Le Soldatesse (1965)

Alternatieve titels: The Camp Followers | Meisjes voor het Leger

Italië / Frankrijk / West-Duitsland / Joegoslavië

geregisseerd door Valerio Zurlini
met Anna Karina, Marie Laforêt en Mario Adorf

Een groep vrouwen die na de verwoesting van hun dorp min of meer gedwongen in de prostitutie zijn beland, maakt tijdens de eindfase van de Tweede Wereldoorlog een lange reis door Griekenland. Ze worden begeleid door drie Italiaanse soldaten. Tijdens de tocht naar militaire bordelen ontstaat een bijzondere band tussen hen.

west&east
ik heb de film heel erg lang geleden gezien. Ik weet nog dat de actrices bijzonder mooi waren en dat ze vaak huilden.

speranza
Dit is een prachtige film over ontluikende genegenheid met zeer sterk acteerwerk van de hele cast.

avatar van Leo1954
Prachtige film, een poëtische kijk op de absurditeit van de oorlog, boeiend en zeer fraai vormgegeven.

avatar van Sanvean
Een mooie film is dit inderdaad. Le Soldatesse biedt een intense en vooral indringende kijk op de misère en de voor het grote publiek verborgen zij-effecten van de oorlog.

De mij verder onbekende Tomas Milian speelt een mooie, ingetogen rol als luitenant.
De andere sterrollen worden hier vervult door vooral Anna Karina als de nog vrolijke en wereldwijze Elenitza en door Marie Laforêt als stille, ondoordringbare mysterieuze vrouw.

De Grieks aandoende muziek van Mario Nascimbene (ik dacht dat het muziek van Morricone was, maar dat bleek dus niet zo te zijn) past uitstekend bij de film en de fotografie van Tonino Delli Colli is uitstekend.
Zurlini's combinatie van neorealistische en melodramatische facetten, overgoten met een verder poëtisch aandoende filmstijl, werkt hier weer erg goed.

Al met al een wederom mooie film van een uitstekend regisseur.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Zurlini is een goede regisseur inderdaad, althans wat ik tot nu toe heb gezien was zeker de moeite waard. Le Soldatesse is een boeiend portret van prostituées in oorlogstijd, een soort Joy Division dus, alleen waren deze vrouwen dan "vrijwilligers".

De film ontpopt zich gaandeweg als een aparte road movie, waarbij soms tijd is voor genegenheid, maar de rauwe realiteit nooit ver weg is. Mooie beelden met stemmige muziek van een desolaat Grieks landschap, goede acteurs en een bitterzoet sfeertje maken dit een bijzondere anti-oorlogsfilm.