Mutiny on the Bounty (1935)

Alternatieve titel: Muiterij op de Bounty

Avontuur / Historisch

geregisseerd door Frank Lloyd
met Clark Gable, Charles Laughton en Franchot Tone

De Bounty vaart van Groot-Brittannië naar Tahiti om planten op te halen. De kapitein is een wrede tiran die de orde met harde hand handhaaft. Nadat ze 6 maanden op het paradijselijke Tahiti zijn verbleven gaat de Bounty weer terug. Op de terugweg wordt de harde aanpak van de kapitein de bemanning te veel en volgt er muiterij.

Mza
Goede klassieker, later is er zijn er nog twee remakes gemaakt. Eentje met onder andere Marlon Brando en eentje met Mel Gibson en Anthony Hopkins.

Die met Hopkins is erg goed, die met Brando zuigt big time.

Vond de film boeiend en mooi gemaakt voor die tijd. Alleen die gladgeschoren gezichten na meer dan een jaar op zee kan natuurlijk niet. 3,5 ster.

avatar van jay73
Net gezien op TCM. Geweldig, zo'n ouwetje met pit. Dat taaltje van die Tahitidames lag ook lekker in het gehoor, alsof je Arwen (Lord of the Rings) Elvish hoorde praten.
4 sterren!

Geweldig; zo hoort een verhaal verteld te worden. 4 sterren.

Mooi gemaakt en goed geacteerd, alleen het einde valt tegen vergeleken met de versie van '62.

Linda
andolini schreef:

Ik had er geen bezwaar tegen hoor, vond Gable wel leuk zo
Topvermaak dit trouwens, met geweldige rollen van Gable en Laughton.

jpglaarh
andolini schreef:

Scheermessen bestaan al enkele honderden jaren, Andolini en ik neem aan dat ze niet overbodige ballast zullen zijn

Indrukwekkende film!

Normalerwijze houd ik niet zo van films waarin van die wrede personages (als captain Bligh) in voorkomen ... maar ik had deze film als kind al eens gezien ... en deze film is mij altijd bijgebleven. Afgelopen week was hij dus op TCM te zien ... en ik heb mijn kans weer waargenomen, waar ik absoluut geen spijt van heb gehad. Waar ik wél spijt van heb is dat ik hem niet meteen heb opgenomen.

Ik was prettig verrast om Gable een van de hoofdrollen te zien vertolken ... wat een knapperd, zo zonder snor. En ik wist ook meteen weer waarom de naam Franchot Tone mij bij is gebleven in al die jaren ... grinnik ...

goede film. De cast trekt hem boven de middelmaat uit. Clark Gable, Charles Laughton en Franchot Tone kregen alledrie een nominatie voor beste mannelijke hoofdrol bij de oscars (een unicum) en er valt wat voor te zeggen. Vooral Laughton maakt indruk als immense slechterik, maar halverwege (the Mutiny) wekt hij zowaar sympathie op. Hierdoor wordt zijn rol direct een stuk genuanceerder. daar tegenover staat dat je twijfelt over de rechtvaardiging bij de muiterij van Gable. geven de wandaden op het schip, hem het recht de helft van de bemanning voor dood achter te laten? door deze twist (die in de titel zit, maar ach het was onvermijdelijk) is de film stukken interessanter geworden.

zoals gebruikelijk bij films uit de jaren '20 t/m '60
zitten ze niet echt op een schip, maar staan ze voor een stuk decor. toch is er door knappe regie en goede decors prima de indruk gewekt dat ze daadwerkelijk ergens in de Stille Oceaan zwerven.

Dit alles maakt deze film zeer de moeite waard. maar ik zag tijdgenoten die indrukwekkender waren. daarom slechts een (dikke) 3,5 sterren.

