One Minute to Zero (1952)

Alternatieve titels: De Grote Beslissing | Korea ... Minuut Nul

Oorlog / Drama

geregisseerd door Tay Garnett
met Robert Mitchum, Ann Blyth en William Talman

Het is 1952. Linda Day, een idealistische afgevaardigde van de Verenigde Naties, ondervindt de grimmige werkelijkheid van de Koreaanse Oorlog aan den lijve als zij verliefd wordt op kolonel Steve Janowski. Janowski is een Amerikaanse oficier die belast is met de evacuatie van burgers. Als de vijandelijkheden escaleren, moeten Janowski en zijn detachement de linies verdedigen totdat het geallieerde leger in actie komt.

neo (crew)
Indien er archief materiaal van een oorlog wordt verwerkt in een speelfilm is dit vaak duidelijk te onderscheiden van het voor de film geschoten materiaal. In One Minute to Zero is het naadloos 1 geheel, en het is dan ook dat ik er later over las, anders had ik er geen idee van gehad.

Mitchum is in vorm, en op dramatisch vlak is het ook wel redelijk in orde, maar schiet ook tekort. Deze film maakt in 1 krachtige scene pijnlijk duidelijk wat men in oorlogstijd moet opofferen. Waarna deze hele scene wordt goed gepraat op een waardeloze manier. Jawel, de film kan vanuit Amerikaans propaganda oogpunt bekeken worden (de film werd dan ook gemaakt in de tijd dat het nog vollop aan de gang was). Hierbij is de boodschap dat liefde een oorlog rechtvaardigt. En daarmee zit deze film op het niveau van de vrij recente We Were Soldiers, waarin walgelijk propaganda zat. Ondanks dat de onderliggende gedachtegang stompzinnig is, ergerde het mij ook weer niet heel erg om niet van de film te kunnen genieten. 3 sterren

avatar van Dogie_Hogan
Inmiddels op DVD (Warner Archive).