Zwarte Zwanen (2005)

Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Colette Bothof
met Carice van Houten, Dragan Bakema en Mohammed Chaara

Vince is een onafhankelijke jongen die bijna nergens om geeft. Hij woont in een oude vissersboot aan de Spaanse zuidkust. Marleen is een intelligent maar dromerig meisje. Ze doet vrijwilligerswerk in een bejaardentehuis in een dorp in Zuid Spanje. Hoewel Vince en Marleen elkaar niet lijken te begrijpen, ervaren zij een onweerstaanbare aantrekkingskracht. Er bloeit een gepassioneerde en onvermijdelijke liefdesaffaire tussen hen op. Maar op den duur begrijpen zij dat hun liefde voor elkaar hun beider ondergang zal betekenen.

speranza
Heerlijke film. Carice van Houten speelt heel overtuigend. Prachtige shots en mooie muziek. Mooie erotiek ook. Helaas wat preuts in beeld gebracht. Meer dan een paar moie blote borsten va genoemde actrice worden niet getoond.

rose
Ik vond hem ook totaal niet slecht.
Vond hem wel aangrijpend.

'Beter jezelf verliezen dan die ander'

speranza
Onbegrijpelijk hoe deze film ondergewaardeerd wordt. Een vergelijking met Lucía y el SExo gaat natuurlijk mank. Maar dit is echt een heerlijke film.

avatar van Jessen0wnt
Heeft niet echt veel indruk op me gemaakt, zoals ik dacht te krijgen. Vind van Houten altijd wel leuk om naar te kijken, en ze speelt vrijwel al haar rollen, al is het vaak op dezelfde manier, toch overtuigend. Ook de rol van Marleen weet te overtuigen, echter schiet de film als... film te kort. Het verhaal is uitermate zwak verfilmd, ik voelde geen passie of obsessie, ik dacht zelfs nog de thriller kant op te gaan, maar gelukkig bestond Vince toch wel echt. Haha. Het hele boot-gebeuren vond ik maar een raar overkomen, alsof ze een memorabel stel wilde neerzetten, wat totaal niet overkwam. Dragan straalt totaal geen avontuur uit, wat zijn rol wel inhield. Wellicht misgecast. Toch zijn er zeker ook positieve dingen aan de film te noemen. Zo is het erg mooi gefilmd, en weet de, naar mijn mening, misplaatste muziek toch een aparte sfeer neer te zetten. Carice speelt overtuigend en zeker het eerste half uur is vrij sterk verfilmd. Vond de scène met de onthulling van Marleen's ''kado'' toch wel echt het beste, had iets treurig.
Zeker geen slechte film, maar er zwerven echt veel, veel betere op deze aarde. Mocht je van Houten goed vinden, is het nog wel een aanrader om haar een keer in een minder commerciële film te zien. 2 sterren, verdiend nog wel een keer een herziening.

avatar van 93.9
Aardige shots, maar het script had echt beter uitgewerkt mogen worden.
Nu is het meer los zand, aan Carice's spel heeft het niet gelegen.

Er is ook altijd wel wat aan te merken. In dit geval is het toch vooral de opbouw van de film.
Jongen en meisje ontmoeten elkaar en krijgen een relatie. Dat is de hele film. Ze kennen elkaar maar net en toch lijkt het al gauw alsof ze al jaren getrouwd zijn, met alle sleur van dien.
Pas helemaal aan het einde blijkt dat het meisje toch wel erg psychiatrisch is, dat het toch nooit echt wat kan worden . Dat is zeker een mooi gegeven voor een film.
Maar het had wat mij betreft allemaal wel wat sneller opgebouwd mogen worden. Nou zit je een uur en een kwartier naar een moeizaam opbouwende relatie te kijken, en denk je al de tijd dat de film daar overgaat. Hadden de hoofdpersonen geen voorgeschiedenis ? Als ze elkaar daar nou eens naar gevraagd hadden in hun relatie? Dan was de relatie wel een stuk begrijpelijker en realistischer geworden. En het had de film waarschijnlijk ook veel meer diepgang gegeven. Carice blijft toch altijd wel een rots als actrice. Daar kun je op bouwen.

avatar van Elineloves
'' Ik ben gewoon zo bang dat jij niet hetzelfde voelt. ''

Zo slecht nog niet. Carice en Dragan zijn beide favorieten van mij wat betreft Nederlandse acteurs, en samen zijn ze helemaal goed.