Goede en boeiende film met goede acteurs, maar ik geef toch de voorkeur aan de filmversie uit 1962 die ik in de jaren 60 regelmatig op het grote scherm kon zien. En zo als gebruikelijk?? staan ze regelmatig voor een stuk decor?? Tegenwoordig staan ze voor een blauw scherm.

FisherKing
Fantastische acteurs in een gelaagd drama, dat wel overdekt is met Hollywood-kitsch, Hoe kan dat dan.

Charles Laughton is erg indrukwekkend als een nogal knorrige en vooral zonder medelijden figuur, een man die vooral overal irritaties oproept, maar ergens gaat deze film de fout in....

Moeilijk te vatten in woorden, maar het gedrag van Roger Byam, die een hoofdrol vertolkt, is niet echt logisch. Je bent tegen wreedheden en als vriend, en bovendien vertrouweling, de 1e luitenant zich gedwongen ziet om het nodige te doen, dan steun je hem niet, ik vind dat echt ongeloofwaardig, dat kan helemaal niet, dramatisch gezien , en op die fout borduurt de film door. Wat tot een best wel tenenkrommend einde leidt. Want hij wel, en de armen niet En daar schiet de film zijn echte doel voorbij.

Toch nog 3.4*

Een typisch, vermakelijk ouderwetse hollywood avonturenfilm. Charles Laughton is overtuigend als bastard, Clark Cable werkte behoorlijk op de zenuwen met die constante glimlach op zijn gezicht. Dat deze film overigens in de top 100 van het Amerikaans Filminstituut staat, begrijp ik niet echt

Een slecht vervolg met Marlon Brando volgde deze meesterlijke film met Clark Gable en Charles Laughton in de hoofdrollen. Deze schipfilm was de basis voor vele andere scheepfilms, maar niet één haalde het niveau van deze succesfilm. Het valt te betwijfelen of dit de eerste schipfilm was, maar volgens mij dus wel. Deze film is niet te overtreffen, zelfs niet door het belachelijke MASTER AND COMMANDER: ... .

neo (crew)
Vervolg? Die met Brando is gewoon een andere versie op hetzelfde verhaal.

Ik bedoelde remake, mijn fout.

kappeuter (moderator)
Lichte tegenvaller.
Niet omdat deze ie slecht is, integendeel. Het ziet er prachtig uit. Is snel gemonteerd en het Bounty verhaal is leuk en avontuurlijk. Maar ik vond het jammer dat de film me nergens echt verrast heeft.
Ik zag in mijn jeugd een van de twee remakes en was toen uitermate enthousiast en gegrepen door het verhaal en in mijn herinnering is de beleving alleen maar gegroeid.
Charles Laughton is ge-wel-dig. Die man is zo goed. Zulk soort acteurs zie je tegenwoordig helaas niet meer. Nou misschien Hopkins een beetje.
Hij is hier nog vrij jong en nog niet zo dik overigens.

avatar van fluidvirgo
Prima film, zeker voor die tijd. Mooie rollen van met name Gable en Laughton. Maar als je de versie uit '62 hebt gezien doet dit toch een beetje oubollig aan, met de studiodecors van Tahiti...
Deze versie is wel zeer trouw gebleven aan het boek.

***1/2

kappeuter (moderator)
Mooie originele Nederlandse poster:

(afbeelding)

rick@themovies
Ik heb kort na elkaar deze versie en de Brando versie uit '62 gezien. De laatste is mij beter bevallen.

Deze eerste versie was absoluut niet slecht maar ook niet meer dan degelijk. De film gaf het verhaal weer als een opeenvolgende opstapeling van gebeurtenissen zonder al te veel spanning en suspense.

Laughton zette een puur sadistische Bligh neer maar kreeg (te) weinig gelegenheid om het karakter uit te diepen en wat menselijker te maken, iets wat in de '62 versie een stuk beter uit de verf komt. Clark Gable vind ik in deze film niet al te sterk. Hij doet geen enkele poging om over te komen als Brits zeeman, en is meer een soort verdwaalde Amerikaanse zeerover/avonturier. Dat contastreerde volkomen met Franchot Tone, waardoor het niet duidelijk werd hoe deze twee ooit een vriendschap zouden kunnen onderhouden.

