Southland Tales (2006)

Verenigde Staten / Duitsland / Frankrijk
Komedie / Sciencefiction
144 minuten / 160 minuten (Cannes Film Festival 2006)

geregisseerd door Richard Kelly
met Seann William Scott, Sarah Michelle Gellar en Dwayne Johnson

In 2008 heerst er in Los Angeles een hittegolf van drie dagen, die uitmondt in een groot 4th of July feest. We volgen het leven van drie mensen. Als eerste is er Boxer Santaros, een acteur die voornamelijk bekend is uit actiefilms en last heeft van geheugenverlies. Ten tweede is er Krysta Now, een actrice uit pornofilms, die bezig is met haar eigen televisieshow. En als laatste is er Roland Taverner, een politieagent die nogal met zichzelf in de knoei zit.

Veruit de beste Kelly die ik gezien heb.

Het is jammer dat hij niet wat meer films weet te maken. Ik ben absoluut geen fan van Kelly, maar boeiend zijn z'n films meestal wel, al is het maar vooraf. In deze film komt het nog het best tot z'n recht vond ik.

Echt geniaal is de film niet. Daarvoor moet Kelly het afleggen tegen soortgelijke megalomane producties (Mr Nobody of beter zelfs, Love Exposure). In vergelijking daarmee is Southland Tales zelfs nog redelijk braaf, al is het chaotische en compleet ridicule verhaal toch wel eentje om te onthouden. Was af en toe ook aardig de draad kwijt, maar dat kon de pret niet drukken.

Vooral een leuke mix van genres, een grappige cast en een paar zeer memorabele momenten. Soundtrack vond ik nog het sterkst van allemaal, zorgt voor een aantal sterke en sferische scenes, visueel heeft Kelly echter nog een lange weg voor de boeg. Zeker als er CG aan te pas komt.

Het heeft even geduurd vooraleer ik eindelijk de tijd heb genomen deze film te kijken, had het best wat eerder kunnen doen eigenlijk. Een leuke en vermakelijke film. Duurt iets te lang, maar dat is vooral omdat het nog net iets meer had mogen sprankelen.

Interessante mislukking blijft dit.

avatar van dutchtuga
Kon hier eigenlijk maar weinig mee. Kreeg een soort van Sucker Punch gevoel ook over me heen. Veel bombasme, maar weinig indrukwekkends eigenlijk. De sfeervolle score en de durf van Kelly om zoiets maar aan te gaan zorgen ervoor dat dit nog op een 2,5* weet te komen.

avatar van TragieStar.*
Keek heel erg uit naar deze film, maar ik snapte er maar bar weinig van. Toch heb ik de film helemaal afgekeken. Het was nog enigszins vermakelijk met een paar leuke scenes, maar als je niet weet waar de film echt over gaat dan raakt het je niet en blijf je met een leeg gevoel achter. Ook het einde vond ik onverwachts, maar dat speelt natuurlijk mee. Daarom breng ik nog geen stem uit en ga ik de film nog maar eens rustig opnieuw kijken.

avatar van flaphead
Ik... ik weet het nog niet. Net de film gezien en nu beetje hoofdpijn. Ik moet er nog een nachtje over slapen of hem nog een keer zien...

Niet afgekeken, de film is gewoon weg te raar ( auto die een andere auto staat te palen echt? ). Je kan duidelijk zien dat hij te ver is gegaan met deze film. Hij had er wat minder in moeten proppen en het verhaal wat aantrekkelijker moeten maken.

Het is gewoon een stapel bende.

Jammer.

avatar van Decec
Een matige komedie/drama/sf/thriller film...
Slap verhaal...
muziek (Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit...
Geen aanrader...

avatar van Roger Thornhill
Richard Kelly is in principe een uiterst belangwekkende regisseur vol "stimulerende" ideeën en met een rijke fantasie, en na Donnie Darko en The box was ik dan ook bijzonder benieuwd naar déze film, maar ik vind het echt een enorme ramp. De personages beklijven niet, de vertolkingen lijken van een andere planeet te komen en de plot is onnavolgbaar.

Nu zijn er wel meer films waar ik de eerste keer niet veel van begreep, die ik toch een tweede of derde kans heb gegund, die ik toen wèl begreep en die ik toen ook (zeer) ben gaan bewonderen (zoals bijvoorbeeld 2001 of Kelly's eigen Donnie Darko), maar een voorwaarde daarvoor is dat de film in kwestie aan de oppervlakte wel in ieder geval íéts interessants, boeiends, grappigs of prikkelends biedt om het verlangen dieper te gaan te kunnen rechtvaardigen. En bij deze film kan ik echt helemaal niets vinden dat mij een reden zou kunnen geven om me in de materie te verdiepen.

