Beatrice Cenci (1969)

Alternatieve titels: The Conspiracy of Torture | Banden van Liefde en Bloed

Italië
Drama / Historisch
99 minuten / 89 minuten (dvd-cut) / 84 minuten (VS cut)

geregisseerd door Lucio Fulci
met Adrienne Larussa, Tomas Milian en Georges Wilson

In het 16de eeuwse Italië leeft Beatrice, dochter van Francesco, in een kelder waar zij voortdurend wordt misbruikt. Samen met haar stiefmoeder, diens dienaar en de bandiet Catalano smeedt zij vervolgens een plan om haar vader te vermoorden, wat vervolgens veel oproer geeft binnen de Rooms-Katholieke kerk.

avatar van Mochizuki Rokuro
Een sterk eerste kwartier krijgt helaas geen gelijkaardig vervolg. Maar niettemin blijft het boeiend. Ik zag horror, misdaad, avontuurlijke westerns en zelfs een komedie van Fulci, maar zo'n historisch drama past hem wellicht het best.

Veel sfeer, veel gevoel voor subversieve familierelaties en verwrongen katholicisme (of andersom). Fulci genoeg om ook stekeligheden en onsmakelijkheden aan bod te laten komen, maar alles met gevoel en gedoseerd. De toon is gedurende de hele film goed getroffen. Zo ook de locaties al is het de wonderschone Adrienne Larussa die de show steelt.

Al heb ik wellicht een geknipte versie gezien?? - er ontbreekt toch wel wat lengte ten opzichte van de hier vermelde 99 minuten. En horror heb ik niet kunnen waarnemen...

Wil overigens nu graag The Devils van Ken Russell eens herzien. Op de een of andere manier deed me dat qua sfeer en setting hier erg aan denken.

Een historisch drama van Donald Duck fetishist en zombiemeester Fulci,en helemaal niet slecht ook.Fulcio,verteerd door schuldgevoelens over de exploitationrommel die hij had geproduceerd,schijnt nog te hebben uitgeroepen dat dit zijn beste film was.En dit is zeker een goed geregisserd en geacteerd product.
Hoe dan ook:voor standaard Fulciliefhebbers/gorehounds zal deze film wat teleurstellen.De stof,gebaseerd op historische feiten en het stuk van Shelley,biedt genoeg om een onvervalst torture-porn werk af te leveren,maar Fulci beperkt zich tot 2,uiteraard mooi in beeld gebrachte,slachtpartijen en 2 foltersessies.Waarbij opvalt dat de slachtoffers allen mannen zijn.Dat komt wel volkomen als een verrassing van gereputeerd misogyn F.Bovendien:de eponieme heldin is veruit het sterkste karakter in de film en geeft geen kik,laat staan gil.Fulci haalt ook een paar keer uit naar de kerk,wat gezien de verhaallijn niet verwonderlijk is.
Over verhaalijn gesproken:de film begint post rem en heeft een behoorlijk ingweikkelde flashback-structuur.Het is dat ik het stuk van Shelley kende,anders had ik van de eerste 30 minuten geen chocola kunnen maken.

p.s.:deze film duurt gewoon 89 minuten.Iemand ziet de naam Fulci en denkt meteen horror.En vergeleken bij the devils is dit een uiterst devoot,braaf werkje.Maar dan noem je ook wat.