Caccia alla Volpe (1966)

Italië / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Vittorio De Sica
met Peter Sellers, Britt Ekland en Victor Mature

Aldo Vanucci (Peter Sellers) is een Italiaanse meesterdief, die niet uit de gevangenis kan blijven. Zijn laatste plan is om $3 miljoen aan gestolen goud van Cairo naar Rome te transporteren. Om niet gepakt te worden doet hij zich voor als een "Nouvelle Vague" regisseur die een misdaadfilm aan het maken is.

Wat is Peter Sellers toch een genie. Soms lijkt het werkelijk alsof hij staat te improviseren en gewoon maar roept wat er in zijn hoofd opkomt. Geniaal is ook de scène wanneer hij zich voordoet als de gladde Italiaanse regisseur Federico Fabrizi!

Bijzonder leuke film waarin Italiaanse mannen, Italiaanse mama's en Italiaanse zussen heerlijk stereotiep worden neergezet. Tevens met een vermakelijke rol voor de op leeftijd gekomen Victor Mature.

kappeuter (moderator)
Zo onbekend deze Sellers?

Ik heb hier liggen, maar moet hem nog zien.

kappeuter (moderator)
Ook niet de eerste de beste regisseur.

FisherKing
Waarom is deze film zo onbekend ?

Neil Simon als schrijver, Vittorio de Sica als regisseur, en Peter Sellers, Brit Ekland en Victor Mature in de cast.

Dat lijkt me een aantrekkelijke film.

kappeuter schreef:
Ook niet de eerste de beste regisseur.

En schrijver.

Zo onbekend is de film niet, hoor. Was volgens mij niet een gigantisch succes.

kappeuter (moderator)
Erg leuke, vlotte komedie.
De film is wat Louis de Funes achtig, maar wat minder druk. Ook veel knipogen naar de serieuze Italiaanse en Franse politiefilms.
Meesterlijk camerawerk (met name de kadrering is subliem). In komedies niet zo vaak zo gezien.
Leuk om Sellers weer in een hoofdrol te zien. Verder Prima cast; Victor Mature, Maria Grazia Buccella en de boeven. Een daarvan lijkt op een neef van Al Bundy en Tommy Cooper. Heel frappant.
De locaties zijn ook erg sfeervol. Daarnaast grotendeels opgenomen in de Cinecittà studio's.
3,5 sterren

avatar van thunderball
Ik heb deze film ooit op de BBC gezien, maar vond er niet veel aan. Had meer het idee dat Sellers op de automatische piloot acteerde, Mature was al behoorlijk op zijn retour en Ekland heeft nooit leren acteren. Voor mij was het echt een doorsnee comedy met wat bekende koppen die lekker onder het mom van werk een betaalde vakantie in Italie hadden.
Meer als een twee ga ik hem toch niet geven.

avatar van boerenpummel
Dit is eens een "heel andere" De Sica. Vond hem boven verwachting heel erg leuk. De Sica komt zelf ook nog even voorbij, zichzelf spelende.

avatar van Freud
Hetzelfde probleem als bij alle andere Italiaanse films met buitenlandse acteurs: wat vinden jullie de beste taal om deze in te bekijken, Italiaans of Engels?

avatar van Freud
De film is duidelijk gewoon engels gesproken heb ik gemerkt, dus de keuze was snel gemaakt. Uitstekende film overigens, grappig, onderhoudend en met leuke steekjes richting de neorationalistische film.

Niet Sellers' beste, noch die van De Sica of Neil Simon. Best leuk hier en daar, maar overall niet geweldig.

avatar van Mochizuki Rokuro
Dat had toch niemand kunnen bevroeden ten tijde van Fietsendieven en Umberto D dat diezelfde De Sica in de jaren 60 komedies zou maken met en door The Hollies gezongen liedje van Burt Bacharach in de opening.

Zoals alle komedies van De Sica niet aan mij besteed. Vooral te flauw voor woorden. We moeten het doen met zo'n typische Sellers openingscredit-gebeuren, maar verder vond ik er niks aan.

Muggsy
Had zo z'n momenten. De kritiek op de films van De Sica zelf en op de Vervreemding-trilogie van Antonioni was treffend en grappig. Ook was er geen enkel saai moment in Seller's portrettering. Britt Ekland daarentegen was nogal zwak en kwam verre van Italiaans over, Sellers had tenminste nog een accent. Victor Mature en Martin Balsam maakten ook een fijn duo maar af en toe werd de film wat flauw naar het einde toe.

avatar van Betamax
Soms wat erg vergezocht. en onrealistisch maar wel leuk.

Goeie film waarin een meestercrimineel een plan moet bedenken om gestolen goud het land in te smokkelen. Veel originele komische scenes die allemaal wel werken. Het plotje wordt op een gegeven moment wel wat te lang uitgetrokken, maar dat is niet storend. Peter Sellers kan zich met de vele vermommingen goed uitleven hier.

Inmiddels toch wat gedateerd maar ondanks dat is dit toch wel een leuke en vooral vrolelijke Komedie / Misdaad met een prima Peter Sellers (meester in de vermommingen en het spelen van verschillende typetjes). Het verhaal zit best leuk in elkaar en er valt ook zeer regelmatig wat te lachen (wel typische jaren 60 flauwe humor). Visueel mocht de film er zeker ook wezen want de decors en sets zagen er vaak fraai uit. Dat laatste geldt zeker ook voor de fraaie Maria Grazia Buccella. Deze film heb ik overigens gezien op de zender MGM.

P.S. de muzikale ondersteuning bij veel komische scenes was ook leuk gedaan.

Laat Peter Sellers wel een beste komediant zijn met zijn verrassende uitlatingen en heel speciale tongval, dit Fox-gedoe is toch maar een niemendalletje zonder pretentie. Bij het haar getrokken verhaaltje, een potsierlijke Victor Mature en Britt Ekland die evengoed had kunnen thuisblijven. Plezierige (?) momenten zijn al te schaars.

avatar van keimpeS
Peter Sellers als The Fox, zeer herkenbaar met de pink panter films of de Fantomas films met Louis de Funes. Zeker geen ongename films, maar ze hebben wat mij betreft de tand des tijds niet doorstaan en je moet er gewoon van houden, de humor is soms best flauw. Ook in deze film herkennen we de stijl van Peter Sellers met o.a. zijn opvallende vermommingen. Ik had nog nooit gehoord van deze film en het was zeker leuk om eens te hebben gezien. De soundtrack After the Fox was trouwens erg goed en leuk!