Uncovered: The Whole Truth about the Iraq War (2003)

Alternatieve titels: Uncovered: The War on Iraq | The Truth Uncovered

Documentaire
56 minuten ('Uncovered: The Whole Truth About the Iraq War' versie) / 87 minuten (nieuwe extended 'Uncovered: The War on Iraq')

geregisseerd door Robert Greenwald

Cineast Robert Greenwald laat Noord-Amerikaanse 'experts in nationale veiligheid' aan het woord die stuk voor stuk wijzen op de leugens, de desinformatie en overdrijvingen die de CIA, het Pentagon en de Amerikaanse regering dagelijks hanteren om de waarheid achter de oorlog van de VS tegen Irak te verdoezelen.

avatar van chiquita
Jammer dat het draait om informatie die de wereld al kent. Opmerkelijk is wél dat het onrechtvaardig handelen van de Ugly American and his military administration en de genoemde redenen voor oorlog worden bekritiseerd en gefalisifieerd door objectieve en wetenschappelijke opmerkingen van voormalige leden van de CIA, het Pentagon e.d.

Diesel
Uitermate interessante en sterke documentaire die met harde bewijzen George Bush, Paul Wolfowitz, Donald Rumsfeld, Condoleezza Rice en Colin Powell behoorlijk voor schut zet, ze worden echt helemaal afgedroogd en de ontelbare leugens van deze personen komen in de documentaire langzaam maar zeker aan het licht. Ik werd al misselijk van Condoleezza Rice elke keer als ik haar gezicht zag op TV en na deze documentaire is dat gevoel alleen maar versterkt, wat een enorme bitch is die vrouw toch, ongelofelijk... Het geheel zit goed in elkaar, simpel maar zeer duidelijk en de mensen (CIA analisten, journalisten, diplomaten etc.) die aan het woord komen weten waar ze het over hebben. Heb me geen moment verveeld en ben er zeker wijzer van geworden. Eerlijk, informatief, boeiend en het zet je aan het denken.

*** ½

avatar van moviefreak#1
Robert Greenwald presenteert hier een zeer goed onderbouwd verhaal dat laat zien dat het Bush-kamp de 9/11 aanslagen heeft gebruikt om de oorlog met Irak aan te gaan. Natuurlijk wist iedereen dat al voordat die zogenaamde War on Terror begon en sommige mensen (mezelf incluis) zagen het al aankomen toen Bush president werd maar deze documentaire geeft het onomstreden bewijs dat er gelogen is door Bush en zijn hele administration. Jammer dat ie zo kort duurde maar toch een zeer dikke 3,5 *

Diesel
In tegenstelling tot Moore, levert Greenwald wel keiharde bewijzen.