The Quest (1996)

Verenigde Staten / Canada
Actie / Avontuur

geregisseerd door Jean-Claude Van Damme
met Jean-Claude Van Damme, Roger Moore en James Remar

Na een incident met een rijke zakenman moet Christopher Dubois vluchten. Hij ontmoet Lord Edgar Dobbs en diens zakenpartner Harry Smythe en het drietal wil de gouden draak stelen bij het Ghang-gheng vechttoernooi, een wedstrijd waar de sterkste mannen van de wereld bij elkaar komen om te vechten. Ze weten via een leugen met kampioen Maxie Devine mee te reizen naar het verborgen eiland waar de wedstrijd wordt gehouden. Maar op het eiland ontdekt Devine de vechtkunsten van Dubois en laat hem meedoen in de wedstrijd.

avatar van RuudC
Misschien scheelt het dat ik Kickboxer en Bloodsport nog niet gezien heb, maar ook The Quest is me best goed bevallen. Net als The Legionnaire is het begin compleet overbodig, maar wanneer Dubois in (de wateren van) Siam arriveert, komt het verhaal lekker los. De excentrieke kapitein, gespeeld door Roger Moore, is naar mijn idee een leuke toevoeging. Dat het uiteindelijk draait om een tournooi in een vage, verloren stad is wel heel simpel. Ook grappig dat blijkbaar alle uitgenodigde mensen er blijkbaar geen moeite mee hebben om de plaats te vinden. De vermaakwaarde lijdt er nauwelijks onder.

Het toernooi zelf is leuk opgezet. Met deelnemers uit verschillende landen zie je ook verschillende vechtsporten aan bod komen. In de film zelf komen veel gevechten aan bod. Natuurlijk staat van tevoren al vast wie er uiteindelijk wint, maar de manier waarop maakt ’t het kijken waard. Verplichte kost voor liefhebbers van martial artsfilms. Wie toch al niks heeft van Jean-Claude van Damme, laat deze film maar lekker liggen.

avatar van daxclusive
Perfect film van Jean-Claude van Damme.
Natuurlijk, iedere film heeft zijn plus en minpunten en zijn er ook weleens minder sterke films.
De omgeving was erg geschikt voor The Quest, goede verhaallijn en acteerwerk.
Ik geef er 3 sterren voor.

avatar van patrick17
Niet onaardig.
Vooral het laatste gedeelte kwam het pas tot bloei in deze film.
De beginscene was ook meteen goed te noemen.
Daarna was het maar matjes de film doorkomen.
Het verhaal is simpel en voorspelbaar maar dat is opzich niet erg.
Eindscene was leuk maar niet meer dan dat!

avatar van FunkStarr
Gewoon een lekkere wegkijker van onze Belgische vriend verveelt eigenlijk geen moment en heeft ook nog geslaagde humor, en Jean-Claude acteert best aardig op momenten. Ook leuk om hem met Roger Moore samen te zien. Dikke voldoende dus.

avatar van Decec
Een goede actie/avontuur film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur (en regisseur) Jean-Claude Van Damme speelt goed...
Vroeger keek ik zo graag: type acteur Jean-Claude...
Ook bekende acteur (ook vroeger keek ik zoveel via James Bond) Roger Moore,
maar speelt niet zo goed...
Jammer redelijk achtergrond geluid/muziek (wel Dolby Digital aanwezig)...
Redelijk kwaliteit breedbeeld (geen HD aanwezig, wel mooi ondertiteld)...
Zeker gewoon een lekkere wegkijker...

avatar van jensiscool
Zeker een van Van Damme's beste films.
Veel mensen vinden hem slecht acteren maar toch doet hij het best vaak goed, zoals nu.
Voor actie film fans zoiezo een aanrader.

avatar van Minotaures
''You win some, you lose some.''

Van Damme zit kennelijk nog in z'n element.

De film is goed vergelijkbaar met Bloodsport. Het verhaal volgt Chris, een jonge nietsnut die probeert te overleven in New York in de jaren '20. Hij ontmoet een tweetal piraten die met hem graag rijk willen worden. Dit door een gouden draak te stelen die als prijs dient bij een toernooi waar 's wereld's besten mogen meedoen. Al gauw komt Chris in een gevecht op leven en dood als die zich mengt tussen de besten.

