Birthday Girl (2001)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Komedie

geregisseerd door Jez Butterworth
met Nicole Kidman, Ben Chaplin en Vincent Cassel

John is een vriendelijke bankier die niet gelukkig is in de liefde. Hij is het zat om te wachten tot de juiste vrouw voorbij komt, en besluit een Russische bruid te bestellen via Internet. Wanneer de neven van de vrouw, Nadia, opeens te voorschijn komen om haar verjaardag te vieren wordt het leven van John op z'n kop gezet: hij leert de waarheid achter hun relatie, en wordt meegenomen op het avontuur van zijn leven.

avatar van Legan
Een matig gatenkaasverhaal met personages die je totaal niets doen. Een slechte mix van genres (drama, komedie & romantiek) en de cast, ondanks al die bekende namen, is op zijn zachts gezegd erg oninspirerend. En dan dat einde

avatar van Elineloves
Leuk filmpje voor tussendoor, maar niet om over naar huis te schrijven. Ik vraag me af hoe iemand zo dom kan zijn... open your eyes! Ben Chaplin was wel goed gecast voor deze film.

appelpit
Een van de meest slechtste films die ik ooit heb gezien. Ik vond de film in geen enkel opzicht geslaagd. Zelfs de talentvolle Nicole kan hier gewoon niets mee. De spanning was totaal niet voelbaar, de dialogen waren slecht. Nochtans zat er wel meer in met zo'n bizar scenario. En toch heeft men het verpest. Jammer...

avatar van Boomschors
Trage, sfeerloze film met onovertuigende personages, te veel plot holes en slechte accenten. Had gewoon wat Russen gecast voor de rollen van de Russen. Dat de Russische acteurs geen Engels spraken lijkt me geen probleem, want dat deed Nicole Kidman ook niet voor ze aan deze film begon...

Niet sterk maar wel vermakelijk. Het eerste gedeelte van de film is best leuk en ook romantisch maar als de familie langs komt en hem begint af te persen slaat de film om in een drama. Vond de cast het best nog redelijk doen en Nicole Kidman was natuurlijk ook best mooi om naar te kijken.

avatar van blurp194
Weer eens een iets ander verhaaltje voor een romcom - toch al zo'n volstrekt uitgekauwd genre. Daardoor kan ik deze film wel hebben. Nicole's accent is inderdaad niet best - maar ik kan er wel om lachen. Blijkbaar is deze film ook nog van voor het botox tijdperk, er zit best wat expressie in haar gezicht. Vincent Cassel is wel knap ongeloofwaardig als Rus...

Leuke film! Nicole Kidman en Vincent Cassel komen wat mij betreft realistisch over als Russen (hier hoor ik veel gezeur over, maar ik ken geen Russen in het echte leven en ga me dus ook geen zorgen maken over of ze wel 100% realistisch weergegeven worden) en Ben Chapman heeft een fijne, ietwat zielige rol als Brits kneusje. De film heeft een grote scene aan pijnlijke scenes, die niet altijd, maar vaak toch wel behoorlijk grappig zijn (zoals bijvoorbeeld het moment waarop John haar een woordenboek geeft en zij hem een stapel bondage tijdschriften voor zijn neus legt)

Uiteindelijk zaten er wel een aantal vreemde plotwendingen of vreemde fouten in het handelen van de Russen. Wat was nu helemaal de gedachte bij het achterlaten van Nadia, onderdeel van het plan of gewoon stom impulsief gedrag? Wat als John gewoon meteen naar de politie geweest was bij het gijzelen van Nadia? Niet dat het heel storend is, maar het haalt iets van de geloofwaardigheid weg, dat is jammer aangezien de film soms toch best realistisch over komt. Desalniettemin best een aanrader, Kidman doet het in dit soort films voor mij toch beter dan in grootse Hollywood producties.

Wat onevenwichtige, doch onderhoudende film waarin een alleenstaande engelsman een russische mail-order-bride besteld. En wat aanvankelijk begint als enigzins komisch, neemt al vrij snel een andere wending. Het personage van Ben Chaplin is buitengewoon saai, maar gelukkig is daar nog Nicole Kidman die zeker overtuigd met haar russisch accent. Het einde waarbij de twee er toch nog met elkaar vandoor gaan, na alles wat er gebeurd is,is niet bepaald geloofwaardig.

Melvin Udall
Geen hoogstaand geheel maar wel een grappig uitgangspunt. Het vervelende is dat de hoofdrolspeler geen charisma heeft. Op zich wel goed aan de ene kant want anders had hij natuurlijk nooit een relatie via internet gekocht maar voor de voortgang van de film is het nogal boring.
Cassel is lekker bezig en Kidman laat zien dat ze altijd wel een vaste waarde voor een film is.
Maar al met al had ik er meer van verwacht. De muziek is mooi, dat dan weer wel.

avatar van K. V.
Alweer een onbekende film, maar omdat de cast me wel aanstond eens geprobeerd. 'k wist eigenlijk niet waarover de film ging gaan, behalve dat het een komedie was. Spijtig genoeg viel het komediegedeelte een beetje tegen. De film begint nochtans goed, maar halfweg de film gaat hij een andere richting uit. De film is een beetje een mengeling van verschillende genres en 'k wist niet altijd welke richting de film zou evolueren.
De acteerprestaties waren naar behoren. Misschien een pluspunt voor Nicole die het eerste half uur haast niets zegt, maar toch weet te boeien.
Tja, het was geen slechte film, maar het is ook geen film die me lang zal bijblijven. De moeite om eens via tv te bekijken, maar meer ook niet.

avatar van moviebrielen
Voor mij een verrassend en amusante film. Nicole Kidman is weer lekker op dreef.