The Last Days of Chez Nous (1992)

Australië

geregisseerd door Gillian Armstrong
met Bruno Ganz, Lisa Harrow en Kerry Fox

Nadat Vicki's Italiaanse affaire uitraakt, keert ze terug naar haar oudere zus Beth in Australië. Beth, met haar puberende dochter, heeft een relatie, een makkelijke verhouding, met de fransman J.P. en haar huishoudelijke netheid zorgen voor fricties met Vicki, die meer relaxed en luchthartig is. Wanneer Beth op vakantie gaat naar de binnenlanden, met haar zieke vader, om te kijken of ze elkaar leren kennen, veranderen de omstandigheden thuis.

Ironisch karakter drama, uit het leven gegrepen, met behoorlijk wat potentie gaat deels ten onder aan een onsamenhangend plot en had meer de diepte in kunnen gaan. Op de acteurs is niets af te dingen en het camerawerk is gevoelig.

Vroeg me wel eens af hoe Bruno Ganz in dergelijke film kon terechtkomen want denderend was het allemaal niet.
Een opeenvolging van scènes die samenhang misten en een wat warrig plot (Een logische reden voor de reis dochter/vader is er eigenlijk niet).
In zijn geheel, mede door het sterke spel van Lisa Harrow en uiteraard ook Bruno Ganz, zekerlijk naar het einde toe, is de film wel enigszins genietbaar.
Lang zal hij echter niet blijven hangen.