The Amazing Transparent Man (1960)

Sciencefiction

geregisseerd door Edgar G. Ulmer
met Douglas Kennedy, Marguerite Chapman en Boyd 'Red' Morgan

Paul Krenner, een ex-majoor, heeft de slimme wetenschapper Peter Ulof gedwongen om een middel te ontwikkelen om mensen onzichtbaar te maken. Zo wil hij een onzichtbaar legertje maken dat hij tegen de hoogste bieder wil gaan verkopen.

The special-effects were cheesy, the dialogue was hardly memorable, and the implausible story wasn't moving. Yet, I found myself enjoying this cheapie as a guilty pleasure, but wishing Ulmer had put more energy into his secret formula. Dennis Schwartz
complete recensie

If you enjoy films about invisibility or you are an Ulmer completist, you might want to check this out, but don't expect much. Jason Warren
complete recensie

Aanstaande donderdag een docu over de 'King of Poverty Row' Edgar G. Ulmer op WDR. Lees het artikel in de VPRO-gids.

avatar van Poisonthewell
Wie geinteresseerd is in Ulmer kan beter Detour of Bluebeard kijken dan dit doodsaaie prulwerkje.

avatar van otherfool
Nee, bepaald geen klassieker als Invisible Man, The (1933) en recentelijk heb ik eigenlijk nog meer genoten van Riding with Death (1976) in het 'onzichtbaargenre'. Het plotje van The Amazing Transparent Man is wel heel miniem (dat onzichtbare leger idee had wat grootser uitgewerkt kunnen worden), en het tempo had bij tijd en wijle best wat opgeschroefd mogen worden.

1,5*.

avatar van Vinokourov
Typisch B-filmpje dat nog een uitwas is van het pulpige jaren '50 SF-genre. Het verhaal sleept zich voort en spanning is natuurlijk niet aanwezig. De grote attractie van de film is het onzichtbaar en weer zichtbaar worden van een cavia en de hoofdpersoon. Tsja.

avatar van EW101
Vrij saaie film. Op het begin was het effect tijdens het onzichtbaar maken van de cavia nog redelijk. Je zag eerst langzaam de botjes verschijnen voordat hij helemaal verdwenen was.
Helaas deden ze dit niet bij de hoofdpersonen en zag het dus best flauw uit.
Verder leek de film vrij lang te duren ondanks de 57 minuten.
Hier en daar is er wel nog een leuk trucje om de kijker om de tuin te leiden. Een shot begint bijvoorbeeld in POV, maar verandert in hetzelfde shot naar thirdperson. Dus je weet als kijker ook niet waar onze transparante man zit.
Er zitten weinig leuke effecten in de film en limiteert zichzelf tot simpele deuren die opengaan of zwevende geldzakken e.d.
(zit in de 100 sci-fi films dvdbox van Mill Creek Entertainment)