• 8.523.183 stemmen

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Simon Cellan Jones

Met onder meer: Daniel Craig, David Morrissey en Kelly Macdonald

Plot Some Voices

Ray, een schizofrene jongen, wordt door zijn broer Pete opgehaald uit een inrichting. Pete moet er op toezien dat Ray braaf zijn medicijnen neemt. Als Ray verliefd wordt op Laura, is hij ervan overtuigd dat hij zijn medicijnen niet meer nodig heeft.

image

avatar van Wolverine

Wolverine

Zeker de moeite waard om gekeken te hebben, mooie film.

Steve555

Lekker typisch vrijdagavond vpro/nps-je. Bitterzoet verhaal met overtuigende dialogen en cast. Redelijk onopgemerkt gebleven film, wat eenstemeer hier ook blijkt, en dat is dan wel weer opmerkelijk, want het verhaal vertoont afgezien van Kelly Macdonald's hoofdrol, toch wel wat raakvlakken met "The girl in the Cafe, een film welke een soortgelijke sfeer ademt.

Het belicht zowel de "mooie" en "enge" kanten van Schizofrenie vanuit zijn standpunt en dat vanuit zijn omgeving. Tevens zie je hoe zeer medicatie een zware wissel kan trekken op iemands andere kijk op dingen, spontaniteit, intelligentie en creativiteit..

avatar van slaapkamermug

slaapkamermug

Ik sluit mij geheel aan bij die Steve. Niettegenstaande haar grote gok, ziet die miep er toch best lekker uit in een full frontal shot, op de een of andere manier. Ik heb veel veel plezier gehad van die dvd om het wat eufemistisch uit te drukken. De film zelfs was ook bij lange na niet slecht hoor. Daniel Craig, mocht je het sinds James Bond denken, is een niet onalleraardigst acteurtje. Hij doet mijn ziekte eer aan.

gauke

De kern van de film is voor mij de relatie tussen beide broers en de onvastheid van Ray. "Innerlijk tumult wordt in Some Voices mooi geïllustreerd met flitsend montagewerk en muziek in Ray's hoofd", las ik. Vooral Daniel Craig speelt uitstekend en na 'Love is the Devil' de tweede film waarin hij full frontal naked te zien is en daar is lef voor nodig.

avatar van Movsin

Movsin

Daniel Craig zet een knappe act neer in deze film over de moeilijke, en door schizofrenie bemoeilijkte relatie, tussen twee broers.

Ziet de ene door zijn ziekte pogingen om een normaal leven te leiden mislukken, de andere hoort zich hierover voortdurend ongerust en bezorgd te voelen.

Netjes verhaald, waarbij de verwardheid in het hoofd van Ray met wazige, in versneld tempo gebrachte beelden wordt verduidelijkt.

Naast Craig zijn ook de andere acteurs verdienstelijk, is gezorgd voor eenvoudige maar duidelijke dialogen en is de soundtrack, waaronder verrassend een chanson van Françoise Hardy uit de zestiger jaren, best genietbaar.