The Old Dark House (1963)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Mystery

geregisseerd door William Castle
met Tom Poston, Robert Morley en Janette Scott

De Amerikaan Tom Penderel krijgt een geheimzinnige uitnodiging van een excentrieke miljonair. De oude man vraagt of Tom naar Europa wil komen om daar een nachtje in zijn oude huis door te brengen...

avatar van Poisonthewell
Niet echt een remake van Whale's hilarische klassieker, maar gewoon een flauw, stereotiep voorbeeld van het genre. Robert Morley is altijd leuk, maar hij is geen Ernest Thesiger. Bij lange na niet Castle of Hammer's beste, maar het is allemaal nog wel om aan te zien.

avatar van Kuck-x
Ook niet echt een verfilming van het verhaal van J.B. Priestley, lijkt me. Alleen de namen Femm en Penderel komen uit het boek. Geen sterveling kan in deze film de oorspronkelijke roman herkennen.
Ik zag deze versie voorafgaand aan de verfilming uit 1932 door James Whale. Gelukkig maar, want in vergelijking achteraf zou deze latere versie toch wel wat door de mand zijn gevallen. Nu moet ik zeggen dat ik me er wel mee hebt vermaakt, als fan van Robert Morley ook. De humor is flauw, daar was ik vanavond wel voor in de stemming. De setting is erg fraai en de rollen van met name Caspar en Jasper, Morgana en Potiphar zijn mooi ingevuld. De scène met de hyena is natuurlijk tenenkrommend slecht.

avatar van Egoistico
Slap aftreksel van het door J.B. Priestley geschreven boek 'Benighted' en James Whales meesterwerk The Old Dark House uit 1932.

avatar van alexspyforever
Een remake van de gelijknamige titel uit 1932, nuja er is het huis en de storm maar daar houdt de vergelijking al op. Ik was niet erg onder de indruk van het origineel, nogal flets verhaal en slecht uitgewerkte karakters. Sfeer was wel vrij goed. Nu op het vlak van verhaal en karakters is deze een heel stuk beter en een whodunit thema vind ik nooit verkeerd. De minpunten zijn helaas dat de focus toch iets teveel op comedy ligt en van horror is er eigenlijk geen sprake. Bovendien vond ik die Tom Poston ook al irritant in de film die ik eerder van hem zag (met name Zotz!). Castle heeft wellicht ook wel gemerkt dat hij deze acteur niet meer moet gebruiken voor zijn films. Of misschien werd die keuze hem opgedrongen. De film is een Hammer productie nou dat verklaart wellicht wellicht ook waarom ik er geen hoge pet van op heb. Ik vind zowat al die Hammer producties nogal matig.