Tosun Pasa (1976)

Turkije

geregisseerd door Kartal Tibet
met Kemal Sunal, Sener Sen en Aysen Gruda

Het verhaal speelt zich af in een oud-Egyptische stad die toebehoort aan het Ottomaanse Rijk. Twee vijandige families, de Tellioglu en Seferoglu, doen er alles aan om een bepaald stuk grond, genaamd Yesilvadi, in handen te krijgen. Beide families smeden de meest ongebruikelijke plannen, die doldwaze avonturen tot gevolg hebben.

avatar van Anatolia
De ogen van Adile Nasit bij de 'battle' in de Vrouwenhamam-scène vergeet ik nooit . Zo'n prachtvrouw was zij...

Tig-duizend-keer gezien en het blijft nog steeds leuk.

Cicero
Kwam vorige week op televisie. Zeer grappig, met die 2 families die om een prinses vechten en Kemal Sunal als de Pasja.

Goede dialogen, rake grappen en een flinke dosis cynisme. (3)

avatar van jay73
8.9 op imdb. Misschien binnenkort de eerste Turkse film in de Top 250?

Ben zeer benieuwd naar deze.

Hij staat nu in de IMDB Top 250. Overigens niet als eerste; Hababam sinifi stond daar ook al een blauwe maandag in.

avatar van narva77
Sokolsky schreef:
Klopt, deze film heeft de afgelopen dagen in de IMDB top-205 gestaan. Tot zelfs in de top-150 aan toe!
Nu staat hij er niet meer in, en ik denk dat dat eerlijk gezegd een representatiever beeld is. Want ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er voornamelijk Turkse mensen op de film hebben gestemd, en dat geldt niet alleen op de IMDB maar ook hier op moviemeter.
Als je kijkt naar de stemmen bij films als "Tosun Pasa" en "Hababam Sinifi" en "Babam Ve Oglum" (die deze week ook enkele dagen in de IMDB Top-250 stond), valt mij vooral op dat het voornamelijk Turkse users zijn.
Wat mij ook opvalt, is dat er ook veel users tussenzitten die slechts enkele stemmen hebben uitgebracht op Moviemeter, vaak alleen op Turkse films, zoals de "hababam Sinifi"-reeks....

Ik kan mij dan ook niet aan de indruk onttrekken dat er users zijn die speciaal voor deze films even een account hebben aangemaakt. Verder lijkt het er een beetje op dat er een aantal Turkse users heel erg chauvinistisch en/of nationalistisch is (zoals ook al te zien was bij de film "Ararat" btw).

Seyfo
Een van de beste Turkse films ooit............

avatar van Quaternion
Seyfo schreef:
Een van de beste Turkse films ooit............

inderdaad, grappigste van de film vind ik nog dat mujde ar met iedereen wil trouwen, ze wisselt in de film van vier mannen

avatar van kahraman
Zeer grappige Turkse komedie film van de beste komiek van Turkije van de 20ste eeuw, Kemal Sunal , gesteund door een vertrouwde cast met meest opvallend Sener Sen en Adile Nasit ... Gezien 2 van de 3 al gestorven zijn kan ik zonder twijfel melden dat films als deze niet meer gemaakt worden. Hoewel deze film al 35 jaar oud is,blijft het grappig, de interactie tussen de slungel Sunal gecontrasteerd met de serieuze Sener, het past gewoon bij elkaar .