The Moon Is Blue (1953)

geregisseerd door Otto Preminger
met William Holden, David Niven en Maggie McNamara

Maagdelijke Patty O'Neill (McNamara) wordt het hof gemaakt door Donald Gresham (Holden) en later ook door de oudere David Slater (Niven), maar het meisje wil het huwelijk of niets.

avatar van Purmerend
Van Cinema.nl

De woorden ‘maagd’, ‘verleiden’ en ‘minnares’ komen veelvuldig voor en vormden voor de toenmalige Film Productie Code in Amerika de aanleiding deze film te verbieden. Regisseur Otto Preminger liet zijn film uitkomen zonder de keurstempel van de Code en natuurlijk ontstond er een toeloop op de bioscopen. Veel bioscoopbezoekers in de stijve jaren vijftig hebben een teleurstelling moeten verwerken, want er is verder niks erotisch aan The moon is blue te ontdekken.

Preminger maakte nagenoeg tegelijkertijd ook een Duitse versie van het gegeven : "Die Jungfrau auf dem Dach", met Hardy Krüger en Johanna Matz.
Die Duitse versie wordt door de Franse TV-zender FR 2 op zondag 22 juni (00.05) uitgezonden.
Vermoedelijk de originele Duitse versie met franstalige onderschriften, ofwel gewoon in het Frans gedubd.