Asphalte (2015)

Alternatieve titel: Macadam Stories

Frankrijk

geregisseerd door Samuel Benchetrit
met Isabelle Huppert, Gustave Kervern en Valeria Bruni Tedeschi

Een appartementencomplex in Frankrijk. Een van de huurders is de terminaal depressieve Sternkowitz. Boven hem woont Charly, een tiener wiens ouders permanent afwezig zijn en die bevriend raakt met zijn nieuwe buurvrouw, de actrice Jeanne Meyer. Een andere bewoner is Madame Hamida, een Algerijnse immigrante wiens zoon in de gevangenis zit en wiens leven verandert wanneer een Amerikaanse astronaut bij haar aan de deur klopt.

Film over eenzaamheid, introvertie en wat verloren zijn, maar hoe dit alles toch wel te overwinnen valt, meestal...
Drie verhaaltjes met dit thema, spelen zich terzelfdertijd af in hetzelfde flatgebouw.
Drie verhaaltjes waarbij dat tussen de immigrante en de astronaut het meeste significante, ook het meest grappige is (de taalbarrière tussen beiden en de hilarische scène met de door de astronaut reeds geziene Amerikaanse soap, en waarvan uiteindelijk ook de meeste warmte uitstraalt.
Film kent dus zeker enkele topmomenten maar trekt die lijn niet altijd even consequent door, al kan hij natuurlijk rekenen op de uitstekende vertolkingen en dit niet alleen van Huppert en Bruni Tedeschi.
Inhoudelijk en vermakelijk.