Achi-Wa Ssipak (2006)

Zuid-Korea
Animatie / Komedie

geregisseerd door Jo Beom-jin
met de stemmen van Chang Jung Lim, Seung-beom Ryu en Hyeon-yeong

In Shit City, waar de menselijke uitwerpselen de enige energiebron zijn, worden alle mensen met een ID chip geimplanteerd. Hiermee wordt de hoeveelheid en de kwaliteit van hun product iedere dag gecontroleerd. Om de productie te laten bespoedigen deelt de overheid verslavende lollies uit. Op een dag zorgt de Vojegi-bende voor onrust in de stad in hun jacht op lollies.

Reinbo
Geweldige anime die het midden houdt tussen Fritz the Cat ebn Dead Leaves. Heerlijk foute en onvolwassen humor voor volwassenen. Dikke 4,5*

Heerlijk foute en onvolwassen humor voor volwassenen.

Lijkt mij vooral het probleem bij deze film. Afgaande op de trailer is het vooral een vercommercialiseerde Dead Leaves Zero. Zodat de rest ook mee kan genieten.

Reinbo
Hoezo vercommercialiseerde? Film is 8 jaar aan gewerkt (Wat je ook kan terug zien in de wisselende kwaliteit van de animatie aangezien de regisseur in het begin geen ervaring had met animatie) Heeft daarom volgens mij weinig met het vercommercialiseren van Dead Leaves te maken....

trailers

Braver. Minder hectisch. Meer gericht op het grote bioscoop publiek.

Gewoon ... verKoreaniseerd dan misschien ?

Reinbo
Het is idd iets braver en minder hektisch, maar wel heel erg leuk. Verrassend genoeg wist het ook nog 90 minuten te boeien daar waar Dead Leaves op het eind van z'n speelduur wel klaar was. Komt misschien door de hektiek. Anyway, erg leuke film.

avatar van Mug
Mug
De 'vercommercialisering' waar Onderhond over spreekt, is ook niet de verKoreanisering. Eerder de verAmerikanisering. Want Aachi & Ssipak 'casht' flink op verwijzingen naar grote Hollywood-films en 'actuele gebeurtenissen'. Iets wat de laatste jaren veelvuldig gedaan wordt in Amerikaanse animatie-films. Gelukkig weet Aachi & Ssipak hier op een originele manier mee om te gaan.

De luierbende is niets meer dan een stel opgerekte smurfen, hun leider is het broertje van 'Beast' uit Disney's Beauty and the Beast, en zo zijn er nog voldoende kleurrijke personages.

Prima vermaak, met hier en daar ook wel irritaties, flauwigheden en onzinnigheden. Had gemakkelijk een kwartier korter mogen duren. 3,5*

Was voor mij een vlotte en leuke afsluiter van weer een geslaagd iffr.

Vooral de cliche matige benadering zorde dat ik smakelijk gelachen heb om de eenvoudige humor.

Ik moet zeggen dat animatie zelf er zeer goed uitziet, maar die "poephumor" is totaal niet voor mij weggelegd.

Ik vond er helaas maar weinig aan.

Zeker wel de verKoreanisering. Toch gaat de film wat verder, gelukkig.

Het begint allemaal beloftevol. De eerste actiescene is leuk. Dead Leaves beukt de hele tijd op de achtergrond en uiteindelijk komt deze film er wat karig vanaf maar ik had ook niks anders verwacht.

Het verhaaltje achter de film is deels dooddoener. Niet alleen te bewust van zichzelf (een Dead Leaves was gewoon core puberaal, deze film lijkt door een 40er gemaakt die puberaal poogt te zijn) maar ook gewoon verre van grappig. De poepgrappig zijn na de tweede keer al oud en worden veel te veel herhaald binnen de film.

Daarbij haalt het regelmatig het tempo uit de film, geen goed idee. Daardoor voelt het veel minder als een rush, meer als een wat opgefokt filmpje met enkele pieken.

Visueel is het wisselend. Erg kleurrijk en best leuke designs, maar de ouderdom toont zich in bepaalde scenes. Niet al te best. Ook iets te inconsequent. De editing is jammer genoeg een ramp (elke keer weer een lompe fade to black) en de muziek wordt er maar random bijgehaald.

Verder veel referenties naar andere film (en zeker niet alleen Amerikaanse). Beetje duf gedaan en ook dat leidde weer af van wat leuk was aan de film.

