Tatie Danielle (1990)

Frankrijk

geregisseerd door Étienne Chatiliez
met Tsilla Chelton, Catherine Jacob en Isabelle Nanty

De film gaat over de oude tante Danielle (Tsilla Chelton) die na de dood van haar huishoudster intrekt bij haar achterneef en zijn gezin in Parijs. Veel plezier hebben ze daar niet van de nieuwe 'logee': Danielle maakt jong en oud in haar omgeving methodisch het leven zuur. Wat moet ze anders? Lief zijn voor de kinderen? Daar is toch geen lol aan. Pas als de wanhopige familie naar Kreta afreist om even van tante af te zijn, krijgt zij haar trekken thuis.

avatar van Baggerman
I.t.t. de andere 2 stemmers vond ik deze film niet eens zo beroerd!

Wat een kreng zeg, die tatie Danielle!

avatar van pintjebier
Geweldige inktzwarte komedie, muziek van Catherine Ringer.

avatar van Brix
Dit is een topper in het genre zwarte komedies.
Uitstekend geacteerd door de hele cast, maar Chelton steekt daar nog bovenuit.
Formidabel hoe ze die oude bitch neerzet.

Het krankzinnige lied tijdens de aftiteling is dan nog een uitsmijter die de deur op gepaste wijze dichtdoet.

Best vermakelijke Franse zwarte komedie.

avatar van Filmkriebel
De oude feeks

Haha, precies de grootmoeder van Benoit Poelvoorde.
Een eenzame weduwe wordt door haar neef ten laste genomen. Wat ze niet weten is dat de tante het leven van al wie in haar buurt is, ondraaglijk maakt. De film heeft wel een half uur om op gang te komen, maar van zodra de oppas erbij komt kijken wordt het echt goed tot het einde. Een zwarte en satirische komedie is het wel, maar het antwoord op de vraag waarom tatie Danielle zo vervelend doet geeft ook stof tot nadenken en zorgt ervoor dat je toch enig begrip voor haar gaat opbrengen. Jammer dat de film wat muf begint, maar een uitstekende tweede helft maakt dat ik toch nog aan 3,5* kom. Dit was ook de debuutfilm van de al vele malen bekroonde Franse actrice Karin Viard.