La Muerte de un Burócrata (1966)

Alternatieve titel: Death of a Bureaucrat

Cuba

geregisseerd door Tomás Gutiérrez Alea
met Salvador Wood, Silvia Planas en Manuel Estanillo

Een voorbeeldig werker komt om tijdens zijn werk en wordt begraven met zijn vakbondspaspoort als postume eer. Wanneer zijn weduwe een procedure start om een pensioen te krijgen, laat men haar weten dat men het vakbondpaspoort nodig heeft om de procedure op te starten. Om een duplicaat te krijgen is het noodzakelijk haar man weer op te graven, wat legaal pas mag 2 jaar na het overlijden. De neef van de weduwe probeert het probleem op te lossen. Hij maakt een afspraak met een groepje grafdelvers om stiekem het paspoort op te graven. Dan blijkt dat het graf leeg is...

FisherKing
Wordt vergeleken met Playtime van Tati. En met het werk van Kafka en Bunuel. Hoe bureaucratie kan ontaarden...

Die Kafka sgreeft tog boeken?Hoe dan ook,film begint met Monty python achtige openingscredits op een typemachine waarin de regisseur een hommage brengt aan zo'n beetje alle regisseurs voor hem,ic lijken me vooral de namen Bunuel,Keaton en Lloyd het meest relevant.
Die laatste 2 vanwege het hoge slapstick gehalte waarin de anti-held uiteraard steeds het voornaamste slachtoffer is,de eerste vanwege het vaak macabere en godslasterlijke dat de humor hier kenmerkt,logisch gezien het verhaalgegeven rondom een lijk.
Ik noemde net al MP,en de semi-animatiesequentie omtrent de uitvinding door de dode held(een procédé om sneller grafsten te kunnen produceren) bevat de animaties van Gilliam al in een notedop.
Hoewel de satire op bureaucratische wantoestanden veel lijkt op wat we kennen uit oostblokfilms,zouden kijkertjes uit Raamambtenarije aan de Noordzee toch ook wel het nodige in deze film kunnen herkennen.
De synopsis vermeldt overigens terecht dat de dode een voorbeeldige WERKER is,de titel wordt pas aan het slot verklaard.
Verder kudoi voor de regisseur omdat hij op de meest onverwachte momenten wat lekkere,halfnaakte wijven in beeld brengt.Ook hierin had hij duidelijk invloed op MP.