ad
  • 8.078.744 stemmen

El Misterio Galíndez (2003)

Drama / Thriller | 126 minuten

Genre: Drama / Thriller

Alternatieve titel: The Galindez File

Oorsprong: Spanje / Verenigd Koninkrijk / Italië / Portugal / Cuba / Frankrijk

Geregisseerd door: Gerardo Herrero

Met onder meer: Harvey Keitel, Saffron Burrows en Eduard Fernández

IMDb beoordeling: 5,6 (489)

Oorspronkelijke taal: Spaans

Oorspronkelijke titel: El misterio Galíndez

Releasedatum: 26 september 2003

Over El Misterio Galíndez

Tegen het einde van de jaren 80 arriveert de Amerikaanse vrouw Muriel in Spanje om haar doctoraal scriptie te schrijven over Jesús Galíndez. Deze Baskische politicus, die in de Verenigde Staten verbleef na de Spaanse Burgeroorlog, is in 1956 onder vreemde omstandigheden verdwenen. Als Muriel op onderzoek uitgaat, blijkt dat veel mensen hier niet van gediend zijn en haar proberen dwars te zitten.

avatar van pietje punk

pietje punk

nog best leuke zoek-film. Keitel speelt iets minder, jammer.

vrouwtje wil waarheid van een rare moord onderzoeken, alleen andere willen dat niet. dat is het verhaal eigenlijk.

veel spaans in de film. 3.5*

avatar van savi_7

savi_7

wel een erg sterk verhaal over Jesús Galíndez, die in de jaren 50 spoorloos verdwenen is. Keitel speelt een rustig, maar donker rol in deze film

avatar van mazdalfa

mazdalfa

Aardig sfeerbeeld van twee perioden: de jaren '50 jacht op de communisten (in de persoon van Jesus Galindez) en de huidige tijd, waarin politieke dinosaurussen nog altijd trachten de vieze zaakjes van het verleden verborgen te houden.

Harvey Keitel zet een prima rol neer als de ietwat uitgebluste persoon die nog één keer overeind moet komen als Saffron Burrows bij toeval een oude zaak oprakelt. Burrows zelf kon op mij nauwelijks indruk maken.

Wat ik zeer teleurstellend vond aan de film is dat er lange tijd vooral aandacht wordt gegeven aan de zoektocht naar de waarheid rond Galindez, maar uiteindelijk geen antwoord komt. Daarentegen maakt de film aan het slot het subplot belangrijker dan die zoektocht: namelijk de niets ontziende manier waarop officiële diensten hun geheimen blijven beschermen tot lang nadat de importantie van het geheim is verstreken.

Helaas. Er had zeker meer in gezeten.

avatar van Knub

Knub

mazdalfa schreef:

Als je de tekst voor de aftiteling gelezen had, had je begrepen dat de verdwijning en de ware reden van Galindez tot op heden niet is opgelost.

De film is gebasseerd op waar gebeurde feiten en (gelukkig) kiest de regisseur er niet voor om er zelf zijn waarheid van te maken.

avatar van Quatro

Quatro

aardig, niet meer dan dat.. wat was in godsnaam het nut van die 2 masturbatie scenes??!