Het enige dat ik zou kunnen verzinnen om mij daartoe aan te zetten is mijn ervaring met Kelly's andere films, maar zelfs dat blijkt in dezen niet voldoende, zo erg staat deze film mij tegen. Zoals Roger Ebert zegt heeft Kelly kennelijk totaal geen sympathie voor een publiek dat niet in staat is om zijn plot te begrijpen, en dat levert ditmaal een chaotische janboel op waar ik totaal niet mee uit de voeten kan. Ik vrees dat ik deze film aan mij voorbij moet laten gaan.

Roger Thornhill schreef:
en de plot is onnavolgbaar.

Vond je het zo goed?!

avatar van JT Chinaski
Voor de liefhebbers van de film, hier een interessant (lang) interview met Richard Kelly:

The 'Southland Tales' That Never End: An Interview With Richard Kelly | Motherboard - motherboard.vice.com

Hij hoopt o.a. dat hij ooit de film in zijn oorspronkelijke lengte kan uitbrengen. Ook zou hij graag de visuele effecten willen updaten etc. Deze film gaat echt de Blade Runner van deze tijd worden denk ik (onbegrepen meesterwerk met veel verschillende cuts).

avatar van Stu-Pot
Fantastisch.

avatar van Seam
Fantastisch interview, daarna herbekeken en tot de conclusie gekomen dat dit inderdaad een erg bijzondere film is.

JT Chinaski schreef:

Niet akkoord en wel om het volgende:

Roger Thornhill schreef:

... een voorwaarde daarvoor is dat de film in kwestie aan de oppervlakte wel in ieder geval íéts interessants, boeiends, grappigs of prikkelends biedt om het verlangen dieper te gaan te kunnen rechtvaardigen. En bij deze film kan ik echt helemaal niets vinden dat mij een reden zou kunnen geven om me in de materie te verdiepen.

avatar van Animosh
Best vermakelijke nonsens. Het verhaal is compleet ridicuul, megalomaan en over the top, de personages zijn maf en onnozel (een beetje de light-versie van de personages in Ishii-komedies, en dat - het light-zijn - vind ik een pluspunt), een aantal scènes zijn erg leuk, de muziek is soms irritant (Muse?) maar over het algemeen best oké en soms zelfs sterk (Moby), in visueel opzicht wordt de film weliswaar nooit geweldig, maar gestoord heb ik me er niet aan, en het acteerwerk is vrij matig maar wel best komisch. Geweldig vind ik de film zeker niet, maar door de consequente mafheid heb ik me meestal wel goed vermaakt. 2.5*

avatar van SanderPuntCom
Zonde zonde zonde

Ik zie dat Kelly films kan maken die ik heel top kan vinden, net zoals Donnie Darko waarvan ik na een paar herzieningen nog altijd niet genoeg van kan krijgen. Deze Southland Tales had ook zo'n status kunnen krijgen, althans.. de muziek en een paar knappe scènes zouden daarin mee kunnen maar de rest valt serieus door de mand.

Het verhaal is zo vaag, je moet zoveel moeite doen om het wat door te hebben, maar eigenlijk is dat hele verhaal bleek en plat. Neen, 'dom' is het juiste woord naar mijn mening,evenals de karakters. ik weet dat dat de bedoeling was, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat ze beter zouden kunnen.

Bovendien wat soort film is dit? Komedie, mystery, SF, drama? De film heeft het allemaal en slaagt tegelijkertijd ook in niks. Het kan zijn dat ik deze in de toekomst nog meer ga appreciëren (wat ik ook wel hoop), maar momenteel vond ik het vooral flauw en een lange zit.

avatar van Uier
Dit blijft, met nog geen 500 stemmen, toch echt een ondersneeuwde parel. .
Jammer dat we zo weinig van Kelly vernemen. Waar zou de beste man mee bezig zijn?

avatar van Uier
Oei, klinkt kut.

Er zaten best spannende elementen en een aantal grappige scènes in deze sciencefiction komedie, op visueel vlak waren er mooie scènes te bewonderen en een aantal personages waren interessant, maar door de bank genomen was het ellenlange verhaal een onbegrijpelijk en chaotisch samenraapsel; als kijker verzoop je in de opgeworpen verhaallijnen.

Geprikkeld door de klassering in de top 1000, versie 2019, was ik wel benieuwd naar deze film. Hij heeft niet gebracht wat ik ervan verwachtte. Het is wel duidelijk dat Richard Kelly een spectaculair schouwspel wilde maken. Daar is hij maar ten dele in geslaagd. Spectaculair is de film van tijd tot tijd wel. Qua verhaal is het echter een rommelig zooitje waar ik niks mee kan. Die hoge klassering in de top 1000 snap ik dus niet.

AC1
Zou vandaag een Netfix film zijn.