Five Weeks in a Balloon (1962)

Avontuur

geregisseerd door Irwin Allen
met Red Buttons, Fabian en Barbara Eden

Vier Britse ontdekkingsreizigers trekken in de 19e eeuw met een heteluchtballon over Afrika met als doel niet in kaart gebrachte gebieden in het westen van het continent te vinden.

avatar van Brix
Avonturenfilmpje dat alleen de moeite van het bekijken waard is door de aanwezigheid van twee zeer fraai ogende actrices, die ook nog beiden Barbara heten...Barbara Eden en Barbara Luna.
Een sterretje voor ieder van hen.
Verder moeilijk door te komen.

avatar van Betamax
Vond dit een prima film.
Leuk avontuurlijk verhaal van Jules Verne.
Zeker de moeite waard om een keer te kijken.

avatar van joolstein
Doordat in 1957 "Around the World in 80 Days" de Oscar voor beste had gewonnen, verschenen er begin '60 meer films die gebaseerd waren op het werk van Jules Verne. Deze film is gebaseerd op het eerste verhaal uit Verne’s “extraordinary voyages” series. De reis begint in Zanzibar, aan de oostkust. Daarna gaat het gezelschap verder naar het Victoriameer, het Tsjaadmeer, Agadez, Timboektoe, Djenné, Ségou en ten slotte St Louis aan de westkust. Toen het boek uitkwam (1863), waren verhalen over expedities in Afrika, een continent dat toen voor de meeste Europeanen nog een mysterie was, erg in trek. Bijna honderd jaar later was dit natuurlijk wel anders, laat staan in deze tijd. Daarom ziet de film er nu nogal gedateerd uit. Veel van de acteurs die "Afrikanen spelen" zijn in blackface en alle clichés over "donker Afrika" zoals speren, lendendoeken of tulbanden worden getoond. Ook Peter Lorre verschijnt in een brown-face rol en wel als "Ahmed," Hij is de leukste personage in de film maar zijn talent wordt vooral verspild. (lag dit aan de man zijn alcohol en drugsverslaving of aan de regisseur?) De ballon zelf was best cool. Echter heeft de film de grootste moeite om zich door de lengte van 100 minuten heen te slepen. Als product uit zijn tijd nog aardig maar meer ook niet!