De meeste personages zijn krijgers uit verschillende landen, elk met z'n eigen techniek. O.a. uit China, Mongolië, Brazilië, Rusland, Afrika en natuurlijk Amerika. Sommige vechters maken gebruik van hun lenige lichaam, sommige gebruiken brute kracht en gewicht... alles is daar mogelijk in een full-contact gevecht. Als Tekken speler herken ik meteen hoe ze aan Eddy's personage komen. Verder zijn er wat vechtstijlen die ook in Bloodsport voorkomen. Naast de krijgers heb je ook de metgezellen van Chris; de twee piraten die zich als zakenmannen voordoen, een journaliste (hetzelfde als in Bloodsport...) en een voormalig kampioen die vanuit zijn zitplaats Chris toeschreeuwt.

De actie zit er lekker in. Hetzelfde sfeer als Kickboxer en Bloodsport; lekker bloederig op sommige momenten. Ook wel gaaf dat bepaalde krijgers in kleding vechten die hun land vertegenwoordigen, want zo heb je opmerkelijke outfits tijdens een ronde. En het acteren viel soms wel tegen, maar absoluut niet storend. Gekozen locatie is ook bijpassend. Een geheime stad in Tibet waar zulk soort toernooi's worden gehouden.

Nog leuk dat Van Damme de regisseur hiervan is. Doet die het toch nog oké als regisseur naast acteur.

Een prima wegkijker van Van Damme. Niks bijzonders, het is alleen maar keiharde actie.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Magere muscles.

Niet al te ingewikkelde avonturenfilm met wat magere vechtscènes, waarin Jean-Claude Van Damme zijn krijgskunsten weer eens mag laten zien. Met een aardige bijrol van de misplaatste Roger Moore, maar de film komt nergens echt van de grond. Ditmaal geregisseerd door de ‘muscles from Brussels’ himself, wat resulteerde in het feit dat hij pas in 2012 opnieuw zitting zou nemen in de regiestoel.

Doorsnee.

In mijn quest alle van Damme films die ik zo'n 15 tot 20 jaar geleden geweldig vond, te herzien komt deze er niet zo bekaaid af. Van Damme wil er een wat chiquere film van maken dan veel b-troep waarin ie genoeg heeft gespeeld in de loop der jaren door er een periodefilm van te maken met aardige locaties, kostuums en aankleding. En dat helpt best een beetje. Zeker als ook Moore op komt draven om de boel op te leuken, weet je dat het op de momenten dat er niet gevochten wordt in elk geval niet direct heel slecht is.

Jammer eigenlijk dat het verhaal zo mager en voorspelbaar is, met werkelijk alle clichés die je gewend bent. Maak er dan ook echt een leuke avonturenfilm van. De journaliste, de gevallen broeder, het hervinden van verdwenen krachten tijdens een gevecht. Het is allemaal wat te veel aanwezig.

De gevechten zelf dan. Tja, niet helemaal onvermakelijk, maar als je dit toch eens vergelijkt met het betere Hong Kong werk. Wel leuk dat je eens alle gevechten van het toernooi te zien krijgt.
dus helemaal niet zo slecht, maar uiteindelijk is het jammer dat er niet een echt goede film uitkomt, het zat er toch wel in. 2,5 sterren.

avatar van Phantasm
Prima verhaal en goed geacteerd, lijkt inderdaad wel wat op de film: Bloodsport, maakt mij niets uit, genoeg vechtscene 's.

dit is misschien wel de beste film met jc. |Humor, actie, leuke types leuk verhaal, coole gevechten. Whats not to like?

avatar van Filmkriebel
Tergend slecht. Volgens JCVD is Okinawa een land alsook Afrika, zijn er woestijnen in Thailand, dragen Schotten kilts om te vechten, reizen Duitsers met Zeppelin tot in Thailand en is de voertaal van een heel geheim internationaal vechttoernooi gewoon engels. Van Damme lag duidelijk niet wakker van enige geloofwaardigheid. Maar dat is nog niet alles : de dialogen zijn eveneens vervelend als vloeibare drek, de slow motions zijn zo mislukt als wat en de fights vond ik zwak (gevechten die amper 10 seconden duren). Deze troep was het begin van het einde voor Van Damme . JCVD heeft in de jaren daarvoor veel betere films gehad zoals Bloodsport, Kickboxer, Death Warrant en Hard Target

avatar van Macady
Van damme probeert hier terug te grijpen naat het onverwachte succes van bloodsport. Overigens heeft hij tijdens deze film bonje gekregen met de echte Frank dux ( die reeds ontmaskerd is als fantast). Dux heeft zelfs een rechtzaak tegen van Damme aangespannen voor het verhaal ( welke hij verloren heeft).

Verhaal is niet veel soeps, vechtscenes zijn leuk, maar komen niet in de buurt van het nostalgische bloodsport.

Leuke film voor de echte fans.

avatar van Argyle
Weer een super film uit de van-Damme reeks. Voor die tijd echt super gemaakt. Spannend verhaal. Mooi einde. Niks mis met deze film.

