Trois Chambres à Manhattan (1965)

Alternatieve titel: Three Rooms in Manhattan

Frankrijk

geregisseerd door Marcel Carné
met Annie Girardot, Maurice Ronet en Geneviève Page

Als zijn vrouw hem verlaat, verhuist de jonge Franse acteur François Combe naar New York om daar voor een tv-maatschappij te werken. Op een avond ontmoet hij in een bar Kay Larsi. Ze krijgen een relatie en na een tijdje gaan ze samenwonen in François' appartement. Als François erachter komt dat Kay niet alleen de vrouw van een diplomaat is, maar ook een rijke gravin die ervandoor was gegaan met een gigolo, begint hij twijfels over de aard van hun relatie te krijgen. Op dat moment kondigt Kay aan dat ze naar haar huis in Mexico moet om haar zieke dochter te bezoeken.

avatar van Alainmestreech
In deze film speelt Robert De Niro z'n eerste rol ooit, wel als figurant, maar het is een begin.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een Simenon verfilming van Carne met Girardot en Ronet
Mijn zoveelste Carne alweer en eentje die niet echt vooruitloopt op wat hij later voor ons in petto had, logisch want dat was niet veel.
Eigenlijk was het de bedoeling dat Melville de verfilming voor zijn rekening zou nemen, dat ging niet door, helaas want een existentialisch angehaucht melodrama spelend in NY was meer iets voor hem dan voor die ouwe Carne geweest.
Wat rest is een soort anti-verhaal dat slechts overeind wordt gehouden door het talent van Ronet die als mislukte ex-filmster zo'n beetje zijn rol in LFF copieert, en Annie als een soort wanhopige cougar die barretjes afstruint op zoek naar prooi. Hiervoor kreeg zij in Venetie de prijs voor beste actrice.
Dat de Niro hier zijn eerste cameo als bezoeker van een restaurant heeft is leuk, dat Vigoda hier opdraaft als kelner is aardig, dat Page en Ferzetti weinig screentime hebben is opmerkelijk, dat trashsterretje Robert Hoffmann hier even opdraaft is curieus, maar echt belangrijk is dat Fritz Wepper aka Harry hier ook even langskomt...maar ik herkemde hem niet eens..
Goede jazzscore, ook diegetisch.