Much Loved (2015)

Frankrijk / Marokko

geregisseerd door Nabil Ayouch
met Loubna Abidar, Asmaa Lazrak en Halima Karaouane

Midden in de nacht rijdt een limousine door Marrakech. Tot in de puntjes verzorgd en druk pratend zijn Noha, Soukaina en Randa op weg naar een exclusief feest. De drie vrouwen zijn prostituees. Ze verkopen hun lichamen aan rijke Arabieren en Europeanen, die ze in discotheken, restaurants en tijdens feestjes oppikken. Hun dagelijks leven heeft weinig gemeen met de uitgelaten partywereld: ze worden regelmatig bedreigd en zijn verstoten door hun families. Wanneer ze de jonge, onervaren prostituee Hlima ontmoeten, ontstaat een nieuwe, hechte vriendschap. Iets wat de vrouwen boven alles koesteren. Waardig en geëmancipeerd trotseren ze de maatschappij die hen gebruikt en veroordeelt.

kappeuter (moderator)
Vanaf 11 februari 2016 in de bioscoop (Imagine Filmdistributie)

avatar van John Milton
Trailer spreekt mij wel aan. Een van de stemmers bereid iets te zeggen over dat louter toereikende zesje wat hij momenteel scoort?

avatar van Filmkriebel
Ik vond het helemaal niks dit drama over prostituées in Marrakech. Oppervlakkige en schlemielige personages waardoor ze maar weinig sympathie opbrengen, dialoog dat voor het grootste deel uit scheldwoorden bestaat. De menselijke kant van het verhaal was onderbelicht. Van Ayouch had ik toch iets beters verwacht... van dit onderwerp bakt hij niks. Na een uur was er geen doorkomen meer aan. Flop.

Filmkriebel schreef:
...dialoog dat voor het grootste deel uit scheldwoorden bestaat. De menselijke kant van het verhaal was onderbelicht.

Niet mee eens. In de synopsis hierboven staat: Waardig en geëmancipeerd trotseren ze de maatschappij die hen gebruikt en veroordeelt.

Zo zag ik het ook. De menselijke kant kreeg juist alle aandacht achter de ellende. Een groep dappere vrouwen in een dappere film die zoals verwacht verboden is in Marokko.

avatar van Filmkriebel
Wat is er dan zo dapper aan die vrouwen? Het zijn gewoon prostituées die proberen de eindjes aan mekaar te knopen meer niet? Wat doen ze meer dan alle andere prostituées?
Waar is de link bvb met de godsdienst, toch een essentieel onderdeel van de Marokkaanse samenleving? Zie je nergens. De familie? Enkel van Noha zie je sporadisch dat ze verstoten is door haar moeder, dat ze een zoontje heeft waarvoor ze niet eens zorgt . Daar wordt niks mee gedaan. Dan nog eentje met een vage vaderfiguur in Spanje en daar stopt het zo ongeveer qua familiale situatie. Maar nee, de film brengt deze oppervlakkige vrouwen van de ene party naar de andere, waar ze dan eens flink gepakt, beledigd of geslaan worden en heel de film door zijn ze vooral met geld bezig.

Enkel op het einde lijken ze genoeg te hebben van alle onzin. Haal er dan nog een travestiet bij om te tonen hoe divers het eraan toegaat in Marokko... Ik vraag me af waar jij die menselijke kant vandaan haalt Redlop?

Filmkriebel

De vrouwen onderling vertonen de enige menselijke kant in een uitbuitende onderdrukkende mannenwereld. Je kan zeggen het zijn gewoon prostituées, maar het zijn gewoon vrouwen die gedwongen worden tot prostitutie om te overleven. Ik heb juist veel empathie en solidariteit gezien tussen de vrouwen onderling. We hebben dus allebei naar een andere film gekeken.

avatar van Filmkriebel
Gedwongen tot prostitutie? Mij kwam het over (op die politieagent na) dat ze zich eerder uit noodzaak en uit vrije wil prostitueerden Redlop. Ze hadden immers een eigen privé-chauffeur en konden zelf kiezen met welke klanten ze naar bed gingen en met welke niet.

avatar van Redlop
Gedwongen in de zin dat de maatschappij ze geen andere keuzes biedt. De andere keuze is op straat leven.

Aardige film over de huichelachtige positie van prostituees in de Arabische leefwereld. Enerzijds vormen ze het middelpunt van lust en plezier voor de rijkere "bovenklasse", anderzijds worden ze met de nek aangekeken en als verschoppelingen behandeld omdat dit beroep zogenaamd niet thuishoort in de islamitische wereld. Bullshit. Logischerwijs leidt die bejegening in weerwil van onderlinge spanningen tot saamhorigheid en camaraderie. Regisseur Nabil Ayouch heeft niet alleen voor een passende titel gekozen, maar hij weet ook de ambivalente positie van de prostituees en de hypocrisie over het voetlicht te brengen. Prima film.