• 8.222.440 stemmen

Met onder meer: Silvio Berlusconi, Flavio Briatore en Fabrizio Corona

Releasedatum: 11 maart 2010

Over Videocracy

"The Shame of Europe"

Dwarsdoorsnede van de 'videocratie' in het hedendaagse Italië, waar president Berlusconi zowel de media als de politiek volledig naar zijn hand zet. Regisseur Erik Gandini (geboren in Italië maar op zijn achttiende verhuisd naar Zweden) richt zich op het schemergebied tussen de televisierealiteit en de echte wereld die zich daar continu aan spiegelt.

image

Marella Giovannelli

Rick Canelli

avatar van Redlop

Redlop

Viel me toch beetje tegen. Filmmaker gaf wel erg veel aandacht aan een mislukte Idol-deelnemer en een beroemde paparazzifotograaf. Die heb je namelijk overal. Dan vind ik Viva Zapatero iets beter omdat die vooral over het machtsmisbruik van Berlusconi gaat. 2,5*

avatar van voskat78

voskat78

Opzich werd er in deze docu niet echt veel nieuws verteld, in de trant van wat we nog niet wisten over de italiaanse media.Maar toch was het soms grappig en bizar om het ook werkelijk te zien.

avatar van Biosguru

Biosguru

Toch fijne details, in de Videoclip met zijn verkiezingsliedje ("Thank God that Silvio Exists") eindigen ze met een hele massa zingende aanhangers, net voor een gebouw uit de hoogtijdagen van die "andere" grote leider:

Palazzo della Civiltà Italiana - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Ik vond de Paparazzi en de Idol ganger juist erg goed gekozen om de macht van de media in Italie te laten zien. Eten of gegeten worden.

avatar van james_cameron

james_cameron

Vermakelijke, ietwat onevenwichtige documentaire met een eindeloos fascinerend onderwerp. Iets teveel aandacht gaat naar enkele wazige randfiguren, waardoor de focus niet altijd even scherp is. De heerlijk droge voice-over van de regisseur en een grote reeks verbijsterende interview-fragmenten en hilarisch beeldmateriaal (dat gezongen reclamespotje voor Berlusconi!) maken gelukkig veel goed. De show wordt gestolen door een megalomane tv-impressario met een Mussolini-ringtone. Fout...

avatar van joeriL

joeriL

Magistraal opgebouwde documentaire.

avatar van VanRippestein

VanRippestein

leuke docu, die behoorlijk eenzijdig probeert Berlusconi zo slecht mogelijk neer te zetten. De docu gaat uit van media en overheid. Interessant, alhoewel heel internet buiten beshouwing wordt gelaten. Of lopen ze in Italie echt nog zover achter dat mensen daar tv kijken zonder andere bronnen te raadplegen?

Ik vond juist de typetjes erg leuk. De rest van het verhaal is namelijk niks nieuws onder de zon: oh oh oh wat een macht heeft die halve facist van een Berlusconi toch. Net een onvoldoende wegens het zijn van een informatieve docu zonder informatie.