The Damned (1963)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Joseph Losey
met Macdonald Carey, Shirley Anne Field en Oliver Reed

Joan lokt mannen mee die vervolgens door haar broer en zijn motorbende worden overvallen en gemolesteerd. Het laatste slachtoffer bevrijdt haar echter van deze taak door haar op zijn boot mee te nemen. Ze komen op een eiland waar een professor, verontrust over de huidige maatschappij, een geïsoleerde groep kinderen hun vorming geeft.

avatar van boerenpummel
Vond het eerste gedeelte erg matig, maar de laatste 40 minuten maken veel goed.

Een krappe 3,5*

avatar van stephan73
Komt 21 September uit op DVD in Engeland! Ga ik zeker kopen...

avatar van Querelle
Verwaarloosbare film die balanceert tussen het typische britse sf genre van destijds en de kenmerkende zweverige Losey stijl die anno 1963 al tot volle wasdom was gekomen. Geen memorabele momenten, wel sfeer, en twee van de beste britse acteurs (Alexander Knox en Oliver Reed).., die zich helaas niet van hun beste kant laten zien. Een van de mindere films van Losey.

avatar van namingway24
Indrukwekkend laatste kwartier zorgt ervoor dat deze trage film het bekijken waard is.

avatar van stephan73
Komt 6 April uit in een box met 6 andere films uit de Hammer studio! Meteen in de pre-order gezet!

avatar van Querelle
Komt deze uit de hammer studio????
Het is wel zo'n type film. Maar nooit geweten dat Losey daar ook bij zat.

avatar van Uzza_Sparta
Querelle schreef:
Komt deze uit de hammer studio????
ja, Hammer in co-productie met Colombia Pictures

een echte cult film van begin jaren 60, met erg donker post apocalyptic sfeer. deze film had een
low budget maar toch geslaagd en erg creepy.

oorspronkelijk screenplay is van Ben Barzman, dezelfde persoon dat verantwordelijk was voor epics zoals El Cid, Blue Max, 55 Days at Peking, en Fall of The Roman Empire. Maar vanwege McCarthy anti-communisme trials werd Barzman blacklisted en zijn naam van credits weg gehaald.

Deze film was trouwens eerst te zien in Engeland in 1961 maar kwam pas 2 jaar later uit in amerika via Columbia en met tien minuten uit gehaald. Er gaan geruchten rond dat Anthony Burgess deze film had gezien in London net voordat hij Clockwork Orange ging schrijven.

een aanrader.

avatar van narva77
Uzza_Sparta schreef:

Volgens het Veronica-Magazine komt deze film uit 1961 ja...

Vreemde afwijkende Hammer-produktie. Wel aardig, maar ik ken betere Hammer-films.

avatar van alexspyforever
Deze film deed me ergens wel denken aan Village of the Damned en Children of the Damned alleen zijn de kinderen hier verre van slecht en vertonen alle emoties die je van een normaal kind mag verwachten. Ik vond jammer dat het eerste deel met die teddy boys en dan Joan die wordt meegenomen door die oudere man zo lang werd uitgesmeerd. Ik had veel liever gehad dat de film zich meer had gefocust op de kinderen. Het was pas dan dat de film boeiend werd maar toen was het kalf al half verdronken voor mij en was er plots niet meer zo veel tijd om er een knaller van te maken. Ook de rol van de artieste bracht weinig bij aan het geheel.

avatar van alexspyforever
Deze is mij beter meegevallen bij een herziening. Ik zou dit niet meteen een horror noemen als krijgt de film wel dat label op imdb. Het is eerder een drama met sci-fi elementen. Eigenlijk gaat de vergelijking die ik met Village of the Damned die ik eerder maakte toch niet op. Deze heeft meer mysterie is nauwelijks griezelig maar doet me wel met een zuur gevoel achterblijven. Eigenlijk toch wel benieuwd of hier een sequel voor was gepland.