Branded (1950)

Western

geregisseerd door Rudolph Maté
met Alan Ladd, Mona Freeman en Charles Bickford

De rancher Lavery raakt er steeds meer van overtuigd dat de rondtrekkende cowboy Choya zijn 25 jaar geleden ontvoerde zoon is. In werkelijkheid is Choya een crimineel, die samenwerkt met T. Jefferson Leffingwell om Lavery zijn ranch af te nemen. Choya twijfelt aan zijn plan met Leffingwell wanneer hij de familiale genegenheid ervaart van Lavery’s dochter Ruth en haar grootmoeder mevrouw ‘mother’ Lavery, wat hij zijn hele leven gemist heeft. Daarnaast voelt Choya zich ongemakkelijk wanneer hij verliefd wordt op Ruth. Op een dag heeft Choya genoeg van zijn maskerade en legt een bekentenis af. Vervolgens gaat Choya op zoek naar de echte zoon van rancher Lavery.

avatar van Jan met de pet
Goed verhaal, prima western:3,5

avatar van madmax1
Dit is inderdaad een heel goed verhaal, over een gunman die zich met een vals truckje bij een Family binnensmokkelde als zijnde hun zoon.
In principe begint deze film zoals de latere topper Shane, alleen ik vind deze beter vanwege
plotwisselingen in het verhaal ,die de spanningen er scherp inhouden.
Een beetje onbekende western die niet in de vergeet hoek hoef te belanden, want hij is het bekijken meer dan waard.

Het is weer eens wat anders dan de standaard westernverhalen. Prima sfeer in de film, visueel gezien een plaatje van een film en een onderhoudend verhaal.
Ik ben niet zo'n liefhebber van Alan Ladd, maar erg veel kritiek kan ik hier niet op hem hebben.
Het eerste deel van de film is niet altijd even vlot, maar de rest maakt dat meer dan goed.

avatar van Dogie_Hogan
Deze Western, die in Arizona is opgenomen, en zich afspeelt in grensgebied van Texas/Mexico, staat nu compleet op Youtube: full colour.

avatar van mr rumson
"Branded" vond ik een aardige film om naar te kijken.
De film speelt zich af in een mooie omgeving en heeft een goed verhaal.
Een verhaal over een zoon die al een hele tijd spoorloos verdwenen is zie je niet zo vaak in films en verwacht je zeker niet in een western.
Maar het pakt allemaal verrassend goed uit ook al is de actie minimaal aanwezig.
Wel vond ik de actiescènes het zwakste punt van de film vooral de achtervolging vond ik minder.
In de jaren vijftig zal dit best wel spannend geweest zijn maar nu vond ik het wat gedateerd overkomen.
Alan Ladd en vooral Charles Bickford vond ik een sterke rol neerzetten .
Maar van Peter Hansen als de verloren zoon daar was ik minder over te spreken .
Tot nu toe geef ik de film een dikke zes .