I Skrzypce Przestaly Grac (1988)

Alternatieve titel: And the Violins Stopped Playing

Verenigde Staten / Polen

geregisseerd door Alexander Ramati
met Horst Buchholz, Didi Ramati en Piotr Polk

1942. Dymitr Mirga speelt viool in een nachtclub in Warschau. Hij hoort dat de nazi's een begin hebben gemaakt met de etnische zuivering en dat ze daarbij ook de zigeuners niet ongemoeid laten. Omdat hij tot die bevolkingsgroep behoort; begint Dymitr zich zorgen te maken. Hij neemt zijn vrouw en kinderen mee en slaat op de vlucht voor de Duitsers. Ze trekken naar Hongarije; maar ook daar zijn ze hun leven niet zeker; omdat de Duitsers ook dat land innemen.

zeer goede film, die moet je zien

avatar van hellboy.ray
Weet iemand waar ik aan deze film kan komen (VHS/DVD)?
Een collega heeft het over deze film gehad en het lijkt mij zeer interessant.

avatar van madmax1
Tegenvaller alles in een traag tempo .
Acteren kwam onrealistisch en stijf over, ook de gitana’s waren verre van echt.
De Engelse taal werkt ook niet mee, niet wat ik er van had verwacht.

madmax1 schreef:
Tegenvaller alles in een traag tempo .
Acteren kwam onrealistisch en stijf over, ook de gitana’s waren verre van echt.
De Engelse taal werkt ook niet mee, niet wat ik er van had verwacht.

Sluit ik me bij aan.

Bijzondere film, die de vervolging op de zigeuners goed in beeld brengt. Jammer dat deze bevolkingsgroep bij de Holocaust film zo weinig belicht worden. Vond het ook bijzonder dat er daadwerkelijk in Auswitch gefilmd is.
Dat de film geen hoger cijfer krijgt, komt vooral omdat het verhaal erg traag verloopt, je van de hoofdrolspeler niet weet hoe het afloopt en er enkele dansscenes wel erg lang zijn.
Film heb ik na 20 jaar eindelijk kunnen krijgen op DVD in Engeland.

avatar van knusse stoel
Inderdaad is de film voor sommige kijkers misschien te traag maar zij zelf leven dan ook een leven wat constant actief en spannend is. In deze film leven de mensen een "normaal" leven en daarin komt niet in iedere minuut een kogel of een meervoud daarvan voorbij vliegen.
De film is gebaseerd op de werkelijkheid volgens de tekst die je voor en na de film ziet verschijnen.
Er moet dus ook een opbouw in de film zijn en in het begin werden de Zigeuners met rust gelaten door de nazi's, omdat volgens hen de Zigeuners ook behoorden tot het Arische ras. Zigeuners werden in het begin van de vervolging opgesloten in speciale afdelingen en omdat het ariërs waren, testen hun "rasgenoten" hen alleen op de gevolgen van tyfus en andere zeer besmettelijke ziekten. Hoe verknipt kunnen gedachten zijn als je zo bezig bent met medemensen?

Wij vonden dit een prima film met een goede opbouw! Het begint inderdaad rustig en daardoor leer je ook de personages beter kennen die de rollen spelen in de film. En vervolgens zie je het net steeds dichter om de Zigeuners heen sluiten en de bedoelingen van het "superras" worden ook steeds duidelijker.
Goed verteld verhaal wat ook nog eens een stuk geschiedenis bloot legt voor velen die hiervan nog niet op de hoogte zijn.

Er is echt in Auschwitz en Birkenau gefilmd voor deze film. Ben nog in deze plaatsen geweest in het begin van de jaren '80 en Birkenau had deze "stapelbedden", dus vermoed dat daar een groot deel van de film zich daar aan het einde afspeelt. Een gruwelijke geschiedenis!