Cheonnyeon Ho (2003)

Zuid-Korea
Actie / Fantasy

geregisseerd door Kwang-hoon Lee
met Jun-ho Jeong, Hyo-jin Kim en Hye-ri Kim

In het oude Korea overwint de eerste Silla koning Auta, de leider van een lokale stam, waarna hij hem gevangen zet in een meer. Door middel van een magisch zwaard wordt de geest van Auta bewaakt. 1000 jaar later in de 9e eeuw staat het koninkrijk onder druk. Rebellen zorgen voor veel onrust en koningin Ji-seong heeft alleen generaal Biharang op wie ze kan rekenen.

Het kostte even wat moeite om erachter te komen wie de good guys waren in deze film. Uiteindelijk toch een aardige film.

avatar van RRT
RRT
Zaten wat dingen in die een beetje overdreven waren. Zaten wel mooie beelden in, maar ook zat spuitende slagaders, diepe zwaard inkepingen, en losse onderdelen van het menselijk lichaam. Al met al niet geweldig. 2*

Als je van de mix fantasy / martial arts houdt EN er tegen kunt dat pas in de loop van het verhaal duidelijk wordt wie wie is en wat hun doel is, dan is dit een erg onderhoudende film. Op 12 augustus op ZDF te zien.

avatar van RuudC
Doet me in veel opzichten denken aan het prachtige Jungcheon (The Restless), die eveneens uit Zuid-Korea komt. Cheonnyeon Ho is een stuk minder fantasy dan dit pareltje. Kwalitatief gezien doet Cheonnyeon Ho hier weinig voor onder. Het begin zag er wel heel goedkoop uit; een vaag proloogje met veel gezweef tussen de bomen door.

Wanneer men vervolgens doorgaat naar het jaar waarin het verhaal zich afspeelt, herpakt de film zich en is het genieten van oprechte romantiek en politiek gekonkel. Gaandeweg neemt het verhaal onverwachte wendingen, waardoor het over de gehele lengte interessant blijft. De actie is over het algemeen goed, het bloed iets minder. De sfeer is dik in orde, zeker wanneer Auta’s geest ’s nachts het paleis terroriseert. Erg leuke productie, al moet ik zeggen dat ik de vier en een halve ster met moeite geef. Voordeel van de twijfel, want ik had ‘m bijna naar beneden afgerond.