Direct chemie tussen de twee, de beginnende verliefdheid en gevoelens zijn goed in beeld gebracht en de personages zijn overtuigend en raken je, vooral omdat ze zo verschillend zijn. Het is mooi om vanaf een afstandje de opbloeiende liefde van de twee te mogen volgen, wat ze samen doen, hoe ze elkaar liefhebben maar ook hoe ze elkaar gek lijken te maken.

Hoewel je in het begin nog vraagtekens hebt bij Dragan, wat zijn zijn intenties en deugt die knaap wel, leer je hem wel steeds beter kennen. Carice lijkt op de automatische piloot te staan, maar ik blijf haar geweldig vinden. Haar mimiek, haar gezicht, haar non-verbale voorkomen.. Wat een vrouw.

Halverwege de film daalt het tempo een beetje, maar dit wordt naar 't einde toe herpakt. Mooie muziek, mooie beelden van de landschappen, en een goede sfeer.

Best redelijk.

avatar van russo
zeer matige film, de sfeer is erg goed neergezet in de film
alleen is het een erg onsamenhangend en onrealistisch verhaal, zoals hierboven al staat is het ongeloofwaardig dat een stel wat elkaar net op het strand ontmoet heeft al zo met elkaar omgaan alsof ze elkaar al jaren kennen.

qua acteerwerk doet carice het redelijk, dragan en mohamed vond ik daarin tegen erg slecht overkomen, misschien deels door het engels en spaans wat ze met nederlands accent spraken.

avatar van Phantasm
Maakte niet veel indruk op me, van de hak op de tak film, verhaal had niet veel om het lijf.

Zo beroerd is deze film nou ook weer niet. Heb er geboeid naar zitten kijken en je blijft in spanning zitten hoe het uiteindelijk uitpakt met die twee. Dat het wel eens fout zou kunnen lopen is al vanaf het begin te merken aan kleine dingen. Ik vond de aantrekkingskracht tussen Carice en Dragan zeker geloofwaardig, Van de erotiek was echter niet veel te zien, behalve de (mooie) blote borsten van Carice. Vond dat een minpunt van de film, want het is nu juist die aantrekkingskracht die het verhaal in beweging zet. Dat preutse gedoe ook altijd.

Maar de fotografie is prachtig en de muziek ook. Alles dus voorhanden om er een topfilm van te maken. Dat is het jammer genoeg niet geworden. Het script is rommelig uitgewerkt, er zit geen evenwicht in, beetje van de hak op de tak allemaal. Vond Carice van Houten ook een beetje op de automatische pilot spelen. Alsof ze eigenlijk niet weet wat ze met haar personage aan moet. Misschien is dat ook de oorzaak van dat slechte slot. Een echt filmslot. Ik zie dat om de haverklap. Kom jongens, verzin eens wat originelers.

avatar van HK Senator
Matig hoor. Vreemd verslag van de verliefdheid van twee Nederlanders in Spanje. Het is zoiets als neuken-ruzie-neuken-ruzie-neuken-ruzie-neuken-ruzie-neuken enz enz enz .... Een goede reden voor Carice om haar vinger er af te snijden. Neuken-ruzie. Uiteraard snijd hij ook zijn vinger er af. Logisch toch? Ruzie-neuken-ruzie. En dus kruipen ze maar weer tegen elkaar aan. Hebben weer ruzie. En dan is de film afgelopen....

Tja,...

Deze film vind ik gewoon redelijk film
het verhaal duurde net iets te lange voordat er iets gebeurden

avatar van mjk87
Vrij redelijk eerste uur, zakt daarna echter weg in vreemde scènes en ongeloofwaardigheid. Geen idee ook wat men nu wilde vertellen. Wel een mooie rol van Bakema. Het lijkt zo'n typische jongen te zijn die wel leuk eruit ziet, maar gewoon een crimineel is of wat anders heeft wat niet pluis is. Maar niets van dat alles, hij blijkt juist de redelijkheid zelve en de goede jongen. En hoewel ook Van Houten uitstekend acteert, vooral met haar mimiek in het gezicht, wisten de beide acteurs me niet te raken. Essentieel voor zo'n film. 2,0*.

avatar van missl
Tegenvaller, veel moeilijk gedoe tussen 2 mensen die het eigenlijk ook niet weten. Kreeg me niet mee.