Crisis (1950)

Drama / Thriller

geregisseerd door Richard Brooks
met Cary Grant, José Ferrer en Paula Raymond

Tijdens een vakantie in Latijns-Amerika komen hersenchirurg Eugene en Helen Ferguson terecht in een bloedige opstand tegen dictator Raoul Farrago. Voordat ze het land kunnen verlaten worden ze door overste Adragon gevangengenomen en naar het presidentieel paleis gebracht. Daar eist Farrago, die aan een hersentumor lijdt, dat Ferguson hem terstond opereert. Ondanks zijn morele bezwaren gaat de arts akkoord. Maar dan verschijnt rebellenleider Gonzales ten tonele en hij eist dat Ferguson de operatie achterwege laat, want anders...

avatar van Floris22
Interessante film! Er is zoveel mogelijk geprobeerd de mensen die Spaans zouden moeten praten ook daadwerkelijk Spaans te laten praten. Dat vond ik toch een voordeel.
Verder begint de film erg goed, je verwacht een echte thriller. Maar zakt een beetje in om dan vervolgens toch weer goed te eindigen. Eindelijk een keer een hardvochtige Cary Grant. Dat heeft me positief verrast. 3.5*

avatar van Dogie_Hogan
Britse tegenhanger van deze film is STATE SECRET, ook uit 1950. Ipv Latijns-Amerika dan De Balkan als decor.

Af en toe wat simpel, maar in zijn totaliteit toch een doenbare avontuurlijke thriller met Cary Grant die ook als dokter-specialist zijn talent bewijst.
Film suggereert naar het einde toe de zich herhalende chaossituaties en revoluties in de Latijns Amerikaanse landen.
Zit José Ferrer in een wat karikaturale rol, de beste teksten zijn Cary Grant voorbehouden.