L'Écume des Jours (1968)

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Charles Belmont
met Jacques Perrin, Marie-France Pisier en Sami Frey

Colin (Jacques Perrin) trouwt met een jonge vrouw die kort na hun huwelijk overlijdt. Zijn vriend Partre (Samy Frey) is een enorme verzamelaar van spullen die van zijn favoriete schrijver waren. Na de dood van Colins vrouw steelt deze vriend haar lichaam, terwijl een dochter van een bankier zijn favoriete schrijver vermoordt.

Synopsis slaat tamelijk nergens op en is ook zoals dat heet spoilerig, maar dat doet er weinig toe omdat het hier immers een boekverfilming betreft en de voornaamste gebeurtenissen uit het boek van Vian zijn overgenomen.
Voor de rest is dit een hardcore hippie-68-NV filmpje waarvan ik niet weet of hij bedoeld is als pastiche op de 68 geest, of dat hij bedoeld is als een cynisch meeliften op de tijdgeest om er munt uit te slaan. Dat laatste is dan niet gelukt.
De hele film bestaat practisch geheel uit citaten van de gekende NV klassieken, waarbij de verwijzingen naar ABDS en J&J mij het meest in het oog sprongen, maar aangezien Belmont naar het schijnt een buddy was van Chabrol zullen er ook wel tig verwijzingen naar diens NV films- die ik niet goed ken- in zijn verwerkt.
Verder zal dit wel een must see zijn voor liefhebbers van paarse paraplu's,luchtballonnen, tumoren in de vorm van waterlelies, old timers, popart huisorgels en jai-alai met handgranaten.
Hoewel de indy humor niet geheel aan mij besteed was, moest ik toch wel hardop lachen om de "je meurs engagé" scène.
Cast bestaat uit bekende jonge acteurs die ok zijn en in het geval van de wijfjes ook wel lekker, al had Stewart wat vaker in beeld mogen zijn.
Bij een Vian verfilming verwacht je continu catchy jazz op de achtergrond, maar dat viel wat tegen.
Ten slotte nog even memoreren dat Belmont er een paar weken terug uit is gestapt, misschien ergens aanleiding om dit werk op DVD uit te brengen ipv op een verrotte VHS rip waar de kekke psychedelische kleurtjes niet te florissant in uitkomen.