Veel afwerkingsfoutjes. Zaken die in Dead Leaves spot on waren, die hier onafgewerkt, te braaf, te gepolijst voelen. Had zoals steeds weer veel meer ingezeten, gelukkig kwam er wel meer uit dan verwacht. Blijft een drukke, gezellige film met veel goeie ideeën, af en toe mooie animatie.

Semi-positieve verrassing.

avatar van Goldenskull
Cool filmpje. Vooral de scènes met Geko zijn erg tof. Ik heb een zwak voor weirde personages en daar heeft Achi-Wa Ssipak er genoeg van.

Geweldig vermaak met een paar hilarische ideeën en leuke actie scènes. De scène met de mijnwagens is één van de hoogtepunten. Jammer dat het tempo soms plots verdwijnt en er een saai stukje volgt. Liefhebbers van Mind Game zullen dit zeker wel kunnen waarderen. (Wymer & Koert zien deze shit!)

Dikke 4*

avatar van Koert
Aachi & Ssipak is weer zo'n lekker origineel en opgefokt animatiefilmpje. Ontzettend idioot verhaal over poep, juicybars en bendeoorlogen. Het tempo zit er vaak goed in, er gaat veel kapot en er gebeuren genoeg unieke dingen. De animatie is leuk, toch had ik af en toe het geval dat er iets miste. Vooral ook op het gebied van muziek laat de film af en toe nogal eens te wensen over. Momenten waarin er veel gebeurt op het scherm hadden veel intenser kunnen zijn met wat opzwepende muziek eronder. Gemiste kans!

avatar van jeroentjuhhhhh
Zeker een leuk filmpje, erg charmant vooral. Of nouja, charmant? Op een hele aparte manier dan maar. Poep, pis en sex, daar hoor en zie ik graag grappen over/van, de opzet is er naar, maar echt heel funny wordt het uitgangspunt zelden en dat is uiteindelijk erg zonde.

De fraaie actie sequences maakt dit uiteindelijk zeer fijn kijkvoer. De vergelijking met Dead Leaves ligt voor de hand maar is nogal dodelijk, want dit kan nergens tippen aan de creativiteit en kwaliteit van dat stukje kunst. Wél moet ik toegeven dat dit er meer dan eens erg fraai uitzag. 'T character design is erg fijn en de actiescènes bevatten leuke trucjes, hield me goed bezig!

Had er iets meer van gehoopt, het is zo jammer dat het niet continue op een hoog niveau blijft. Er zitten hoogtepuntjes in die zeker memorabel zijn, maar net iets teveel dode momenten die de vaart eruit halen en te weinig leuks te zeggen hebben om dat op te vangen. Uiteindelijk wel een mooie 4* want op zichzelf is dit een bijzonder fijn tussendoortje met leuke ideeën.

avatar van Black Math
Toch maar gekeken omdat een collega hier de mond helemaal vol van heeft en het zelfs nog boven Dead Leaves stelt. Nu, dat laatste is zeker niet het geval, maar desondanks aardig.

Ondanks dat veel karakters er vreemd uitzagen, vond ik eerlijk gezegd ze maar tam. Vooral de titelpersonages boeien maar weinig, en had daarom nogal moeite met het begin, wat toch vooral een kennismaking is met wie er allemaal in het universum rondlopen. De poephumor sloeg ook niet echt aan. Gelukkig keerde het tij halverwege toen het aantal scènes met Geko opgevoerd werden. Niet dat ik dat nu wel zo'n boeiend personage vond, maar met hem werd de actie wel erg spectaculair met als absoluut hoogtepunt inderdaad de mijnscène. Vermakelijk, vandaar dat ik graag hier 4* aan uitdeel.

Btw, het is me denk ik niet zo opgevallen in Kim Ki-duks films omdat daar nauwelijks gesproken wordt, maar wat is Koreaans toch een lelijke taal, vooral als ze tegen elkaar gaan schelden.

avatar van |Bazzie|
Black Math schreef:

Koreaans een lelijke taal? Ga je mond spoelen

avatar van jipt
Lekker foute banale bloederige onzin. Erg tof! 4,5*je

avatar van royals
Erg platte maar orginele animatiefilm. Omdat die vaak zo flauw is wordt die juist grappig.
Maar ik beoordeel een film vooral op of er genoeg in gebeurt (afwisseling), originaliteit, en of deze me weet mee te slepen in het verhaal. Dus afgaande op deze criteria is het samen met Akira wel één van de leukste animatiefilms die ik heb gezien.

avatar van John Milton
Ik kon er helaas helemaal niets mee. Zowel de animatie als het verhaal en de humor lieten me (in het gunstigste geval) vrijwel helemaal koud...