Normaal gesproken hou ik niet zo van die hele oude films maar dit is toch wel een echte klassieker.

avatar van The One Ring
Ik heb eigenlijk wel een zwak voor avonturenfilms als deze. Het woord 'avontuur' roept bij mij altijd op de eerste plaats een beeld op van ontdekkingsreizen op zee, ondanks dat ik geloof ik nog geen een film binnen het zeevaardersgenre op 4 sterren heb staan. Ook Mutiny on the Bounty haalt dit sterren aantal net niet, maar het is toch zeker een sterk staaltje entertainment.

De vraag bij dit soort films is altijd of ze de tand des tijds goed kunnen doorstaan. Hoge productiekosten kunnen het acteerwerk en de dialogen overschaduwen en als de special effects verouderen wordt de film ook minder boeiend. Gelukkig heeft Mutiny on the Bounty de acteurs op de eerste plaats gezet, wat leidt tot sterke optredens van de onmisbare Charles Laughton en de eigenlijk ook altijd wel goede Clark Gable. Op Franchot Tone valt ook weinig aan te merken, maar zijn personage spreekte me iets minder aan. De film kreeg 3 Oscarnominaties voor Beste Acteur en dat is niet onterecht. Interessant is dat om te voorkomen dat dit herhaalt zou worden de Mannelijke (en ook Vrouwelijke) Bijrol-categorie bedacht is. Ik vraag me alleen af wie men van deze 3 heren dan in de bijrolcategorie gestopt zou hebben. De film geeft ze alledrie ongeveer evenveel aandacht.

De acteurs krijgen ook een vermakelijk script met onderhoudende dialogen mee, vooral in de tweede helft. Het schijnt dat deze film het verder niet zo nou nam met de werkelijke gebeurtenissen op de echte Bounty, maar dat kan me eigenlijk weinig schelen. Overigens zou geen enkele van de 3 Bountyfilms echt goed scoren op historische accuraatheid.

De effecten zijn trouwens ook overeind gebleven. Natuurlijk zie je af en toe wel dat het om een studio-opname voor een scherm gaat, maar het ziet er beter uit dan menig andere Hollywoodproductie uit die tijd.

Eigenlijk is het een vrij foutloze productie, op een flauwe komische bijrol na dan. Die dronken chirurg die telkens over zijn houten been begon was dan wel weer grappig. De echt hoge score voor deze film blijft uit, omdat het een weinig verrassende film is. Het doet wat het moet doen, maar richt nergens een schot naar genialiteit. Wat geen schande is, verder.

avatar van Pieter Montana
Zo horen inderdaad avonturenfilms te zijn. Dat het allemaal - min of meer - waargebeurd is, maakt het geheel alleen maar des te sterker. Zelfs de zeer patriottische ondertoon met het prachtige "Rule Britannia!" werkt aanstekelijk. Wie wil er immers niet eens op een schip langs onbekende eilanden varen, exotische dames ontmoeten en bovendien nog eens muiterij plegen?

Het is vooral uitkijken naar de confrontaties tussen Gable en Laughton, die, als we de IMDB-trivia's mogen geloven, niet alleen op de set elkaar hevig konden haatten. Deze twee houden werkelijk de film recht. De oscarnominatie voor Franchot Tone valt dan weer wat uit de lucht. Een wat slappe en oninteressante rol...Wel jammer dat we een soort epiloog missen. De kijker blijft inderdaad met een aantal vragen zitten rond Fletcher, rond Bligh, etc. Dat had vermeden kunnen worden. Zo werd het eiland waar Fletcher uiteindelijk landde geen paradijs, maar een hel als we de legendes mogen geloven. 3,5*

