• 8.602.963 stemmen

Oorspronkelijke taal: Duits

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Wolfsburg

Phillip Wagner rijdt een jongen aan met zijn auto en stopt niet. Hij probeert tegen mensen om hem heen te vertellen wat hij gedaan heeft, maar dat komt er steeds niet van. Na een tijdje lijkt het erop dat Phillip ermee wegkomt, maar dan overlijdt de jongen en een ontmoeting met zijn moeder volgt nu spoedig.

image

gotti

Deze nieuwste film van Petzold komt vanavond op tv op de Duitse zender Arte. Eindelijk eens een film waar je je niet aan de nasynchronisatie hoeft te ergeren...

gotti

EDIT: ik zie nu dat ie pas vannacht komt, van 01.20 tot 02.47 uur.

Plot klinkt aardig. Leuke stad ook, Wolfsburg

gotti

Wellicht verwachtte ik een tweede "Die Innere Sicherheit", want echt heel geweldig was deze film van Petzold niet. Niet echt slecht, maar het niveau van bovengenoemde film wordt maar zeer enkel gehaald. De rollen van zowel de man die de jongen aanrijdt (Fürmann), als van de moeder van het slachtoffertje (Hoss) worden erg oppervlakkig en met een geringe dosis emotie gespeeld. Ook het verhaal zelf komt maar moeilijk uit de voeten en als het dan eenmaal een beetje loopt is de film al afgelopen.

Het einde, wat trouwens wel erg deed denken aan plagiaat van eigen werk, was net als bij "Die Innere Sicherheit" erg mooi en het laat je bij deze film niet helemaal met een teleurgesteld gevoel achter (of juist wel natuurlijk...).

Ik neig naar 2,5*, maar ik geef Petzold het voordel van de twijfel en doe er een halfje bij op; 3* dus.

avatar van xenne

xenne

de film begon erg laat gisterenavond, ik was vrij moe en had niet verwacht dat ik de film zou uitzitten. maar heb gewoon van begin tot eind geboeid zitten kijken. een simpel verhaaltje eigenlijk, dat echter weet aan te grijpen met dank aan de goeie acteerprestaties (vooral van Nina Hoss) en de gezapige sfeer werd ondersteund met uitstekend camerawerk ... aangename kennismaking met Petzold ... 3¾

avatar van neo

neo

Duidelijk drama, met vooral schijn diepgang. Hierdoor overstijgt de film niet het standaard drama. Toter Mann vond ik wat beter. 3 sterren

gotti

Kijk Die Innere Sicherheit ook eens. Tot nu toe Petzold's beste...

avatar van neo

neo

Mocht die eens op de NL3 langskomen, zal ik die zeker gaan zien!

avatar van Major Major

Major Major

Wolfsburg heeft me wel geboeid. Mooi om te merken dat je sympathie op kan brengen voor zo'n hufter. Ik kon me nog wel vinden in zijn rol als weldoener. Die zou hij voor de rest van haar leven moeten aannemen om zijn schuld in te lossen. Wat mij betreft was de sympathie direct verdwenen op het moment dat ze zoenden.

3 sterren

gotti

Voor de liefhebbers: vandaag op de Duitser...

avatar van Koekebakker

Koekebakker

Hoe laat en welke zender?

De Filmkrant van deze maand is erg lovend over Petzolds oeuvre. Yella was dit jaar zelfs de beste film in Berlijn, aldus Karin Wolfs...

Om half twaalf op ARTE.

(nu dus!)

avatar van Koekebakker

Koekebakker

Ah helaas, dat kan ik niet ontvangen.

Koekebakker schreef:

Van wat ik van Petzold zag vond ik erg goed. Maar eens op zoek gaan naar het vroegere werk van Petzold, hoop dat dit ergens is uitgebracht.

(Gespenter is volgens mij wel verkrijgbaar bij de Duitse Amazon; Die Innere Sicherheit bij zowel de Duitse als de Amerikaanse)

avatar van nachtvlinder

nachtvlinder

weird film, maf verhaal, sur- of onrealistisch, afstandelijk, gesloten mensen, gespeeld.

avatar van nightbreed

nightbreed

Helaas heb ik het eerste half uur van deze prachtige dramafilm gemist maar het deel wat wel heb gezien vond ik dus zeer indrukwekkend.

