Hong Xi Guan (1977)

Hongkong
Actie

geregisseerd door Chia-Liang Liu
met Kuan Tai Chen, Li-Li Li en Yue Wong

Bij de vernietiging van bijna alle Shaolin monniken door 'White Eye-Brow Monk' Pak Mei weten een aantal monniken onder leiding van Hung Hsi Kwan te ontsnappen. Uiteraard zijn zij uit op wraak op Pak Mei en zijn leerlingen...

neo (crew)
Mijn hart gaat vooral uit naar moderne, meer recente martial arts films uit Hongkong. Het is de combinatie van goede choreografie en het adrenalinegehalte die mij keer op keer weer verwant doen voelen met dat soort films. Maar nu langzaam aan ook steeds meer oudere (klassiekers) de revue passeren, begint mijn waardering hier ook voor te groeien. Chia-Liang Liu maakte naam als martial arts choreograaf en regisseur voor tal van films. Hij was in de jaren 90 verantwoordelijk voor de regie en choreografie (in samenwerking met Chan) van explosieve actie in Jui Kuen II.

Hong Xi Guan is op het gebied van martial arts wonderschoon gechoreografeerd. Enkele wraakgevechten draaien, met humoristische inslag, om de geweldige slechterik Pak Mei uitschakelen middels zijn edele delen te raken. Zo draaien andere gevechten of delen van het verhaal ook vooral om seksuele en verschillen tussen sekses. Nota bene wordt de zoon in dit verhaal opgevoed met vrouwelijk kung fu van zijn moeder en probeert dit te combineren met mannelijke kung fu van zijn vader. Dat levert een reeks memorabele momenten op. Daarnaast bevat de film leuke Hongkong humor en uitstekende trainingsmomenten.

Helaas was de vertoning op het IFFR een digitale, maar gelukkig (via een eerdere omzetting) wel in Shawscope.

Vond het toch maar doorsnee Shaw Bros werk.

Wel leuk dat de film zich over meerdere generaties afspeelt. Geeft het eindgevecht toch dat beetje extras mee. Maar verder valt er niet zoveel te beleven. een standaard wraakverhaaltje, wat trainingssessies en af en toe een dolletje.

Vooral de martial arts viel me toch wat tegen. Qua choreografie stelt het nog niet veel voor, veel spektakel zit er ook niet in. Redelijk ingestudeerde en wat trage gevechten die vooral om handwerk draaien.

Halverwege zakt het ook wat in, de humor is niet altijd even geslaagd. Maar buiten dat dipje blijft de film wel aardig vlot en het gehele tweede deel is in notime voorbij.

Dacht trouwens dat dit m'n laatste 70s Liu ging zijn, maar IMDb vermeld nog een oudere film die nog niet op MM toegevoegd is. Niet dat ik daar veel van verwacht wat z'n betere werk heeft hij toch op latere leeftijd gemaakt.

2.5*, vermakelijk was het wel, maar echt typisch fanvoer dit.

avatar van Filmkriebel
Leuk zo'n films. Heb ik in de jaren '80 ooit nog op TV gezien (franse zender). Dat speelden ze toen op zaterdagnamiddagen. Mijn vader was nogal tuk op dit genre... Choreografie en spektakel zijn inderdaad nogal rudimentair, maar je ziet toch soms ook wel dat de vechtscènes vrij vloeiend zijn. Nu rekent men in zo'n films al te veel op knip- en plakwerk.
Typische kung-fu film uit die tijd, met een storend slapstick-gedeelte op de rode boot als dieptepunt. Ook die zoon zag er mij iets te verwijfd uit. Jammer dat de finale een duel is tussen de zoon en Master White Brows . En wat een abrupt einde zeg... de film stopt terwijl beiden van de trap rollen . Het was zeker een plezier om weer eens zo'n knullige jaren '70 kungfu mee te maken. Zie er intussen wel naar uit om nog eens 36th Chamber of Shaolin te zien, dat als een mijlpaal in het genre wordt beschouwd.