo bleek even daarvoor, nog niet klaar is en niet gelaten zijn dood accepteert maar in opstand komt, boos wordt, en zich tegelijk onmachtig weet. De film wist dus toch een (Venetiaanse) snaar te raken en is dus wel degelijk meer dan een verzameling mooie plaatjes- de pontificale reclame voor Bevilacqua was er wel net iets over.

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

In België te zien via Netflix. Italiaanse praatfilm, dus naast de dialogen (die nogal heen en weer vliegen) zijn de decors en de manier waarop dit wordt afgebeeld bepaald flamboyant te noemen. Veel muziek ook, maar niet altijd van meerwaarde. De beeldkwaliteit is uitstekend en in de meer tedere momenten tussen de twee hoofdrolspelers weet Anonimo Veneziano absoluut te boeien.

scorsese

Redelijke film waarin een man zijn vrouw ontmoet na een aantal jaren gescheiden te hebben geleefd. De dialogen en de relatie tussen de twee hoofdpersonages wist me maar matig te boeien. Maar de herinneringen die worden opgehaald geven de film een fijne, nostalgische toon (de mooie muziek draagt hier zeker een steentje aan bij). Verder genoeg mooie beelden van Venetië).