L'Air de Paris (1954)

Alternatieve titels: Aria di Parigi | Air of Paris

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Marcel Carné
met Jean Gabin, Arletty en Roland Lesaffre

Een ex-bokser traint een jonge arbeider voor het kampioenschap. Deze verwaarloost zijn sport echter door zijn liefde voor een vrouw uit een voor hem eigenlijk onbereikbaar milieu. Als zij zichzelf besluit weg te cijferen kan hij zich weer volledig aan de training wijden.

avatar van Mochizuki Rokuro
In tegenstelling tot Carnés sombere, mistige films van voor en tijdens de oorlog vond ik dit wel een komisch drama. Gabin is in elk geval relgerecht komisch en de nurkse Arletty die liever van Parijs naar de Rivièra zou verhuizen eigenlijk ook. Het gemopper en gevit heeft dan ook meer iets melancholisch en ontwapenends op de losse manier dan dat het een dramatisch effect heeft. Helaas is Lesaffre een beetje een sul en de romance die in het tweede deel van de film nogal wat aandacht opeist dissoneert nogal met het portret van Gabin/Arletty. Het zou nog even duren voordat de Franse cinema zijn impuls zou krijgen met dit soort melancholische films met een lossere toon en vorm, de debuutfilms van Rohmer en RIvette zeg maar.