The Story of the Kelly Gang (1906)

Australië

geregisseerd door Charles Tait
met Elizabeth Tait, John Tait en Frank Mills

Waargebeurd verhaal over de beruchte balling Ned Kelly. Deze film wordt beschouwd als de eerste lange speelfilm (65-70 min). Er zijn nog maar enkele fragmenten bewaard gebleven.

Laten we er dan helemaal maar voor zorgen dat die in de vergetelheid geraakt. Misschien kunnen we met zijn allen het bestaan van deze film ontkennen. Ik hou ook niet van films die je niet meer kunt zien.

Maar serieus; waarom zou je in hemelsnaam de film die bekend staat als de eerste lange speelfilm (een stuk filmgeschiedenis) van de site halen? De site heeft toch ook andere doelen dan het stemmen op films?

avatar van barns
Deze film heeft, ondanks dat er maar een paar fragmenten over zijn, een historisch culturele waarde. Lijkt me toch een beetje absurd om uberhaupt in twijfel te trekken of deze wel op de site hoort.

avatar van IcU
IcU
barns schreef:

Da's waar. Je hebt gelijk. Maar het ging mij om het stemmen.

Van deze film zijn slechts enkele fragmenten bewaard, maar toch heeft ene DwazeHarry (what's in a name?) gestemd... best vreemd.

avatar van chevy93
Op IMDb staat Restored and colourised for DVD release.
Bron: The Story of the Kelly Gang (1906) - Trivia - imdb.com

Dat gaat dan zeker over bovenstaande 16 minuten.

Edit: Wat een acteerwerk

avatar van narva77
GinolaEHV schreef:

Ik erger me ook nog steeds aan die ene stem!!

avatar van A.L.I.E.N
narva77 schreef:

Ik erger me ook nog steeds aan die ene stem!!

Het zijn er zelfs al drie geworden. Maar die gebruikers in kwestie kunnen toch ook die paar overgebleven fragmenten gezien hebben. Toch?

avatar van Fikret8
Mijn overgroot oma had deze toendertijd op blu-ray aangeschaft.

avatar van A.L.I.E.N
Heb zojuist de overgebleven fragmenten even bekeken op YouTube (zie: de Links die gebruiker horned_reaper enkele berichten geleden heeft gepost). Als ik de bovenstaande berichten zo lees, dan is een stem geven hier een beetje uit den boze, dus dat ga ik niet doen. Desalniettemin vond ik de acteurs toch zeer overtuigend. Frank Mills speelt de rol van Ned Kelly wel overtuigend in deze film (of wat er nog van overgebleven is).
Als ik deze film een stem had gegeven, dan zou het een 3,5 zijn geweest.

Lijkt me een hele mooie filmervaring met geweldige acteerprestaties.
Enige opmerking is dat de film toch stilletjesaan een beetje gedateerd en veroudert begint te raken.

avatar van arno74
Er bestaat een versie waar men met tekst de gaten heeft geprobeerd in te vullen, zodat het wat beter te volgen is. Die versie is op youtube (hier) te vinden. Ik ga binnenkort die versie bekijken, en ik zou dan niet weten waarom ik niet zou mogen stemmen. De rest van de film is zoek, het is dus niet dat iemand met opzet de film niet afkijkt. Je kunt alleen dat beoordelen wat nog over is... en ben van plan om dat wel te doen.

Lijkt me onzinnig om stemmen te verwijderen van mensen die de (resten van de) film wel zien, zoals in de discussie hierboven wordt gevraagd. Iedereen die het gezien heeft moet zelf weten of ie wel of niet kan en wil stemmen, toch? We leven niet in een dictatuur...

A.L.I.E.N schreef:
Als ik deze film een stem had gegeven, dan zou het een 3,5 zijn geweest.

Gewoon stemmen, ga ik ook doen...

avatar van arno74
Met de "gerestaureerde" versie van het "National Film and Sound Archive" zijn de resten van deze film redelijk goed te volgen (hier te zien op youtube, 32 min), al gaat men snel door de ontbrekende gaten heen. Valt op dat het script best goed is, volgens IMDB is dit een misdaaddrama, tegenwoordig denk ik dat hier ook de genre Western bij past. Ik vroeg me af of er nooit een remake van was gemaakt, maar er bestaan ook andere films over de Kelly Gang, te vinden op IMDb met die zoekterm.

Jammer dat ook een deel van de overgebleven resten (naar het einde toe) ernstig beschadigd is, waardoor het op momenten niet te bekijken is. Op basis van het script en de overgebleven beelden kom ik op 4* voor (de resten van) deze film.