Harem Suare (1999)

Alternatieve titel: Last Harem

Turkije / Italië / Frankrijk

geregisseerd door Ferzan Ozpetek
met Marie Gillain, Alex Descas en Lucia Bosé

Het verhaal speelt zich af aan de vooravond van de val van het Ottomaanse Rijk. In de harem van Sultan Abdulhamit sluit Safiye (Marie Gillain) een pact met de donkere eunuch Nadir (Alex Descas). Zij proberen hun postitie in de harem te versterken. Dit kan door de sultan een zoon te schenken. Zij beseffen echter niet dat ze zich vastklampen aan een machtstructuur die op het punt staat ineen te storten.

avatar van manic
Tijdens de premiere zaten er nog geen 10 mensen in het filmhuis, maar dat boeit niet. Helaas worden maar weinig films met Marie Gillain in Nederland uitgebracht. Deze was de laatste terwijl er nog zeker 3 nakomen ook dvd's zijn erg lastig te verkrijgen. De eerste film mon père ce héros is NB alleen in het duits te krijgen (DVD)!
Harem Suare is vooral mooi gefilmd, goeie sfeer. Leuk is dat het een raamvertelling is. Overigens is dit van dezelfde regissseur als Hamam il bagno turco.

avatar van mikey
klinkt goed, manic!

avatar van ThaMovieVoter
interessant onderwerp, hier blijf ik wel even voor op.

avatar van ThaMovieVoter
Goed geacteerd, aantal erotische scenes, realistische sfeer van het Ottomaanse rijk binnen de muren, daarom ook wel jammer dat we nauwelijks een glimp van buiten konden opvatten.
Geen naslagwerk maar wel het kijken waard.

avatar van mikey
pretentieuze film zoals de fransen ze vaker maken. Moet toegeven dat ik nogal aangeschoten was tijdens deze film. daarom kon ik waarschijnlijk geen chocola maken van bijvoorbeeld de locaties en de karakters. maar ach, leuk om marie weer eens te zien. het geheel stelt niet zoveel voor. 2.

avatar van Anatolia
Hè, wordt er eens een keer een Turkse film uitgezonden op de Nederlandse tv (al is ie ook Italiaans, maar vooruit); kan ik het niet winnen van mijn slaap...

avatar van ThaMovieVoter
Ik wou dat ik dat ook niet kon

Anatolia schreef:

NPS (soms VARA) laat wel eens turkse film zien.

In turks acteren is voor sommige acteurs wel erg moeilijk

avatar van chiquita
Heerlijke sfeer, fantastisch muziek, geweldige acteurs en een interessante verhaallijn. Jammer van het plotse einde. Ik had het gevoel dat er een heel stuk 'verhaal' werd overgeslagen. Al met al ...

Ja dat had ik ook.
eerst de revolutie van de jong-turken, daarna gelijk naar 1923
Dat viel me nogal wat tegen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Tweede keer dat een film van Ozpetek zie en de tweede keer dat ik er niet weg van ben. Net of deze film maar niet wil gaan leven. De vaak matige muziek helpt ook niet (waarom sentimentele clichémuziek bij films als deze?). Decors zijn bij vlagen mooi en de sensuele scenes ook, maar de film doet op een negatieve manier nogal toneelmatig aan en heeft duidelijk te lijden onder het feit dat het zich grotendeels binnen de paleismuren afspeelt. Het einde is afgeraffeld en uit evenwicht. Ik denk dat het het beste was geweest om te stoppen bij de revolutie en het einde van de harem, nu vang je een paar glimpen op van wat daarna gebeurde.

avatar van Asmahan
Een film die tegemoet komt aan je eigen Haremfantasieën. Kisten met juwelen, prachtige vrouwen in de mooiste gewaden, lust en intriges, onmogelijke verlangens... Ik vond het heerlijk om me er in onder te dompelen. Ben het met sommige voorgaande schrijvers eens dat het einde werd afgeraffeld. Jammer!

Verreweg de minste film die ik van deze regisseur gezien heb (het zijn er tot nu toe acht). Het mystiek bedoelde drama, gezien door de bewoonsters van de harem van de sultan, dat speelde in het exotische Istanbul, tijdens de nadagen van het Ottomaanse keizerrijk, kon me nauwelijks boeien. Het in de kern sombere historische verhaal over liefde, macht en angst was, naast complex, uitermate traag (was niet vooruit te branden) en vaag en kwam niet van de plaats.

Enigszins tegenvallende film over het harem van sultan Abdülhamit II. De gekozen structuur —een vertelling binnen een vertelling— maakt de film onnodig warrig. Daarnaast heb ik van Marie Gillain wel betere vertolkingen gezien dan deze sensuele rol. Tot mijn verrassing is Lucia Bosè, de ster van Muerte de un Ciclista (1955), weer van stal gehaald. Valeria Golino doet enkel mee voor de versiering. Net aan een voldoende.

Ik zou deze film graag op dvd hebben voor mijn dochter Dosha Safiye Yael, wil altijd weten uit wélke film ik haar naam heb! Wie kan mij helpen?