Les Deux Amis (2015)

Alternatieve titel: Two Friends

Frankrijk

geregisseerd door Louis Garrel
met Golshifteh Farahani, Vincent Macaigne en Louis Garrel

Clément, die gefascineerd is door de cinema, is smoorverliefd op Mona, een verkoopster in een broodjeszaak in het Noordstation. Maar Mona heeft een geheim, waardoor ze hem ontwijkt en dit haar onbereikbaar maakt. Wanneer Clément wanhopig naar haar gunsten dingt, besluit zijn enige en beste vriend Abel hem hulp te bieden. Samen beginnen de twee vrienden aan de verovering van Mona.

avatar van IH88
Les Deux Amis

Aardige Franse film over drie personen en de moeilijke balans tussen vriendschap en liefde. De twee vrienden Clément en Abel en Mona, een vrouw met een donker verleden, komen in aanraking met elkaar en een band ontstaat. Maar de liefde hé, altijd een stoorzender...

Het duo Macaigne en Garrel is erg vermakelijk en Farahani is sterk en zorgt ervoor dat de film ook een dramatische ondertoon heeft. Er zit een ontzettend sterke scene in waarin Farahani danst op de muziek en Garrel alleen maar ademloos kan toekijken. Prachtig gefilmd. Het is soms erg theatraal en vooral Macaigne geeft een masterclass “overacting". Maar voor de rest is Les deux amis een vermakelijke en ook wat donkere film over de liefdesperikelen van drie personen.

Golshifteh Farahani is in deze film de logische reden dat de hechte vriendschap tussen twee niet al te snuggere mannen (een filmfigurant en een wannabe dichter) langzaam maar zeker begint af te brokkelen. Het verhaal mist venijn, zodat de film ondanks een handvol mooie, soms ontroerende, soms grappige scènes, per saldo gedwee naar zijn einde kruipt. De stralende aanwezigheid van Farahani —exotisch, mysterieus en waanzinnig mooi— voorkomt een onvoldoende.

Geen onaardige film, maar de film wordt ongeloofwaardig door deze drie personen met behoorlijk afwijkend gedrag met elkaar te laten optrekken. Daar komt bij dat de beide mannen aan overacting doen. Misschien moet Garrel de combinatie acteur - regisseur een volgende keer vermijden.