Upstairs and Downstairs (1959)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Ralph Thomas
met Michael Craig, Anne Heywood en Mylène Demongeot

Nadat Richard is getrouwd met de dochter van zijn baas, luistert hij naar het advies van zijn schoonvader om een inwonende hulp in de huishouding te nemen. Al snel moet Richard tot de ontdekking komen dat goede hulp moeilijk te vinden is. Maar wanneer, na een reeks van zeer onbruikbare personen, de Zweedse Ingrid arriveert, wordt de situatie pas écht ingewikkeld.

Vrolijke en gezellige komedie over een pas getrouwd paar, dat op zoek is naar huishoudelijke hulp. Met kolderieke gevolgen. Merkwaardig dat Mylène Demongeot top of the bill is, want zij heeft feitelijk niet meer dan een bijrol en komt pas op een derde van het einde van de film in beeld. Schattig, dat wel. De poster suggereert zaken, die met de inhoud van de film niets van doen hebben. Claudia Cardinale heeft een piepklein bijrolletje. Dat alles mag overigens de pret niet drukken, want de film is goed voor ruim anderhalf uur aangenaam vertier.

Dick2008
Vrolijke, vlot gemaakte komedie en toch ook al in kleur, van Rank. In die jaren was kleur voor Britse komedies, die bij de vleet werden gemaakt, nog niet eens zo standaard. Ziet er goed uit. In het eerste gedeelte zitten de meeste komische scènes met als ik het goed heb Joan Hickson als huishoudster. Verder veel andere bekende namen van o.a. Carry on, Sidney James, Joan Sims.... Daniel Massey heeft ook nog een rolletje, ken die van Star! (1968) (ook met Michael Craig). De keuze van Richard lag eerst bij Dirk Bogarde (met wie Ralph Thomas o.a. ook een paar Doctor-films maakte) 3.0