Opzicht is dat één van de minder bekende films van Jean-Claude Van Damme (hij heeft de film ook geregisseerd) uit zijn gouden tijdperk (de jaren 80 t/m 90, hoewel hij op het einde van de jaren 90 al op zijn retour was), maar desondanks toch weer een vermakelijke en misschien ook wel een verrassende want de combinatie Jean-Claude Van Damme (in de rol van Christopher Dubois) en Roger Moore (in de rol van Lord Edgar Dobbs die goed bij hem paste, ook zeker qua titel) mag toch zeker verrassend genoemd worden. Beiden spelen overigens leuk.

Het ietwat flauwe avonturenverhaal zit wel leuk in elkaar (met name het verloop ervan) en hetzelfde geldt voor de uitvoering ervan. Buiten dat het verhaal de nodige actie bevat in de vorm van vele vechtgevechten (lijkt geregeld wel een déjà vu van "Bloodsport (1988)") en voornamelijk dan tijdens de landenwedstrijd in de staart van het verhaal, zitten er ook wat humoristische momenten in (komt voornamelijk door het meespelen van Roger Moore met zijn typische stijve Britse humor, maar ook door Jack McGee). Ook visueel zag het er soms fraai uit qua landschappen en decors (o.a. de arena waarin de gevechten plaatsvinden) en ook de blonde Janet Gunn (in de rol van Carrie Newton) mocht er wezen. Ondanks dat de film amper 90 minuten duurt, is de film hier en daar ook wat flauw en langdradig en met name in het middenstuk. Het laatste gedeelte (zeg maar de laatste 30 minuten) met de wedstrijd is natuurlijk genieten geblazen vanwege de vele leuke gevechten (ook geregeld best hard) en de deelnemers uit allemaal verschillende landen (o.a. Duitsland, waarvan de deelnemer is gekomen met een zeppelin ). Het hoogtepunt van die wedstrijd is natuurlijk de finale tussen Jean-Claude Van Damme (uitkomend voor de Verenigde Staten) en Abdel Qissi (uitkomend voor Mongolië). Rara, wie zal dag toch winnen !

Ach gewoon een aardige en vermakelijke Actie / Avontuur film die je mee terugneemt in de tijd dat Jean-Claude Van Damme doorbrak met de eerder genoemde film Bloodsport.

avatar van PEN15
The quest for acting

Ven Dem regisseert dit maal zijn eigen streetfighter/lionheart/bloodsport hutspot en alhoewel ik er in de eerste 10-15 m. veel hoop in had, zakte de interesse daarna heel hard weg. Daarvoor was het nog zeer genietbaar, met actie, achtervolgingen, een tot oude man geschminkte Ven Dem, de massale kloppartij met acrobatische stunts...ik was er tot dat moment zeker van dat die lage scores onterecht waren.. dan het bijna zo goed als verwaarloosbare middenstuk. Okay, bij Ven Dem films draait het om de gevechten en is het verhaal maar bijzaak, maar goede genade zeg ..hey..FOR CRYING OUT LOUD, wat was dat slaapverwekkend!! Aangekomen bij het vechttoernooi vond ik buiten de capoeiraflikflaks nauwelijks wat vermakelijk of een meerwaarde boven Bloodsport en die geheel onnodige modderbruine sepia-kleur deed me aan die trieste setting van ALIEN³ denken.

Wat ik me nog goed herinner was toen die Turk kwam opdraven met zijn notenkraker-move, alle aanwezige Turken in de zaal hard begonnen te blerren, je hoorde vooral een hoop ollums en balhaars en toen hij een ronde later eruit lag hielden zij zich gelijk gedeisd..gehehe.

Eindgevecht tussen Ven Dem en Abdel Qissi was erg teleurstellend. Net zo'n flauw vuistgevecht als in No Holds Barred met Hulk Hogan en Tiny Lister. He, wacht eens even. Abdel Qissi? Ik dacht al die tijd dat het Mohammed Qissi was, zijn er twee Qissi's? Familie soms? Vond het al zo vreemd dat hij er ineens zo potig uitzag.

avatar van Macady
Jaman zijn broers en jeuggd vrienden van jcvd, Abdel speelt ook atilla ( lionheart) michel speelt uiteraard Tong po, en in bloodsport parades, tevens is hij ook in lionheart te zien ( die dude die hem achterna zit vanuit het vreemdelingenlegioen)

avatar van ChrisM
Gehuurd in 1996 en toen was het een teleurstelling en nu weer eigenlijk .... Van Damme heeft best leuke actie films gespeeld maar deze nee.....