Shoulder Arms (1918)

geregisseerd door Charles Chaplin
met Charles Chaplin, Edna Purviance en Syd Chaplin

Charlie Chaplin is een rekruut die ten strijde trekt tijdens de Eerste Wereldoorlog. Hij droomt ervan een held te zijn. Dan krijgt hij zijn kans: hij wordt op een undercovermissie gestuurd.

avatar van eRCee
Deze film heb ik gezien terwijl het Noord Nederlands Orkest (onder leiding van Timothy Brock) live de muziek ten uitvoer bracht die Charlie Chaplin er in 1957 bij componeerde. Een bijzondere ervaring.

De film over WO I werd twee maanden voor de wapenstilstand in 1918 opgenomen. Op een hilarisch-bittere wijze wordt de dodelijke atmosfeer in de loopgraven getoond. De humor is, hoewel vrij makkelijk en voorspelbaar, geweldig omdat het Chaplin is. Hij weet juist op deze manier de verschrikkingen van de oorlog te tonen. De scene waarin hij gaat slapen in een ondergelopen barak is wat dat betreft een goed voorbeeld.

Ik vind het erg lastig om een film van meer dan 85 jaar oud, geregisseerd door een grootheid als Chaplin, te beoordelen. Het is onmogelijk je te verplaatsen in die tijd, de film te beoordelen in zijn context en volledig recht te doen. Desondanks: 4*

avatar van otherfool
Hilarische Chaplin, niet erg bekend maar behorend tot zijn beste werken. Film start met een geweldig grappige scenes om Chaplin te introduceren, en wordt dan iets grimmiger van toon.

Mooi ook dat een film toen nog gewoon kon eindigen met de simpele woorden 'Peace on earth, good will to all mankind.'

4,5*, een absolute aanrader!

avatar van Pieter Montana
Wat een hilarische Chaplin toch weer. Zelfs voor een film die nu bijna een eeuw oud is, weet Chaplin hier nu toch ook weer een aantal grappige scenes in te stoppen. Chaplin hanteert alles zo goed en neemt WOI hier flink op de korrel met een aantal afschuwelijke taferelen in de loopgraven. Jammer dat Chaplin 20 jaar later nog maar eens zijn boodschap ivm met oorlog moest herhalen. Toch bewijst dit maar weer hoe tijdloos Chaplin's films zijn. Bekijk ze over 100 jaar nog maar eens. Boodschappen zoals Smile! werken dan ook nog

Dikke 4*

avatar van Vinokourov
Ik ben niet zo'n liefhebber van Chaplin, hij is zo niet grappig en dat narcisme hangt me danig de keel uit. Dit filmpje van hem ging in ieder geval nog wel. Waarschijnlijk komt het door de lengte, dat ik deze film nog best als oke waardeer. Daarnaast is het interessant hoe Chaplin het onderwerp Eerste Wereldoorlog wist aan te pakken. De film is ook wat scherper van toon dan in zijn latere werken, die uiteenlopen van aardig tot irriterend.

avatar van Spetie
Een vermakelijk filmpje van Chaplin over de Eerste Wereldoorlog.

Het tempo is aan de hoge kant, evenals de grapdichtheid, zoals eigenlijk de meeste films van Chaplin wel zijn. Hoewel het lang niet allemaal even geslaagd is, stopt Chapilin toch een aantal geslaagde grappen in deze film. Die vermomming als boom was bijvoorbeeld wel erg leuk.

De speelduur is erg kort en voor je het weet is de film eigenlijk al weer om dan. Leuk, met een aardig tempo, maar daarbij moet ik zeggen dat ik zeker betere Chaplins heb gezien. Voldoende van mijn kant.

avatar van arno74
Deze Chaplin kwam op mij nogal doorsnee over, in vergelijking met zijn andere films kent deze een (inmiddels) vrij standaard oorlogsverhaaltje. Vandaar mijn 2,5*. Het stukje met de "boom" was erg leuk, en ook het stukje in de ondergelopen barakken, maar de rest is iets te doorsnee slapstick voor mijn gevoel. Door de korte duur kijkt het wel lekker weg. Niet de beste Chaplin, maar wel leuk om een keertje gezien te hebben.

avatar van GuidO96
Met een interesse voor WOI en ook liefhebber van de wat oudere films dan toch maar deze gezien.
De film is wellicht in zijn tijd vooruit, met het spotten met de WOI, maar echt een top film is het bij lange na niet. De film is van korte duur wat de film beter tot zijn recht laat komen. Het is lastig om een heel verhaal te gaan naspelen wanneer er geen geluid bij zit. Wellicht iets te kort, maar in ieder geval blijft het tempo hoog.

Wellicht ben ik te jong om de echte komische waarde ervan te kunnen begrijpen, maar vermakelijk is de film wel.

Het fenomeen Chaplin, in die tijd reeds met een behoorlijk aanzien en macht in de cinemawereld, in zowat zijn eerste langspeler (al is 45 minuten niet bepaald lang).
Getuigde toch wel van een zekere lef om in volle WO I een komedie te maken over de strijd in de loopgraven.
Charlie weet echter de gruwel (de voortdurende ontploffingen, de ondergelopen slaapplaats, de stuk geschoten woning...) en de hilarisch komische toestanden (het bestoken van de vijand met de sterkruikende kaas, de boomscenes...) zo perfect te mixen dat uiteindelijk de film aanvaard werd. Ook het grappig slot werkte verzachtend en het einde van de oorlog was nabij.
Geen meesterwerk, maar op dat pechmannetje dat zich steeds uit de slag weet te trekken en ondertussen menselijke en maatschappelijke problemen bespeelt, geraakt ge niet uitgekeken.
Blij uiteindelijk deze "Shoulder Arms" te hebben gezien.
Het meisje, Edna Purviance, zag ik reeds in twee andere films van Chaplin, "A Woman of Paris" en "The Kid".