Niewinni Czarodzieje (1960)

Alternatieve titel: Innocent Sorcerers

Polen

geregisseerd door Andrzej Wajda
met Tadeusz Łomnicki, Krystyna Stypułkowska en Wanda Koczeska

Een jonge dokter is belangstelling van vrouwen beu. Op een nacht ontmoet hij echter een meisje. Maat haar praat hij op zijn kamer over het leven, de moraal en de liefde. Als hij even weggaat is hij haar weer kwijt. Hij begint een zwerftocht door de stad om haar weer terug te vinden.

avatar van Mac Hammer Fan
Werd ten lande destijds uitgebracht onder de titel "Onschuldige Bekoorders". Een poëtisch-realistische film die een beeld ophangt van de Poolse jongeren in het begin van de sixties en de grote affiniteit van hen met de West-Europese jeugd probeerde aan te tonen. Wajda geeft een beschrijving van een eerder amoreel milieu van ontgoochelde en ontredderde jonge mensen, dat hij voorstelde als een nieuwe sociale klasse. Centraal staat een jonge geneesheer die voor zijn vriend een meisje moet inviteren maar zelf door haar gefascineerd wordt. Beiden zijn doorheen hun onvoldaanheid op zoek naar een oprechte relatie. Scenarist Jerzy Skolimovski en de piepjonge Roman Polanski hebben een cameo in de film. Vertolkingen zijn op niveau. Het verhaal boeide mij eerder matig. "Niewinni Czarodzieje" is niet slecht, maar ik heb toch al beter gezien van deze kineast.
Uitgebracht door Second Run DVD in Groot-Brittannië. Poolse versie met Engelse ondertiteling. Print is gerestaureerd maar fullscreen. Maakt deel uit van een 4-delige boxset Polish Cinema Classics.
Polish Cinema Classics [DVD] [1958]: Amazon.co.uk

avatar van Mochizuki Rokuro
Mac Hammer Fan schreef:
Polish Cinema Classics [DVD] [1958]: Amazon.co.uk
Inmiddels ook los verschenen.