Ik weet dat het heiligschennis is om zoiets te vragen, maar zou een ingekleurde versie van deze film het geheel niet mooier maken? Helderblauwe zeeën, witgele stranden,...Toch maar eens de '62 versie kijken.

avatar van Vinokourov
Een heuse avonturenfilm met de welbekende avontuur-feeling. Het mooie van deze film is dat de personages zo goed vertolkt worden. De papperige Laughton was als Captain Bligh echt goed bezig. Mên, dat pruillipje en die hooghartige houding pasten prima bij een kapitein, die als een tiran tekeer gaat. De muiterij was dan ook wel een mooi moment, al veranderde de film daarna iets teveel in een hak-op-de-tak-verhaal. Beetje jammer maar voor de rest een prima film die de tand des tijds uitstekend doorstaan heeft.

avatar van Spetie
Een erg vermakelijke film dit. En wat is Charles Laughton toch een fantastisch acteur. Wat een ongelofelijke klootzak speelt hij hier. Echt perfect gecast en echt zo’n persoon aan wie je zelf ook bijna een hekel gaat krijgen. Sowieso wordt er goed in deze film geacteerd, want ook Clark Gable en Franchot Tone spelen goede rollen.

Het verhaal zelf is ook best vermakelijk. Echt zo’n typische avonturenfilm, met redelijk wat vaart, al wordt het allemaal pas echt goed interessant zo halverwege de film, als de muiterij plaats vindt. Vanaf dit moment krijgt de film meer diepgang mee en worden de personages ook steeds interessant, omdat ieder vanwege andere motieven zijn of haar keuzes maakt. De dialogen in de film zijn sowieso sterk en ondanks dat je weet dat alles in de studio gefilmd is, zie je dat er toch ook regelmatig niet aan af en dat is best knap voor een film uit die tijd.

Ja al met al een erg leuke film, waarbij het tweede gedeelte van de film duidelijk het beste is. 1e helft = 3,0*, 2e helft = 4,0*.

Deze avonturenfilm is, denk ik, de oudste film die ik gezien heb. Een overtuigende, dramatische, spannende en opwindende film, waarin waarschijnlijk feiten worden verdoezeld en die ondanks de lengte geen moment verveelt. De regisseur weet een balans te vinden tussen actie en karakterontwikkeling en kon op drie eerste klas hoofdrolspelers bouwen: Franchot Tone, een charismatische en sterke Clark Gable en vooral een bezienswaardige Charles Laughton als een ongenaakbare, ijskoude kwal.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Toch niet in de lijn van andere avonturenfilms uit de jaren '30. Het geheel is zelfs naar mijn smaak te bombastisch. Het spel tussen Clark Gable en Charles Laughton is in elk geval aangenaam, maar het geheel wordt wat vervuilt met te veel zijsprongetjes die het tempo er uit halen. En zelfs in de jaren '30 had er toch meer kunnen gedaan worden met mooie beelden van zon zee en strand? Mutiny on the bounty is geen slechte film, maar rammelt te veel aan het eindresultaat om een echte klassieker te zijn.

Na Hoop-La (de alleszins bezienswaardige afscheidsfilm van Hollywood-icoon Clara Bow) mijn tweede film van regisseur Frank Lloyd. Opnieuw weet hij mij prima te vermaken met deze incidentrijke avonturenfilm, geïnspireerd door ware feiten. Met dank aan de voortreffelijke cast: Clark Gable, Franchot Tone, scheepsdokter Dudley Digges en uiteraard Charles Laughton, sowieso een acteur van de buitencategorie.

Van alle muiterijen op de Bounty is het de zwart-wit-versie (let op: niet de ingekleurde kijken) uit 1935 die het predikaat klassieker verdient. Enige smetje zijn de paar studio-opnames die in de beelden van Tahiti zijn gemonteerd, maar verder: meeslepend, spannend en goed geacteerd. Wie goed kijkt ziet ook nog een paar blote borsten. Bonuspunten dus.