Goed geacteerd en een mooi ontroerend verhaal.

avatar van jacobz

jacobz

begon leuk maar toch wel slecht einde, maar ik heb wel eens slechtere films gezien.

avatar van Malick

Malick

Loodzwaar drama dat de aandacht van de kijker voor de vollen anderhalf uur verwacht. Philip Wagner heeft ruzie aan de telefoon met zijn vriendin maar hij rijd tegelijk naar een klant toe om die binnen te halen. Omdat ze dreigt weg te lopen keert hij om en rijd terug. Door even niet te letten op de weg rijd hij een jongen aan. Hij aarzelt, belt hij de ambulance/politie of rijdt hij door?! Hij rijdt door en dat veranderd zijn complete leven. Alles begint gegevenmoment aan zijn geweten te knagen. Hij twijfelt overal aan moet hij vergeving vragen aan de moeder, moet hij naar de politie stappen of komt het hopelijk allemaal wel een keer goed? Allemaal cruciale vragen bij het gegeven scenario de antwoorden komen wanneer de tijd rijp is. Vervolgens krijgen we aan de andere kant het verhaal te zien van de moeder die alleen wordt achtergelaten. Vol met wraak zoekt ze rond naar de auto die haar zoon heeft doodgereden. Verwacht geen simpele film die zich makkelijk uit de weg baant van de thema’s maar een film die dingen aankaart. Want zoals een vriendin van de moeder al aankaart wat als je de persoon vind kun je het dan eindelijk vergeven dat je zoon er niet meer is? Nee, tuurlijk niet! De film wordt gedragen door het sterke acteerwerk en de prachtige setting in het Duitse stad Wolfsburg. Denk aan vele blikken die onbesproken blijven, weinig muziek en vooral grote stiltes tussen de karakter die vol zitten met wroeging en geheimen. Niemand komt er goed af in Christian Petzolds film. Iedereen zit met vragen vol met woede. Deze film zal voor het gewone publiek te veel vragen maar als je houd van stilerende drama’s en die op een bepaalde hoogte behoorlijk zwaar op de maag liggen zit je hier goed.

avatar van mostje

mostje

Goede dramafilm, met een realistisch verhaal.

avatar van Paalhaas

Paalhaas

Wat een dijk van een film weer van Petzold! Na Yella en Gespenster weet ook deze film mij volop te overtuigen. Dit is waarschijnlijk zelfs de sterkste van de drie.

Wat mij altijd opvalt aan Petzolds films is hoe goed hij een realistisch tijdsbeeld van de 21e eeuw weet te geven. Kille, van alle romantiek ontdane stads- en plattelandsbeelden en personages die al hun emoties voor zich houden. Regie en cameravoering zijn ondanks de onvermijdelijke zakelijkheid lekker fris en fruitig en het plot is gewoon erg sterk (erg veel overeenkomsten met Yella trouwens).

Jammer toch dat Petzold hier op MovieMeter wat onderbelicht is en ook onder de weinigen die z'n films wel kennen niet bepaald hoog scoort. Zou 't gewoon aan mij liggen dan?

Mijn volgende Petzold wordt Die innere Sicherheit, waar ik ook zeer goede verhalen over heb gehoord. Jammer dat daar nog geen subs voor te vinden zijn. Desnoods ga ik mijn kennis van de Duitse taal eens serieus op de proef stellen.

avatar van marwan

marwan

Alweer een favoriete film van me. deze trage/kleine film is toch echt een film naar mijn hart. Ik hou van de zogenaamde "rustige' film met veel drama en waar de uitzichtloosheid een prominente rol krijgt. Ik werd helemaal in het verhaal meegezogen.

De beelden zijn kil maar dat is ook precies wat je bij dit verhaal verwacht/past.

Die Nina Hoss vind ik trouwens echt een schoonheid van een vrouw, ik heb echt een zwak merk ik voor vrouwen die verdriet/drama uitstralen zoals Monica Bellucci en voorheen Jeanne Moreau. Ik hoop dan echt op die ene glimlach die, als ie eenmaal komt, dan ook zo ontwapenend is. Er valt bij deze film trouwens helemaal niets te lachen en dat is maar goed ook want dit is een drama, een drama met een hoofdletter D.

een 4,5.

avatar van 93.9

93.9

Nee, dit is geen hoogvlieger. Alles aan de film is keurig en er is niets dat niet klopt, maar dat maakt nog geen goede film. Laat staan meesterwerk.

Net drie sterren.

gauke

Een eenvoudig, nuchter en loodzwaar psychologisch drama over een man die innerlijk verscheurd raakt door schuld en spijt. Een film ook over gevoelens en verhoudingen. Het lege, vlakke landschap wordt opgevoerd als getuige, geaccentueerd door onderlinge blikken en veel stiltes. De cast speelde goed.